Hastighetsmätning

cheewie

Ny medlem
Hastighetsmätning
Tjena.. ngn därute som vet om det finns någon pryl man kan använda för att se hur fort man åker, ngn slags hastighetsmätare för skidåkare med andra ord! Gärna portabel sådan

/Larsa

Hastighetsmätning
Testa att ladda ner SportyPal till din mobil (om den har gps, dock fungerar den på vanliga iPhone också).

Jag använder den och den fungerar utmärkt, dessutom lagras all info på en egen sida på nätet.

Hastighetsmätning
cheewie sa:
Tjena.. ngn därute som vet om det finns någon pryl man kan använda för att se hur fort man åker, ngn slags hastighetsmätare för skidåkare med andra ord! Gärna portabel sådan

/Larsa
Sjuka brillor!!! Tack för tipsen boys,, kan alltid va kul o veta vilken speed man har då man bränner på

Hastighetsmätning
Teufel sa:
Kan gps'en ha överseeende med lutning?
Jag tänkte precis fråga samma sak!
Mäter en vanlig GPS verkligen i 3D?

Åker man i en 45gradig backe (brant, men för att göra exemplet lätt..) så åker man 1m framåt och 1m neråt. Alltså torde en GPS (förutsatt att vi inte är fel ute med att den bara mäter horisontellt) bara visa halva hastigheten mot hur fort skidorna rör sig mot underlaget..

SÅÅÅ, någon som vet mer om GPS?

Hastighetsmätning
Totemann sa:
Teufel sa:
Kan gps'en ha överseeende med lutning?
Jag tänkte precis fråga samma sak!
Mäter en vanlig GPS verkligen i 3D?

Åker man i en 45gradig backe (brant, men för att göra exemplet lätt..) så åker man 1m framåt och 1m neråt. Alltså torde en GPS (förutsatt att vi inte är fel ute med att den bara mäter horisontellt) bara visa halva hastigheten mot hur fort skidorna rör sig mot underlaget..

SÅÅÅ, någon som vet mer om GPS?
Den GPS jag har, Garmin forerunner 305, tar inte hänsyn till lutning utan mäter "platt på marken". Jag tror att FRWD kan vara ett bra alternativ. Jag tror den mäter med lutning. Dessutom har den inbyggd barometer så att höjden blir helt rätt till skillnad från Garmin etc. som försöker köra höjden på GPS.

Hastighetsmätning
Det är ju grymt smidigt att ha en mobil med GPS. Det finns en uppsjö av program där ute som gör att du kan se hastighet, åkrutt, exakta koordinater, geotagging, osv osv. Har du ingen GPS inbyggt kan man köpa på typ Teknikmagasinet och köra den via blåtand.

Mina vänner och jag körde det en vinter och det fungerade fint! Dessutom kan inte polaren ljuga för det är bara att kolla upp faktan på nätet ang hans rutt, fallhöjd, plats, hastigheter osv.
Jag har testat wayfinder active, Nokia sportstracker, någon samsung grej, massa 3rd part applicationer osv, alla fungera lika, skillnaden är GPS:en.

Smidigt, billigt och funktionellt!

Senast ändrad:
Hastighetsmätning
in_full_bloom sa:
Det är ju grymt smidigt att ha en mobil med GPS. Det finns en uppsjö av program där ute som gör att du kan se hastighet, åkrutt, exakta koordinater, geotagging, osv osv. Har du ingen GPS inbyggt kan man köpa på typ Teknikmagasinet och köra den via blåtand.

Mina vänner och jag körde det en vinter och det fungerade fint! Dessutom kan inte polaren ljuga för det är bara att kolla upp faktan på nätet ang hans rutt, fallhöjd, plats, hastigheter osv.
Jag har testat wayfinder active, Nokia sportstracker, någon samsung grej, massa 3rd part applicationer osv, alla fungera lika, skillnaden är GPS:en.

Smidigt, billigt och funktionellt!
Kan man ha mobilen i fickan då? Så som jag har förstått så måste den ha fri sikt till himmelen.

Hastighetsmätning
iPhone med gratisprogrammet Runkeeper funkar för alla möjliga olika sporter.
Dock känns deras kaloriförbrukning lite fel.

Mikael

Hastighetsmätning

@Totemann Varför ska det vara så svårt med elementär matematik? (Ja just det skolan har slutat att fungera) Om en GPS bara räknar 2 dimensionellt så blir det inte halva hastigheten i en 45 gradig backe. Sträckan blir roten ur 2, dvs ca 1,41 ggr längre. Kör du 100 kmh så blir det ca 71 kmh på en 2 dimensionell mätning. Tror inte du är så kaxig i en 45 gradig backe. Står du på i en 25 gradig backe (dvs svart pist) så skiljer det ca 10% om GPSen är 2 dimensionell. Visar 2 dimensionella GPSen då 100 så kör du 110. I röd pist så blir skillnaden ännu mindre. De flesta avancerade GPSer mäter 3 dimensionellt. Kolla bruxen.

