Hårdpist komplement till Hendryx PH

GoranC

Aktiv medlem
Hej
Jag är ute efter en bra SL-skida som komplement till mina Hendryx PH 182 att använda i stenhård konstsnöpist ,som det ofta är:(
Jag har ett par gamla Salomon equipe 10 sc pilot från 2005 som jag tänkte uppgradra.
193 cm och väger dryga 90 kg och åker ca 30 dagar per år med god teknik och fart.
Sportconrad har Ross radical 8 Sl till bra pris, kan det vara nåt att byta upp sig till tro?
Åkte ett par eftermiddagar på grabbens Atomic D2 select 75 WF, 156 långa, å jäklar vad kul det var:)

Jo då både Ross 9 SL och Fisher progressor 900 (visserligen ingen SLrace skida) finns för 399 euro
Jag har ett par Elan GSX-race 170cm men dom tycker jag är i hårdaste laget
Lite därför jag valde att inte köpa ett par Funk 182 utan gick på PH

Har inte kört Elan GSX, däremot SLx, de behövde lite fart men inte överdrivet mycket för att vakna till liv för mig. Jag förstår dina bryderier. Jag har själv tidigare gjort samma val, d.v.s. valt den något mjukare men numera kommit till insikt. Ligger själv endast på dryga åttio pannor så jag trodde det var en no brainer för din del. 8SL funkar säkert bra även om du inte får samma fartregister med bibehållet kantgrepp. Fast det kanske inte är det viktigaste.

Om du går på lite mjukare än Race så har ju SC Fischer oxå till hyfsad kurs. http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/7495

Senast ändrad:
Vet inte hur GSX-racen är men Ross 9SL är grymma om man gillar kortsväng. Visst de är ju inte mjuka men riktigt bra. Om man vill ha steget mindre sväng så finns Völkl Tigershark 10 Feet (här får man dock vänta på rea då den sticker iväg i pris).

Då jag åker i de mesta förhållanden vill jag även ha en kortsvängande pistskida som komplement till Hendryx PH 182
Det är en livfull skida med radie mellan 11-14m och max 75 mm midja och som har bra isgrepp som jag är ute efter.
PH går som en dröm i alla fören förutom "framkasad" kanonsnö (de de flesta kallar isig backe med nått surt i blicken, men där en bra pistskida går som på räls) å mina Equipe10 börjar bli till åren och vill i stort sett bara ha machester som underlag.

Fisher laggen RC4 WC SC är kanske inte dumma
Hade ett par röda RC4 Vacum en gång i tiden å dom var det inget fel på, snarare var föraren för dålig på den tiden :)

Leta rätt på ett par begagnade SL Racestock. Kan du hantera ett par PH 182 men tycker de är lite veka i hård pist (vilket de är) och vill ha ett par kortsvängskidor för stenhård konstsnö, ingen tvekan om vad du ska ha.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=102795 som SooL2007 tipsar om. Det enda som talar emot detta val är att en racebindning på 10-18 kanske är i hårigaste laget ... inget annat. Du kommer inte att bli besviken!

/MM

GoranC sa:
Jo då både Ross 9 SL och Fisher progressor 900 (visserligen ingen SLrace skida) finns för 399 euro
Hmmm ... Elan GSX-race 170 cm. Vad är det för skidor. Kan ju knappast vara en GS skida för fullvuxna i 170 cm. Juniorskida? Hursomhelst tycker jag du ska testa ett par SL-Racestock (165 cm). Bra pistkomplement till ett par PH.

/MM

Hendryx Kobra är ju go´, men då är radien minst 17m, så om du siktar på 11 - 14m rättar jag in mig i kön och säger:
Atomic SL Racestock 165! Finns ett gäng på blocket..

