Handgjorda skidor

JONen

Medlem
Handgjorda skidor
Hur bra är de handgjorda skidorna idag?
Jag har hört att tidigare så kan kvalitén varit så där, man hade dem mest som statuspryl eller nåt. Men nu borde väl vissa vara bra, t.ex. svenska Hendryx.
Är det några här som provat några märken?

Några exempel på handmade skis:

Birdos, DPSkis, Hendryx, the Ski Co., ScottyBob, Zai, Radical, Zweydingers Retro, Kingswood, Wally mfl.

Wallys t.ex. gör även en annan product...
http://www.wally.com/jumpch.asp?idChannel=44&idUser=0&attivo=2-5

Handgjorda skidor
varför tror du att seriöst handtillverkade skidor/brädor skulle på något sätt va sämre än fabriksgjorda?

snarare tvärt om...

Handgjorda skidor
som wuchi sa, raka motsatsen.

EDIT: Finns en anledninge till varför folk betalar 10k för dom handgjorda istället för 5k.

Senast ändrad:
Handgjorda skidor
Nja, håller inte riktigt med. Vet inte hur det ligger till i detta fallet men handgjorda behöver inte betyda högre kavlitee. Snarare tvärtom. Det är högre precision i vissa maskiner än vad man kan göra för hand.

Tveksamt om tillverkare som gjort skidor i 50 år är sämre på det än dom som gjort det i 2 år.

När det kommer till priset så sätts det efter vad marknaden är beredd att betala och inte alls beroende på kvalitee. Ett par udda "exklusiva", ovanliga och hypade skidor kan kosta 10 000:- utan att på nått sätt ha bättre kvalitee än nått lågprismärke.

Handgjorda skidor
JockeSki sa:
Nja, håller inte riktigt med. Vet inte hur det ligger till i detta fallet men handgjorda behöver inte betyda högre kavlitee. Snarare tvärtom. Det är högre precision i vissa maskiner än vad man kan göra för hand.

Tveksamt om tillverkare som gjort skidor i 50 år är sämre på det än dom som gjort det i 2 år.

När det kommer till priset så sätts det efter vad marknaden är beredd att betala och inte alls beroende på kvalitee. Ett par udda "exklusiva", ovanliga och hypade skidor kan kosta 10 000:- utan att på nått sätt ha bättre kvalitee än nått lågprismärke.
Jo men tillverkaren som gör skidorna för hand ser, känner och märker om han/hon gjort ett litet misstag medan en maskin inte gör det. Vad gäller precisionen så är skillnaden så liten att om inte den männskliga tillverkaren ser den så kommer inte heller åkaren känna av den.

Efterfrågan på dessa skidor är stor och därför priset högt med tanke på den relativt dåliga tillgången. Men jag vill påstå att efterfrågan också är stor pga tex Hendryx-skidornas, vad jag hört, mycket goda åkegenskaper.

Handgjorda skidor
Det är ju inte så lätt...
Ofta är det ju bättre med en produkt tillverkad för hand av en ambitiös, engagerad hantverkare. Men å andra sidan så lär väl stora tillverkare ha optimerat sina maskiner under många år för att pressa/limma/värma etc på bästa sätt.
Jag vet inte om de stora drakarna tillverkar custom-skidor?
Om det gjorde det vore väl det en bra bet för att säkerställa bra kvalitet.
Eftersom de inte verkar göra det kan man fråga sig varför? Är det svårt/dyrt att ställa om maskinerna?

Handgjorda skidor
Men jag måste hålla med JockeSki om att priset i dessa sammanhang endast motsvarar vad marknaden/kunden är villig att betala. Fan, man kan ju (egentligen) få betala 10 lax för ett par serietillverkade + bindning...

Handgjorda skidor
Av de par hendryxåkare jag har mött så har ingen gnällt över kvaliteten, provade rhino chasern häromdagen och den verkade vara välbyggd. (Dock inte den marker comp 14 som satt på den...) Enda nackdelen var att skidan beter sig oroligt i hastigheter över 5km/h och att den sjunker som en ubåt i puder...

DPS har jag kasat på de senaste 2 vintrarna, lite kvalitetsproblem med toppskiktet, har blivit mycket bättre i år, men forfarande inte helt 100. Dock enbart ett kosmetiskt problem. Är helt förälskad i mina Lotus 120:or...

Birdos har jag aldrig åkt på, men snackat med några som åker på dem. Verkar vara rejäla saker faktiskt.

Senast ändrad:
Handgjorda skidor
orkade inte läsa igenom allt men mina erfarenheter är at skidorna kan vara i grymtm skiftande kvalite. Oftast beror det på att det är en person som bygger skidorna och blir det stressigt så låter de inte skidorna svalana tillräckligt i pressen, kör för högt productionstempo för att hinna få färdigt beställningarna etc, allt sånt ger småfel som ingen kund vill ha. Ser ofta samma fel på skidor producerade i Kina, tempot är för högt. lim behöver tid för att stelna.

