Hassela

Hassela
Aero19 sa:
Mer fallhöjd i hassela än i tex Idre. Säger allt om denna oslipade pärla som kommer att expandera.
Jorå, Hassela har 310 meter jämfört med Idres 307 meter. Stor skillnad ... fast Idre har ju iofs. haft sittliftar i decennier.

Men båda är rejält slagna av Branäs med sina 410 meter, som dessutom ligger ändå mer söder om Åre! Och och ... har en gondollifft!

Men berätta gärna mer om vad som gör Hassela till en så bra skidanläggning! ?

/MM

Senast ändrad:
Hassela
Skärp dig MnO, nu skrattade jag så att blodpuddingen fastnade i halsen.
Farligt det där!
Hassela ja, åkte dit över dagen förr när vi var ”hemma” i Sundsvall och hälsade på.
Det är bra längesedan nu men berget är väl inte högre idag?
Så för att åka av sig lite funkar det det väl.
Men för oss som bor i södra delen av landet finns närmare och bättre alternativ.
Sen kan det vara helt ok för dom som har det som närmsta ställe.
Sagt av en som har Tolvmannabacken i Kisa som närmsta backe. (Jaja, jag vet)
Ha de C

Hassela
Hassela funkar grymt bra för oss. Självklart för o nackdelar. Grymt bra pistat. Några fina branter. Funpark. Skogsåkning. Jysst personal och inga liftköer, bra barnåkning . Kasst är att stället är lite slitet, ingen stolslift (ännu). De bästa backarna är inte byggda ännu. Rätt mycket transport innan branter. Samt att ölen tog slut som sagt.

Hassela
Absolut. Hassela har relativt mycket av det som de flesta skidorter i Sverige har. Barnbacke, funpark och någon brant har till och med min hemmabacke Väsjöbacken.

Den totala avsaknaden av någon vettig by i närheten av backen drar ner betyget rejält. Detta gör att man som boende på anläggningen blir hänvisad till hotellbyggnaden för någon form av social miljö och möjlighet att intaga någon form av mat. Maten på anläggningen som serveras i hotellet är tamigfan under all kritik. Otroligt dåligt under lunchen, och katastrofalt under middagen. Att de tar 325kr för en upptinad smaklös röding med lite thaigrönsaker till är ett hån mot gästen.

Sammantaget: bra avstånd från Sthlm. Ok backar (om än i kortaste laget), lite folk. Två stycken vettiga liftar gör att åkningen blir högst begränsad. Dåliga möjligheter till fika i backen (kiosken stängde 1h innan liften). Dåliga stugor och en sunkig restaurangbyggnad med äcklig mat.

Rekommenderar alla att åka någon annanstans.

Tillbaka
Topp