Hardtail downhill?

BebisJanne

Ny medlem
Hardtail downhill?
Tja! Jag letar efter en hardtail downhill cykel som bara kan kosta runt 10 000 kr.
Jag är 1,57 lång men kan köra på större cyklar. Tack på förväg!

Hardtail downhill?
nej inte vad jag vet men vad skall du ha en hardtail till om du skall ha downhill

men du kan ju altid köpa en bilig xc eller nått och förstäkra ramen och köpa en totem gaffel elller nått

Senast ändrad:
Hardtail downhill?
Hambawiie sa:
köp en dirt ram och sen fixar du en shysst gaffel:D
är du en mupp eller? ramen ska ju vara gjord för antalet mm fjädringsväg. Ska du ha mer än typ 140 på en dirt, börjar det ju flexa i ramen istället för fradämpen, i.e. som en chopper. KNÄCK! ramen är av vid "framdämpsstångshålet".

Hardtail downhill?
R-R sa:
Hambawiie sa:
är du en mupp eller? ramen ska ju vara gjord för antalet mm fjädringsväg. Ska du ha mer än typ 140 på en dirt, börjar det ju flexa i ramen istället för fradämpen, i.e. som en chopper. KNÄCK! ramen är av vid "framdämpsstångshålet".
du är ju efterbliven han vill ju ha hardtail det fins ingen ram som är gjord för det man kan ha en dirt ram men du moste föstärka den och han skulle få köpa nya fälgar helatiden

Hardtail downhill?
silentpower sa:
R-R sa:
Hambawiie sa:
du är ju efterbliven han vill ju ha hardtail det fins ingen ram som är gjord för det man kan ha en dirt ram men du moste föstärka den och han skulle få köpa nya fälgar helatiden
Du kan va efterbliven. Ns har t.e.x en ram för fr/dh gjord för 120-160 gafflar.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=32950

Hardtail downhill?
silentpower sa:
R-R sa:
Hambawiie sa:
jag kanske inte e så efterbliven ändå:P

Hardtail downhill?
Mycket viktigt om du ska shredda sten me ht är bakhjulet, spara inte en krona på det, jag kör på ett eight track. Tidigare har jag haft singeltrackfälgar på standard deore nav, det höll inte nämnvärt bra, det måste man ha fs för att få att hålla ihop.

SM i vånga hade för övrigt en klass för just hardtail, även om det inte verkade vara nationell ranking på den så säger ju det en del om om att det finns människor som kör DH med HT

Har själv, vid sidan om min tävlingshojj, en yz 0 ltd som funkar alldeles utmärkt att åka sten och brant med. Stötigt men skojj omväxling.

Senast ändrad:
Hardtail downhill?
Kolla runt lite i FR.s köp o säj vetja btw ;) efter downhill, har för mig att det fanns nån som sålde big hits ganska billigt...

Senast ändrad:
Hardtail downhill?
Om man vill ha bra teknik ska man börja med att köra HT.
Det finns ganska många HT ramar som klarar mycket slag men du behöver ju inte börja med en 200mm gaffel. Jag körde HT förra året i Åre, Hammarbybacken, Flottsbrobacken osv. Kona Shred ram, (mindre rolig ram men men) och ca 130mm slag på gaffeln. Allt fungerar bra, tänk på att ha både fram ock bakbroms.

Lycka till!

Hardtail downhill?
jag har kört ht i dh. en riktig skit cykel då men då hadde jag en 180mm gaffel på den och den gick kanon förutom att jag knäckte bakhjulet men det går att fixa. lycka till.

Hardtail downhill?
Vad är det ni håller på med???? Det finns inga riktiga downhillcyklar som är hardtail!!! Jag vet inte vad det är ni ska cykla downhill från då.... En gräskulle kanske?? Är det nån av er som sett ett riktigt downhillspår??

Hardtail downhill?
Jaha förlåt!! Jag kollade åldern på er som var med här och då förstod jag genast att ingen av er vet vad ni pratar om!!!