Så ni föreslår så hårda saker
Monimtain-man Gsx race är den kortaste längden av Elans gs racer snäppet under racestock, grymmt stabil å snabb
Å för en yngre man på 50 fyllda så är dom goda nog
Avyttrade mina Mantror 185 till förmån för Hendryx PH
Men då backarna är ett par km i Branäs som är min hemmabacke (säsongar i husvagn) och det är rätt trångt i backarna och "isigt" då vill jag ha ett par bettiga snabbsvängare.
Dvs svänga mycket, bita bra i framkastad "kanonis" och ha ett skönt skär.
Skall testa mina gamla equipe10 ( när jag köpte dom var jag för dålig att åka men 30 skiddar per sädong gör nytta:)) i morgon å skidpolarens elan slx race
Är dom inte bra nog så får det bli ett par racestock 165 enligt era råd
Å visst Cobra 172 var grymt kul
Körde dom på skidtestarhelgen i Trysil nov totalt otränad och säsongen första skiddag, men jäklar vad kul dom var.

Eller byta till ett par funk 182
Men då är det storslalom å inte lika snabbt å inte lika livligt som PH
Jävla I-lands dilemma :))

Göran, du har just sagt det själv. Låt Jante leva sitt eget liv och skär sönder pisten istället, visa det med din polares slx. Fixa sen ett par race SL du med. Fart är en del av livet, lite eljest på engelska men det är en annan historia...

//The older I get, the faster I was...

Jo det har jag gjort
Duckade självklart jäkligt bettiga är dom men mer tungåkta.
Körde även Cobra, Cash, Rhino och 917 och kom till slutsatsen att PH nog var bäst (mjäkigast) att ha ett antal år framöver
20 år yngre självklart 917 eller Rhino riktiga monster att gå fort och stabilt
Men drar man sig ( som det heter på värmländska) trillar alltså så gör det väldigt ont oavsett alla skydd;)

SooL2007 sa:
Göran, du har just sagt det själv. Låt Jante leva sitt eget liv och skär sönder pisten istället, visa det med din polares slx. Fixa sen ett par race SL du med. Fart är en del av livet, lite eljest på engelska men det är en annan historia...

Får nog bli så
Testar dom gamla i morgon SLX på torsdag å sen kanske ett par racestock 165 som ni förordar
Trodde jag med åldern skulle åka lugnare och införskaffade ett par PH men ack vad jag bedrog mig :)
Det var inte att tänka på, vara bara skillnaden att PH går riktigt snabbt och även skänker nöje i blå pister vilket jag aldrig upplevt förr :)))

GoranC sa:
SooL2007 sa:

Får nog bli så
Testar dom gamla i morgon SLX på torsdag å sen kanske ett par racestock 165 som ni förordar
Trodde jag med åldern skulle åka lugnare och införskaffade ett par PH men ack vad jag bedrog mig :)
Det var inte att tänka på, vara bara skillnaden att PH går riktigt snabbt och även skänker nöje i blå pister vilket jag aldrig upplevt förr :)))

Mountain_Man sa:
GoranC sa:
Hmmm ... Elan GSX-race 170 cm. Vad är det för skidor. Kan ju knappast vara en GS skida för fullvuxna i 170 cm. Juniorskida? Hursomhelst tycker jag du ska testa ett par SL-Racestock (165 cm). Bra pistkomplement till ett par PH.

/MM
Lutar åt det hållet
De hamla Salomon equipen var på tok för mjuka och bettlösa

Jag vill ha en kortsvängs pistskida för en 6-7 år sedan och köpte ett par Salomon Streetracer 10 (påminner om Equpie 10 c men något mjukare). Upptäckte ganska snart att de var för veka att hålla emot när det brantade på och började gå fort. Sålde dem och köpte ett par Ross 9s som jag var mycket nöjd med. Kvicka, styva ned bra grepp utan att vara speciellt svårkörda.

Var helt nöjd med dem till jag fick testa ett par SL Racestock ... en exakthet och grepp i skäret jag inte upplevt tidigare. Köpte dem! Inte skidan man plockar fram efter lunch för att cruisa ... utan skidan man har på fötterna när man väntar på att liften ska öppna tidigt på frmiddagen.

Har haft ett par PH oxå ... himla trevlig skida, men lite vek och odämpad när underlaget är hårt.

