"Hänga" kanterna

CNorman

Ny medlem
"Hänga" kanterna
Hej jag undrar om det är nån som vet om det är bra att "hänga" stålkanterna på skidorna (dvs. att man slipar kanterna i en vinkel som är mer än 180` om man utgår från undersidan) om man hoppar mycket. Blir den vanliga piståkningen sämre om man gör det?

"Hänga" kanterna
Jag har egentligen ingen koll, men jag tror faktiskt att man brukar göra det om du lämnar in skidorna för slipning... Det borde ju vara för att det inte ska vara lika lätt att få felskär när man åker med skidorna plant mot backen (i fallinjen). Har svårt att tänka mig att det gör någon skillnad mot det sämre om du inte ska köra på ren is i vansinneshastigheter.

Jag undrar själv, så ni som vet bättre får stå för det rätta svaret.

"Hänga" kanterna
Jag läste på Head:s hemsida att deras stålkanter på skidorna är hängda 1-1.5 grader. Så även deras tävlingsskidor.

/jonny

"Hänga" kanterna
Det här med vinkel av kant och hängning. Det är inget som nån kan komma och säga att "såhär ska de va!"...
Som med allt annat så är kantens slipning också individuell.

Dom flesta tävlingskidor, färska från fabriken, är hängda 0,5 grader.
Detta ger ett ganska direkt kantgrepp...

Hänger du skidan mera, tex 3 grader. (Som man har när man kör super G och störtlopp, så kommer skidan få en flytande egenskap. Det kommer kännas som att skidan är rund.

Sen finns det en till kant på stålkanten. Den som är "på sidan av skidan". Den ska ju också slipas. Och för mig, har det alltid varit självklart att en trubbig vinkel är midre vass än en spetsig. Därför har jag åxå alltid haft under 90, rättare sagt 87,5 grader.
0,5 graders hängning och 88 graders slipning ger en vinkel på 87,5 grader. Aight?

Slutsats, vill du ha en skida som svarar direkt, lätt att komma över kant på, och en riktg istuggare så ska du inte hänga kanten nånting (iaf inte mkt) med en spetsig vinkel . Vill du ha en skida som inte känns så vass (hugger) och en skida som flyter mer i pisten så rekomenderar jag mer hängning!

Valet är ditt, och som sagt, allt är individuellt så bara för att din polare har på ett sätt, så behöver det inte vara lika bra för dig.

Tillbaka
Topp