Senast ändrad:
Hastighetsmätning
snorkel sa:
@Totemann Varför ska det vara så svårt med elementär matematik? (Ja just det skolan har slutat att fungera) Om en GPS bara räknar 2 dimensionellt så blir det inte halva hastigheten i en 45 gradig backe. Sträckan blir roten ur 2, dvs ca 1,41 ggr längre.
Grattis, du har precis klarat av att fylla din \"jag är en idiot\" kvot för idag.
Självfallet har du helt rätt, jag ska bara vakna, hoppas verkligen du blåste upp din självkänsla nog nu!
snorkel sa:
Kör du 100 kmh så blir det ca 71 kmh på en 2 dimensionell mätning. Tror inte du är så kaxig i en 45 gradig backe.
Angående hurvida jag klarar av en 45 gradig backe tycker jag du ska hålla för dig själv, väggen är tillexempel 45 grader, och bara för att du själv hasar ner för den tycker jag inte du ska uttrycka något om min åkning i den? (SÅ nu fick jag vara lite spydig tillbaka och det känns genast bättre, hoppas du kan fortsätta diskussionen på samma nivå som dina mattekunskaper bevisligen är..)

snorkel sa:
Står du på i en 25 gradig backe (dvs svart pist) så skiljer det ca 10% om GPSen är 2 dimensionell. Visar 2 dimensionella GPSen då 100 så kör du 110. I röd pist så blir skillnaden ännu mindre.
Menar du att en 10% skillnad inte spelar någon roll? (Jag ser inte att att man väljer en flackare backe om man vill mäta hur fort man kan åka) Då har jag svårt att hålla med dig, 10% är snarare väldigt mycket.

snorkel sa:
De flesta avancerade GPSer mäter 3 dimensionellt. Kolla bruxen.
Det var därför jag bad om råd från någon som visste. Men det vore bra ifall du berättade vad som står, då jag själv inte äger någon intruktionsbok till en GPS..

Till nästa FUNDERING med GPS (kom återigen gärna med input!)
En snabb sökning ger att updateringen på GPSer är mellan 1-5Hz och att nogrannheten är ca 5m på positionering. Hur funkar det då med svängar? Man borde nästan köra i en betydligt mer \"svängig\" bana än GPSen får med? Man kör/\\/\\/ men GPSen får med ----? Isf torde den ge fel utslag där också?

Hastighetsmätning

@Totemann

Jag skrev mitt inlägg efter att ha dragit alltför många bira på krogen, :-).
Naturligtvis vet jag inte hur kaxig du är i en 45 gradig backe, exakt lika okunnig som du är om huruvida jag hasar ned eller inte.

Jag har aldrig påstått att 10% inte spelar någon roll. Om den GPS du skaffar mäter 2 dimensionellt så kan du lägga till 10% eller 41 % beroende på vad du nu uppskattar lutningen till. Men räkna var ju svårt så det kanske faller på det.....

Du har dock rätt i din fundering om svängar. GPSen mäter hastigheten mellan de punkter den positionerar och gör sedan ett medelvärde av det. Det blir alltså ett sick-sack mönster med raka streck mellan punkter medan du i själva verket åker i kurvor, dvs aningen längre. Även detta är en räkneövning som du kan fundera på. Du kan ju göra ett snyggt Exceldiagram som visar kurvfelet för olika svängradier och hastigheter givet en uppdateringstid på GPSen. Mer sväng och högre fart ger större fel.

Annars så kan du ju ta med ett långt snöre och mäta ditt skidspår exakt som du åkte i några sekunders åkning (minst lika långt som några GPS uppdateringar). Sedan lägger du snöret i ett sick sack mönster som skär ditt spår så att du får lika många raka sektioner på snöret som du hade GPS uppdateringar på din teststräcka. Jämför sedan mätresultaten så får du en ungefärlig uppskattning av skillnaden.

Enklare kanske är att ta en cykel med kalibrerad cykeldator och svänga runt lite och sedan jämföra med data från GPSen. Om din GPS mäter 2 dimensionellt så håll till på platten så kan du enklare separera kurvfelet från lutningsfelet.