/MM

Mountain_Man sa:
Jag vill ha en kortsvängs pistskida för en 6-7 år sedan och köpte ett par Salomon Streetracer 10 (påminner om Equpie 10 c men något mjukare). Upptäckte ganska snart att de var för veka att hålla emot när det brantade på och började gå fort. Sålde dem och köpte ett par Ross 9s som jag var mycket nöjd med. Kvicka, styva ned bra grepp utan att vara speciellt svårkörda.

Var helt nöjd med dem till jag fick testa ett par SL Racestock ... en exakthet och grepp i skäret jag inte upplevt tidigare. Köpte dem! Inte skidan man plockar fram efter lunch för att cruisa ... utan skidan man har på fötterna när man väntar på att liften ska öppna tidigt på frmiddagen.

Har haft ett par PH oxå ... himla trevlig skida, men lite vek och odämpad när underlaget är hårt.

/MM
Låter precis som mina erfarenheter
Tittade oxå faktiskt på streetracer när jag köpte equipen (dom var snyggare,svarta var dom väl , streetracen alltså,men såldes på rean innan jag hann köpa)
Ett par SL racestock får det bli
Å PH går faktiskt riktigt skönt på allt utom dem hårdaste kanonsnön, men man får svänga mindre och hoppas man slipper väja för nån och då brukar det finnas lite uppkörda högar att leta upp:)
Men jäklar vad det tär på vaderna att kanta upp :))
/GC

Senast ändrad:
45 år, kör helst mina PH 182 med duck, valde den skidan framför andra i Hendryx-sortimentet på samma grunder som GoranC. Köpte som is-pistsmiskare och ett komplement till dessa PH ett par Nordica Spitfire Pro 170 med 14 m svängradie.
Ingen skida att åka omkring på, men jag gillar den för det den är avsedd för. Prova runt..

Björn H

Är inne på ett par Atomic vf75, Fisher progressor 900 eller vad man nu kan trilla över i 3-4000 kr med upp till 15 m radie
Släpper racestock spåret, dom blir för smala i användningsområdet
Snarare skidor som överlappar PH
Hyfsat snabbsvängande, bra isbett, stabila i fart och sköna att carva med

I denna vånda så blev det till slut ett besut
impulsköp av ett par Volant Copper :)
till helt rätt pris

Senast ändrad:
Volant Cooper ... något överraskande val! Kan inte minnas att jag sett några Volant i svenska butiker på många år. Skriv och berätta hur de går när du kört dem.

/MM

Kunde inte motstå, 10/11 Års modell nya till ett vad jag tycker riktigt bra pris
Och jäkligt snygga å unika, om dom sen är nr att åka på återstår att se
Testkörning på lördag

Yes! Har ett par original Volant hemma i garaget med bärande metallcap (innan Volant blev lyxiga designskidor) Volant Powerkarve, riktigt,riktigt bra skidor!

/MM

ÄNTLIGEN! Som jag har väntat på att någon ska hylla volant power karve här i forumet! Har också ett par som jag luftar någon gång om året. Även jag tycker de är fina.

Mountain_Man sa:
Yes! Har ett par original Volant hemma i garaget med bärande metallcap (innan Volant blev lyxiga designskidor) Volant Powerkarve, riktigt,riktigt bra skidor!

/MM

Efter en dag på laggen så vad skall man säga?
Som att åka en BMW 7 serie med aktivt chassie, tryck in sportknappen och kör
Grymt komfortabla
Extremt vridstyva
Carvar som jag aldrig gjort förr på hårt underlag
I dag var det 4 cm nysnö som gav en skön mix av hård kanonsnön och fluffiga högar och det var bara att stå på
Man kan köra våldsamt fort i storsväng eller nypa till svängarna och känna G-krafterna
Köra korta sladdsvängar i stenhård svart

Och 3990 kr för ett par lagg med rek pris 2300€ gör inte saken sämre
Allt detta trots att jag väger dryga 90 kg och skidorna bara är 167 långa och 89 breda, visserligen samma längd som har snökontakt som mina PH 182
Det blir en klar 5:a

Tillbaka
Topp