Har Telemarken någon framtid?

Vad har du fått det resonemanget ifrån?
Slalom kommer ur telemark, randonne är för klenare,äldre fd. telemarksåkare.
Iochmed att Dukes, MFD, Guardian etc. blir populärare än någonsin tycker jag att du ska skriva om din artikel efter följande: "Håller slalom på att gå tillbaka till Telemark"

offline sa:
Vad har du fått det resonemanget ifrån?
Slalom kommer ur telemark, randonne är för klenare,äldre fd. telemarksåkare.
Iochmed att Dukes, MFD, Guardian etc. blir populärare än någonsin tycker jag att du ska skriva om din artikel efter följande: "Håller slalom på att gå tillbaka till Telemark"
Bästa inlägget,,,,

Klart telisarna håller sig kvar!

http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Telemark/Landslag/

Svenska landslaget kammar ju hem medaljer i världscuper från amerikanare, österrikare & norrmän ( & norska jenter) vilket jag tror öppnar ögonen och får fler att vilja prova, både på nybörjarnivå men också kanske hitta suget att avancera!
Visst är det svårt för telisarna att ta plats bland dagens skid & snowboardåkning som har ruggigt höga ambitioner vars framtid bara ser ljus ut!

Men det går inte att säga att telisarna inte har någon framtid. Telemark är kult & historia, och det kommer mer eller mindre alltid hålla sig kvar.

Jag har fått för mig att jag ska börja åka telemark. Och jag tänker att det är väl ungefär som flugfiske - det är lite tillkrånglat och besvärlig, men har så mycket mer känsla än till exempel mete eller spinnfiske. Och det är ju känslan man är ute efter...

Ett tag sedan senaste inlägget i tråden.

Under några timmars planlösa youtube-tittande i väntan på det riktiga livet som snart, bara snart, ska börja, hittades detta, om inte ett guldkorn så iallafall ettl humoristiskt inlägg i den aktuella debatten utan i vanlig ordning förekommande paj-kastning:

(Kan vara så att länken inte fyller sin funktion, sök på backcountry dilemma part 1. Ber om ursäkt för mina bristfälliga digitala färdigheter)

Mycket möjligt detta redan nämnts i tråden och att man i skrivande stund, mer eller mindre som vanligt, upptäcker saker två år efter resterande population?

Hursomhelst, jag vet vilken spade som ska tas med på berget i vinter.

Gå ej dit stigen leder dig, gå där inga stigar finnes och lämna spår

Har återupptagit skidåkningen igen efter ett lååååångt uppehåll. Helt underbart!!
Problemet är bara att få tag i utrustning, här i Kiruna finns det ingen som säljer pjäxor.
Pratade med en Veteran på Intersport butiken och enligt honom brukade han få en fråga om utrustning vart tredje år.
Härligt och vara udda men så besvärligt när man behöver ny utrustning. Mina gamla T2:or gav mig smärtor så nu åker jag på gamla läderkängor istället.

Senaste statistiken pekar ju faktiskt uppåt.
http://www.slao.se/Skiddata2011-12.asp#8

Säsong 07-08 08-09 09-10 10-11 11-12
Antal åk(dagar) i t-tal som
ingår i SLAOs undersökning 1 649 1865 1923 1827 1712

Åkarandel
Utförsskidor 87,7% 88,2% 90,1% 89,1% 90,0%
Snowboard 9,7% 9,9% 8,6% 9,3% 8,5%
Telemark 0,8% 0,5% 0,4% 0,6% 1,0%
Snowblades och övrigt 1,8% 1,4% 0,9% 1,0% 0,5%

Tillbaka
Topp