Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Handgjorda skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jesper-am-Arlberg" data-source="post: 309995" data-attributes="member: 34633"><p>orkade inte läsa igenom allt men mina erfarenheter är at skidorna kan vara i grymtm skiftande kvalite. Oftast beror det på att det är en person som bygger skidorna och blir det stressigt så låter de inte skidorna svalana tillräckligt i pressen, kör för högt productionstempo för att hinna få färdigt beställningarna etc, allt sånt ger småfel som ingen kund vill ha. Ser ofta samma fel på skidor producerade i Kina, tempot är för högt. lim behöver tid för att stelna.</p><p></p><p>Bästa "lilla" firman enligt mig är helt klart stöckli (har gjort skidor i 10år nu), de använder lägre temperatur vid pressning o håller grymt hög kvalite. klart priset går upp men du kommer märka skilnaden. Finns säkert fler mindre firmor som kör samma teknik men jag kan inte allas tillverknings process.</p><p></p><p>Skulle dock aldrig beställa ett par skidor av en mindre firma utan att syna dem grundligt, har sett riktiga skräck exempel.</p><p></p><p>Edit: För övrigt är alla skidor handtilverkade oavsätt om de kommer ifrån K2 eller hendrix, finns inget helautomatiserad process.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jesper-am-Arlberg, post: 309995, member: 34633"] orkade inte läsa igenom allt men mina erfarenheter är at skidorna kan vara i grymtm skiftande kvalite. Oftast beror det på att det är en person som bygger skidorna och blir det stressigt så låter de inte skidorna svalana tillräckligt i pressen, kör för högt productionstempo för att hinna få färdigt beställningarna etc, allt sånt ger småfel som ingen kund vill ha. Ser ofta samma fel på skidor producerade i Kina, tempot är för högt. lim behöver tid för att stelna. Bästa "lilla" firman enligt mig är helt klart stöckli (har gjort skidor i 10år nu), de använder lägre temperatur vid pressning o håller grymt hög kvalite. klart priset går upp men du kommer märka skilnaden. Finns säkert fler mindre firmor som kör samma teknik men jag kan inte allas tillverknings process. Skulle dock aldrig beställa ett par skidor av en mindre firma utan att syna dem grundligt, har sett riktiga skräck exempel. Edit: För övrigt är alla skidor handtilverkade oavsätt om de kommer ifrån K2 eller hendrix, finns inget helautomatiserad process. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Handgjorda skidor
Tillbaka
Topp