Bästa "lilla" firman enligt mig är helt klart stöckli (har gjort skidor i 10år nu), de använder lägre temperatur vid pressning o håller grymt hög kvalite. klart priset går upp men du kommer märka skilnaden. Finns säkert fler mindre firmor som kör samma teknik men jag kan inte allas tillverknings process.

Skulle dock aldrig beställa ett par skidor av en mindre firma utan att syna dem grundligt, har sett riktiga skräck exempel.

Edit: För övrigt är alla skidor handtilverkade oavsätt om de kommer ifrån K2 eller hendrix, finns inget helautomatiserad process.

Senast ändrad:
Handgjorda skidor
hellbergarn sa:
JockeSki sa:

Jo men tillverkaren som gör skidorna för hand ser, känner och märker om han/hon gjort ett litet misstag medan en maskin inte gör det. Vad gäller precisionen så är skillnaden så liten att om inte den männskliga tillverkaren ser den så kommer inte heller åkaren känna av den.

Efterfrågan på dessa skidor är stor och därför priset högt med tanke på den relativt dåliga tillgången. Men jag vill påstå att efterfrågan också är stor pga tex Hendryx-skidornas, vad jag hört, mycket goda åkegenskaper.
Maskiner gör inte fel....

Handgjorda skidor
JohnAngren sa:
Nojlas sa:
Av de par hendryxåkare jag har mött så har ingen gnällt över kvalitéen, provade rhino chasern häromdagen och den varkade vara välbyggd. (Dock inte den marker comp 14 som satt på den...) Enda nackdelen var att skidan beter sig oroligt i hastigheter över 5km/h och att den sjunker som en ubåt i puder...

DPS har jag kasat på de senaste 2 vintrarna, lite kvalitetsproblem med toppskiktet, har blivit mycket bättre i år, men forfarande inte helt 100. Dock enbart ett kosmetiskt problem. Är helt förälskad i mina Lotus 120:or...

Birdos har jag aldrig åkt på, men snackat med några som åker på dem. Verkar vara rejäla saker faktiskt.
OT, men har inte Handeryx Rhino Chaser en väldigt bra bäring i puder snö? Iaf enligt databasen samt folk jag pratat med. Det är hela konceptet med skidan som JAG förstått det, att kunna karva puder även med så pass breda skidor utan att behöva gå upp i 2m längder för att få bärighet.
Mina Hendryxskidor flyter extremt bra med tanke på måtten och monteringen så Rhinon ska väl då vara osänkbar?
Ja tanken är att man ska carva, surfa snön och leka med naturens former. De svänger med svängradien till skillnad mot andra puderskidor.

Handgjorda skidor
Om de är korrekt inställda och slutprodukten är ordentligt undersökt, nej då blir det inga fel. Men om kineserna bara har tillverkningssiffreglasögon på sig då blir det lätt lite ojämna belag (Hasses Völklskidor...) och liknande fel.

Om något är fel då blir det mycket fel om det är löpande band och masstilverkning. Handgjort gör att det kan bli lite måndagsexemplar, men i det stora hela blir oftast handgjort bättre...

Handgjorda skidor
Rhinon jag provade hade helt enkelt för mycket spann. Spann på ett par puderlagg borde vara förbjudet, för vad ska det vara bra till?
Jag anser att hendryx är helt åt skogen med sina idéer. Vem tar med sina 110mm+ för att åka pist? Ingen! Varför ska då superfetingarna ha en snäv radie?

Exempel: Rhinon jag körde hade väl en radie på sisådär 18 meter och har spann, dessa jämför jag med mina DPS Lotus 120 (Flex 3, styva modellen) med en skärningsradie på 46 meter och flat chamber (skidan är helt platt) och en lång tip rocker på 27cm.
Det enda rhinon kan göra bättre är att carva hjälpligt i grötig pist, men 18 meter är för litet för en så stor skida. Känns helt psycho! Mina DPS är svåra att carva i pisten, men i den grötiga pisten är de ändå stabila och livliga. Får hjälpa till med svängen genom att sladda igenom den, men den levererar fortfarande samma åkglädje till mig som Rhinon. På hårt underlag suger de båda - men de hårda dagarna har jag en annan skida som klarar detta bättre. Kort och gott så har jag inte hittat ett enda förhållande då jag har fördelar av hendryx-tänket!

I alla andra förhållanden är lotusen bättre. I puder flyter den bättre, i hög fart är den väsentligt stabilare, i låg fart är den livligare, i skare tuggar tippen skiten bättre, och på hårt underlag beter den sig stabilare. Framför allt: En styv DPS-skida på 46 meters radie svänger snabbare, mer kontrollerat och snävare än hendryxen på 18 meters radie! Varför? Inget spann, fet tipp och smal tail (pintail), stor skärningsradie och lång rocker.

När jag ändå är i farten kan jag såga duckstancen också. För mig blev det helknäppt med duckstance, benen trycker närmare plösens skarv i pjäxan och knäna ogillade den ställningen. Detta kan vara individuellt, tror att jag personligen har ganska "raka" fötter och går inte särskilt mycket utåt.

