Har bestämt mig för Line Prophet 98 men..

laed

Medlem
..vilken längd ska man egentligen välja?

Alltså: Prophet 98an känns som ett bra alternativ för mig som söker mig alltmer ut på det djupa, men ändå vill behålla fart och skär i pisten. Det känns väldigt spännande med nya skidor inför vintern, och jag välkomnar Rapportvädrets besked om snart snöfall i norr!
Hursomhelst, jag är 170 lång och väger kring 70 kg. Hur ska man tänka vad gäller längden? Jag kommer närmast från ett par gamla Metron B5or 164, som ju är av annan typ. Ska jag hålla ner längden och satsa på ett par 172or för att få något liknande, vad nu det är värt.., eller är det bara att satsa på de lite längre 179 för en bättre åkning offpist?
Frågan är väl egentligen: finns något att förlora i att välja den längre varianten?

Tacksam för svar!

L

Ser också 179 som det bättre alternativet med 17,2m radie så kommer den fortfarande vara rolig i pist. Tiprockern kommer dessutom göra att den känns smidigare. Har du åkt på några andra skidor i annan längd än dina Metron?

Enkelt sett bör man tänka så här: små berg, nybörjare och FIS-SL åkare = korta skidor.
Stora berg, duktiga åkare och alla andra FIS-discipliner = långa skidor.
Personligen tycker jag dock att vet man inte iaf på ungefär +/- ett par cm vilken längd man föredrar är man inte redo för skidköp ännu.

Ord & inga visor JL76, Så alla på fr som tvekar över skidlängd i år får åka g:a skiies? Lär nog bli ett antal de..
Inkl Maria PH i landslaget som just nu exprimenterar m längd på storslalom skidorna. Vidare åker en polare till mig på korta Hendryx och har grymt kul även när det går undan på de stora bergen. Personligen gillar jag låånga skidor men min vän har riktigt kul på korta så jag har stor respekt för honom. (forumet är väl till för frågor,eller)

laed presic som Jarle nämner så gör rockern att den längre skidan är ett bättre val.

Jarle: Ja, några Dynastar Legend ur uthyrningssortimentet har det blivit. Tror de låg kring 17 också och det har ju funkat bra, så egentligen talar inget emot 179an. Jag tänkte väl mest att folk som är flitigare på att testa diverse modeller kanske hade erfarenhet från de olika längderna av 100-modellen eller liknande och kunde dela med sig av sina tankar. Men ditt svar hjälper lika väl, tack!

JL76: Beklagar om mina +/- 3,5 cm faller utanför din aktningsgräns.

L

Skrev ju enkelt sätt. Klart att det finns många fler aspekter.
Försöker inte vara dryg men jag menar att man bör hyra/testa innan, tycker inte det är konstigt? Vore ju konstigare om en mall eller att fråga random på ett forum funkade bättre.
Finns ett utmärkt inlägg av MnO som beskriver skidlängd kontra typ i detalj. Orkar dock inte söka efter det nu då jag skriver på telefonen.

jag har ett par prophet 100 som är 179 och dom funkar prima i pisten. men för mig känns dom lite förkorta i offpisten (är 180 själv) så om jag var du skulle jag välja en som är längre än dig själv, så jag tycker att du ska köra på den som är 179.

Jag har ingen personlig ärfarenhet av denne skidan eller P100'an, men det skall vara en bra ski som passar många!

Generellt kan man summera upp så här:

172 = rappare i pist, mindre stadige i offpist, sväng och kul i lite mer moderata hastigheter.

179= snabbare, stadigare utanför pist och större svängar (dock är inte 17m Radie särskild stort) lite mer jobbig i skog

Kan snabbt bli så att du "växer" ifrån 172, 179 vill nog hjälpa till och utväckla ditt åkande i större grad.

Jag hadde resonerat såhär: Behåll dina Metron för riktig hårda dagar och köp 179'an så att det blir minst möjlig överlappning mellan skidorna.
Korta skidor med för mycket skärning kan snabbt bli "one-trick-pony". Dvs roliga i kortsväng i pist ett par åk, men skit i allt annat.

172 lär också bli svårsåld om du vill bli av med den sen då det är en riktig "pygmelängd" för en freeride skida.

Senast ändrad:
Alltså, stort tack för era svar! Det är första gången jag postar här på freeride, och det är ju grymt med forum som funkar! Grejen är ju den att det inte alltid är så lätt att hitta tid att vara på provåkningsdagar eller liknande, och beroende på var man bor är det väl mer eller mindre lätt att skaffa sig en uppfattning om alla de modeller som finns på marknaden. Det hade varit att föredra, såklart, men det här är ju prima också!

Ja, och eftersom manskören ropar 179 så blir det nog affär i dagarna!

Allt gott,

L

Körde på förra årets P100 förra säsongen i 186cm, är 182 själv och det kändes lite för långt då den saknade rocker

som tidigare sagts så är även den längre längden förknippad med bättre andrahandsvärde, något som inte är att förglömma! sedan är det även den längd jag rekomenderar, bl .a. pg.a tiprocker som förkortar känslan av skidan en hel del. kör på den långa längden!

chrla336 sa:
Körde på förra årets P100 förra säsongen i 186cm, är 182 själv och det kändes lite för långt då den saknade rocker
Vad du väger samt din skidfärdighet är ju bra mycket mer intressant än din egna längd i det här fallet.

Tillbaka
Topp