Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hardside , ännu en "Hur långa skidor " - tråd.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 833762" data-attributes="member: 13863"><p>[USER=118504]@Kjelle69[/USER]</p><p>Det är väl känt att alperna överbefolkas av små "välbyggda" tyskar på korta pistskidor. Ibland söker de sig utanför pisten och är det bara en fast bas och lite lätt puder går det alldeles utmärkt. Då och då går de lite "crazy" och vågar sig ut i lite djupare snö ... de sjunker som stenar och håller sig därefter i pisten.</p><p></p><p>86 kg skidåkare på 174 cm Hardside är säkert en bra kombination om man i första hand kör rundturer mellan pistrestaurangerna och därefter sladdar sig ned till afterskin, i lite mer seriös djupsnö kommer du däremot att få den mindre eftertraktade ubåtskänslan.</p><p></p><p>Jag körde Hardside i 181 cm förra säsongen, riktigt bra i pist och helt OK i offpisten så länge det inte bjöds på djupsnö. Jag ångrade mitt längdval efter första åket i lössnön, på tok för kort (och kanske smal) för mig för att ge det lyft man förväntar sig av en offpistskida 2010. När det dessutom bjöds på bottenlöst > 100 cm agerade de sjunkankare ...</p><p></p><p>174 cm är inte ens ett alternativ för dig som väger 86 kg och betecknar dig som "erfaren". Din vikt pekar snarare mot 188 cm! Men 181 cm kommer att fungera även om du inte får duperflyt i djupsnön ... men för det finns ju andra skidor.</p><p></p><p>Tysken må vara duktig på att kränga skidor till bra pris, men man ska veta vad man ska ha!</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 833762, member: 13863"] [USER=118504]@Kjelle69[/USER] Det är väl känt att alperna överbefolkas av små "välbyggda" tyskar på korta pistskidor. Ibland söker de sig utanför pisten och är det bara en fast bas och lite lätt puder går det alldeles utmärkt. Då och då går de lite "crazy" och vågar sig ut i lite djupare snö ... de sjunker som stenar och håller sig därefter i pisten. 86 kg skidåkare på 174 cm Hardside är säkert en bra kombination om man i första hand kör rundturer mellan pistrestaurangerna och därefter sladdar sig ned till afterskin, i lite mer seriös djupsnö kommer du däremot att få den mindre eftertraktade ubåtskänslan. Jag körde Hardside i 181 cm förra säsongen, riktigt bra i pist och helt OK i offpisten så länge det inte bjöds på djupsnö. Jag ångrade mitt längdval efter första åket i lössnön, på tok för kort (och kanske smal) för mig för att ge det lyft man förväntar sig av en offpistskida 2010. När det dessutom bjöds på bottenlöst > 100 cm agerade de sjunkankare ... 174 cm är inte ens ett alternativ för dig som väger 86 kg och betecknar dig som "erfaren". Din vikt pekar snarare mot 188 cm! Men 181 cm kommer att fungera även om du inte får duperflyt i djupsnön ... men för det finns ju andra skidor. Tysken må vara duktig på att kränga skidor till bra pris, men man ska veta vad man ska ha! /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hardside , ännu en "Hur långa skidor " - tråd.
Tillbaka
Topp