Hantera alternativ var och varannan dag

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Bara jag som har problemet att freeride ber mig "Hantera alternativ" (dvs cookies) var och varannan dag på iOS/iPadOS? Verkar ha blivit värre sen iOS 26.1, använder Safari. Råkade trycka Godkänn alla en gång, men det hjälpte inte utan får ändå frågan igen och igen. Rätt störande att scrolla igenom och stänga av allt, framförallt på telefonen.

Sen saknas ju en "Neka alla" möjlighet, bryter inte det mot EUs regelverk för sånt här? Sett andra hemsidor som fått krya till korset och lägga till en sån. https://www.termsfeed.com/blog/cook...tection laws in,privacy laws around the world.

Känner inte igen det. Har dock Safari i äldre iPhone XS som bara klarar IOS 18.7.

Bara jag som har problemet att freeride ber mig "Hantera alternativ" (dvs cookies) var och varannan dag på iOS/iPadOS? Verkar ha blivit värre sen iOS 26.1, använder Safari. Råkade trycka Godkänn alla en gång, men det hjälpte inte utan får ändå frågan igen och igen. Rätt störande att scrolla igenom och stänga av allt, framförallt på telefonen.

Sen saknas ju en "Neka alla" möjlighet, bryter inte det mot EUs regelverk för sånt här? Sett andra hemsidor som fått krya till korset och lägga till en sån. https://www.termsfeed.com/blog/cookie-consent-decline-reject/#:~:text=Major data protection laws in,privacy laws around the world.
Känns igen. Orimligt och helt värdelöst. Admin! Fixa nu!

Sen saknas ju en "Neka alla" möjlighet, bryter inte det mot EUs regelverk för sånt här? Sett andra hemsidor som fått krya till korset och lägga till en sån. https://www.termsfeed.com/blog/cookie-consent-decline-reject/#:~:text=Major data protection laws in,privacy laws around the world.
Upplever exakt samma fenomen. Väldigt irriterande.

Det låter som att din webbläsare blockerar eller raderar cookies, vilket gör att annonssystemet behöver fråga dig igen. Kolla gärna om det finns någon inställning som påverkar detta, eller prova med Chrome som webbläsare för att se om problemet kvarstår.

EU-kraven på att visa cookiedialoger är tyvärr lite omständliga, men vi måste följa dem.

Det låter som att din webbläsare blockerar eller raderar cookies, vilket gör att annonssystemet behöver fråga dig igen. Kolla gärna om det finns någon inställning som påverkar detta, eller prova med Chrome som webbläsare för att se om problemet kvarstår.

EU-kraven på att visa cookiedialoger är tyvärr lite omständliga, men vi måste följa dem.
Har inte problemet i Chrome på PC. Inte ändrat några inställningar för Safari, men man vet ju aldrig vad Apple gör bakom ens rygg när de uppdaterar iOS. Inte märkt samma fenomen på någon annan sida, så verkar inte vara ett generellt problem.

Men EU-kravet för en "Neka allt"-knapp är inte så viktigt att följa?

Kör själv iOs 18.6.2 och har inte stött på några sådana problem.

Vi kör med googles annonslösning så cookie hanteringen för att visa releventa annonser sköter de om.

Ligger inte hos iOS, det ligger hos Freeride.se. Varje dag måste man klicka bort 64 (!) kakor. Händer inte på någon annan sida jag besöker dagligen.

IMG_5733.webp

Vi använder Googles inbyggda lösning för att hantera samtycke till cookies. Ditt val sparas i en cookie som heter FCCDCF. Om denna cookie blockeras eller raderas uppfattar webbläsaren dig som en ny besökare, och vi måste visa cookie-frågan igen.

Vanliga orsaker till att FCCDCF inte sparas i Safari (macOS och iOS):
- inställningen ”Förhindra spårning mellan webbplatser” är aktiverad
- webbläsaren körs i privatläge
- adblocker eller integritetsappar som stoppar cookies
- brandvägg eller säkerhetsprogram som rensar webbdata
- Safari rensar automatiskt cookies/localStorage mellan sessioner (vanligt på iPhone/iPad)

Ett tips kan vara en testa Chrome om inte något ovan hjälper.

Rekommenderar tillägget Consent-o-matic. Du ställer in i tillägget vad (om något) du vill godkänna och sen klickar den igenom cookiepopups på så gott som alla webbplatser du besöker. Den överlistar dark patterns och om jag inte minns fel ber den även ”legitimate interest” att fara och flyga.

Tillbaka
Topp