Hardtail downhill?
industwetrust sa:
Jaha förlåt!! Jag kollade åldern på er som var med här och då förstod jag genast att ingen av er vet vad ni pratar om!!!
Har du ett tips på en ht eller inte?

Är själv på jakt efter en ht som skall bli min leksak, vi lite äldre killar, du och jag alltså, åker ju ändå inte några riktiga DH banor, vi behöver ju tänka på att våra barn behöver sin pappa.

Har tittat på den här http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=23226 tillsammans med en 160 mm gaffel och ett riktigt überfett bakhjul och en skinnsadel med nitar blir det fint.

Hardtail downhill?
hahaha nu har jag sån tur att jag inte har några barn så jag kan köra som ja vill!!!=)
Men visst du har rätt o nej jag har inga tips på ht downhill. Av den enkla anledningen att jag inte är av den uppfattningen att downhill körs ht!! Jag har till exempel kört delar av WC spåret i champery o det finns inte en chans att jag skulle åka den ht!! Om nån vill prova så varsågod=) Men om man nu är i tio års åldern som han som frågar är så skulle säker en ht funka skapligt. Det ger ju som sagt bra teknik vad gällande balans o annat o börja med ht!! Men om det är DOWNHILL han är ute efter så är nog tipset att kanske fundera på FS... Och då finns det ju "halvskapliga" beg cyklar runt tio!!
Det är ett skit det där, har flera kompisar med "små" barn som vill följa med till ex gesunda kläppen o åre och stackarna får dras med cyklar som nästan är tyngre än ens egna!!!

Hardtail downhill?
Bebisjanne jag skulle rekommendera dig att köpa en vanlig dirt cykel och köra dh med. Eftersom du endast är 157cm lång och borde väga runt 40kg så finns det inte en chans att du kommer förstöra någonting på hojen, endast om du är riktigt bra men då ska du köpa en med bakdämp istället. När du blir äldre och bättre går grejerna sönder och då blir det antagligen så att du köper en fs.

För er som verkligen vill köra dh med ht skulle jag rekommendera att köpa denna ram: http://dmrbikes.com/?Section=products&a … d=FRMExalt

Kan bara ge lite tips till er alla att börja med att köpa en dirt och köra lite dh med. När ni utvecklas och blir bättre kommer ni förstå att det går mycket långsammare och blir så jävla mycket tråkigare med ht att ni sparar ihop till en fs.

Lycka till!

Hardtail downhill?
det finns både DH och FR hardtails... Men det kanske inte är så jätteskönt http://www.pinkbike.com/photo/2969157/
http://www.pinkbike.com/photo/2636629/
http://www.pinkbike.com/photo/939789/
http://www.pinkbike.com/photo/2947591/

Finns många fler.. Men du kan ju bara drömma om att hitta en rejäl som är gjord till hård freeride/downhill (som tex de där) för bara 10 000. Du kanske får ramarna för det..
Viper skinnyboy funkar perfekt till typ 160mm slag men det är inte direkt en DH/FR

edit. Ingen förutom skinny boyen går nog bra till din längd. Men det fanns folk som skrev att det inte finns DH/FR hardtails så skulle bara visa att det finns

Senast ändrad:
Hardtail downhill?
Mitt första besök på freeride. Verkar vara ett forum med bra stämning.
Det är klarart att grabben skall ha en ht. Jag har själv sålt min fs till förmån för ht.
Trötnade på all dämparservice lagerbyten och annan skit. Vist det går inte fortare men är riktigt kul och kräver lite mer teknik.
Vad det gäller Worldcup banor vet jag att de ha körts mycket ht i fort William.
Kolla in denna sida för lite inspiration.
http://www.hardtailnation.co.uk/wordpress/

Jag kör på en NS surge med domain 160mm och bakhjulet är en mavic 325 byggt på ett nova tec med dt comp på de sitter ett michelin 2,5 däck och de håller bra. Jag kör inte mer punkor än vad bror min gör och då kör han en fet fs.
DMR exalt är en riktigt hållbar ram där man kan köra genomgående axel på bakhjulet. Men den väger ca: 3kg
Olle

Tillbaka
Topp