Jag säger inte att hendryx är skit. Kvaliteten är säkert i toppklass, och åkare som tror på tight radie har ett hett alternativ här. Men jag anser att man inte ska kompromissa med en bra puderskida. Skit i pistegenskaper, de är ovesäntliga. Skippa den tighta radien och spannet och låt kunden själv välja styvhet efter sin åkstil och inte bara tro att alla vill åka på pissmjuka lagg. Då tror jag hendryx kan bli en puderskida som konkurrenterna kommer få svårt att matcha.

Handgjorda skidor
Bra synpunkter, Noljas.

Jag håller med dig till större delen rent teoretiskt, men jag kan inte koppla det till praktik iom att jag inte har testat vare sig Hendryx eller Zag. Jag har ingen som helst förståelse för varför man skulle vilja ha så kort skärning på ett par skidor som ska optimeras för bra förhållanden offpist, eller någon offpist alls för den delen. Det är en sak att göra ett par allroundskidor i 90-100mm-klassen, eller strax däröver möjligen och förse den med 18m:s radie. Det blir ett par skidor som gör steget mellan korta och kraftigt skurna pistskidor till allroundskidor kortare för de åkare som mestadels nöter pist med den typen av småskidor. Jag har själv funderat på tex Fischer Big Heat eller dess jämlikar till svensk försäsong/januari-Åre nästa år, dvs en skida med 90mm midja och med skärning under 20m. Då har skärningen en klar poäng, MEN det är ju inte det vi talar om i det här inlägget.

När skidorna breddar ut mot 110mm eller däröver och därmed främst är anpassade för offpistbruk, eller pist i avseendet "offpist access" är skärningen en nackdel snarare än en fördel. I kombination med mycket spann beter sig skidorna klart underligt, speciellt i varierande och krävande underlag. Frågan är bara vart den optimala skärningen ligger. Jag är nog beredd att offra lite av de positiva effekterna av en rak skärning till förmån för en viss möjlighet att få till enklare skär i pisten. Läggs skärningen på rätt ställe (dvs lagom med pintail) borde det inte vara några problem att få till bra offpistegenskaper i kombination med kanske 30-32 meters radie. Då kan man ändå liva upp skidan skapligt med skärande svängar på fast underlag.

Jag köper inte resonemanget om att det skulle vara positivt att titta på snowboards för att hämta inspiration till skidor, trots att påfallande många små, nya skidmärken använder det som argument. Bara för att det åks stora linjer med brädor med svängradier på 15m, eller vad det nu är gör det inte att skidor ska förses med samma skärning. Snowboard och skidåkning är långt ifrån varandra bland annat när det gäller kraftöverföring och krav på balans mellan de två skidorna i paret. En snowboard kan ha mer skärning av den anledningen att den aldrig behöver bry sig om vad någon annan part i ett verksamt par håller på med. Ett par skidor som är "hooky" i framänden är ju sjukt störigt att åka med i svår snö, men det är sällan man hör en snowboardåkare fälla samma kommentarer.

Det går säkert att smyga in en del skärning dock, förutsatt att använder andra parametrar på rätt sätt. Med indragen skärning ala DP/DB, rätt spann/rocker, kompenserande böjkurvor och en genomtänkt fördelning av skärningen mellan fram och bakdel så skulle man säkert kunna nå rätt ok egenskaper trots skärning neråt eller tom under 20m. Men då kommer ju frågan återigen. När skulle man vilja ha den skärningen i stor offpistmiljö? Och varför skulle man använda en skida av den här typen i terräng där skärningen vore en positiv egenskap?

Glöm dock inte att utveckling alltid bör ses med öppet sinne. Även om saker och ting inte lyckas fullt ut så bidrar det ändå till att utrustningen för vår sport fortsätter att utvecklas. Jag väntar fortfarande på de skidor som känns som en racestock-GS i pisten, svänger som en Sanouk i skogen, plöjer som ett par Monster 103 rakt fram och som väger som ett par Hagan AirCube på uppvägen.

Handgjorda skidor
Åker på ett par Rhinos, änvänds både i pist och offpist, funkar förvånandsvärt bra i pist där det går att åka överraskande fort trots mjukheten. Funkar nästan lika bra att carva med som ett par storslalom skidor. Självklart använder jag dessa oftare utanför pisten än i den, och det är här jag uppskattar dem mest. För pudersnö och slask är Rhino Chaser de bästa skidor jag åkt på, en härlig surfkänsla och ett fantastiskt flyt. ett stort plus är vikten, de väger väldigt lite för sin bredd och längd. vid sämre förhållanden såsom skare/bristande skare eller uppåkt puder är de inte särskilt sköna, det är här jag skulle vilja ha en hårdare skida. appropå kvalité vill jag påstå att skidan håller en utomordentlig kvalle i belag och tålighet, grafiken å andra sidan blir ganska lätt repad och ful. Å andra sidan går skidorna lika bra med repig oversida som en fin översida. körde på en del sten i vintras i hög fart och med bra tryck på skidan, var orolig att jag knäckt den, men det fanns inte ett märke.

Tillbaka
Topp