För produktinformation om olika GPSer rekommenderar jag Google. Läste du verkligen 3 ggr innan du postade? :-)

Edit: Finns de som redan cyklat runt http://www.jbiomech.com/article/S0021-9290(04)00368-9/abstract

Senast ändrad:
Hastighetsmätning
Haha, nu börjar vi snacka seriösa åtaganden för att ge svar på en ankel fråga!
Jag tror nästan mer på att ha en kalibrerad cykeldator kopplad till ett "stödhjul" fäst på skidan som man sätter i snön när man vill veta hur fort man kör, känns som en enklare lösning än att börja stanna och mäta sin sträcka ;)
snorkel sa:
Du har dock rätt i din fundering om svängar. GPSen mäter hastigheten mellan de punkter den positionerar och gör sedan ett medelvärde av det. Det blir alltså ett sick-sack mönster med raka streck mellan punkter medan du i själva verket åker i kurvor, dvs aningen längre. Även detta är en räkneövning som du kan fundera på. Du kan ju göra ett snyggt Exceldiagram som visar kurvfelet för olika svängradier och hastigheter givet en uppdateringstid på GPSen. Mer sväng och högre fart ger större fel.

Annars så kan du ju ta med ett långt snöre och mäta ditt skidspår exakt som du åkte i några sekunders åkning (minst lika långt som några GPS uppdateringar). Sedan lägger du snöret i ett sick sack mönster som skär ditt spår så att du får lika många raka sektioner på snöret som du hade GPS uppdateringar på din teststräcka. Jämför sedan mätresultaten så får du en ungefärlig uppskattning av skillnaden.

Enklare kanske är att ta en cykel med kalibrerad cykeldator och svänga runt lite och sedan jämföra med data från GPSen. Om din GPS mäter 2 dimensionellt så håll till på platten så kan du enklare separera kurvfelet från lutningsfelet.

För produktinformation om olika GPSer rekommenderar jag Google. Läste du verkligen 3 ggr innan du postade? :-)

Edit: Finns de som redan cyklat runt http://www.jbiomech.com/article/S0021-9290(04)00368-9/abstract
Jag läste nog 10ggr innan jag sparade, så jag verkligen fick med allt jag ville ;)

Hastighetsmätning
@ Toteman, cykla försiktigt.

Har åkt själv lite grann med GPS. Maxade 94 km/h. Tror det är svårt att nå över 100 i en vanlig pist utan att ha fartdräkt. Kanske om du lägger en 11 nedför väggen.

Hastighetsmätning
Även om de flesta moderna GPSer idag mäter även i Z-axeln så är det ingen särskilt exakt position man kan läsa av. Detta pga av att GPSen inte har fri sikt längs med axeln, jorden är ivägen på ena sidan. Att mäta topphastigheten är på inget sätt en lätt sak, men att räkna ut en medelhastighet är däremot inga problem. Räcker inte den information, eller måste du nödvändigtvis ha topphastighet?

Hastighetsmätning
Fråga SLAO-vakten vad det är för avstånd mellan lyktstolparna i backen. Sen tar du tid mellan dom.

Fungerar och är typ gratis.

Man får bortse från ev acceleration.

Senast ändrad:
Hastighetsmätning
Det finns annars en typ av hastighetsmätare där man sätter upp fotoceller med ett visst mellanrum (10 m har jag för mej) och sedan räknar den här apparaten ut hastigheten baserat på tiden av de 10 metrarna. Hastigheten visas på en ganska stor display som åkaren ser. Vet ej vad en sån apparrat heter eller kostar eller var man kan köpa den. Vi har då använt den i backen ganska många gånger och funkar jättebra. Har toppat 117 ;)

Hastighetsmätning
Hitta en polare med en Suunto S6. Den har höjdmätare som man kan synka mot backens lutning via 3d-kompassen och på så vis få fram hastigheten...och även hur länge du stod på afterskin.

Hastighetsmätning
snorkel sa:
@ Toteman, cykla försiktigt.

Har åkt själv lite grann med GPS. Maxade 94 km/h. Tror det är svårt att nå över 100 i en vanlig pist utan att ha fartdräkt. Kanske om du lägger en 11 nedför väggen.
jag åkte också med GPS och kom i tredje försöket upp i 102,5 km/h detta med vanliga skidkläder och en liten ryggsäck (i säckens topplock låg gps:n).

Hastighetsmätning

@Mr Speed. Sa inte att det var omöjligt. Hur svårt det är beror på backen. Är nog bra om det inte är så mycket folk ivägen om man är ute för att sätta rekord. Hade gärna kört fortare själv. :-)

Hastighetsmätning
GT-31/BGT-31 har ju 3d-mätning och den använder doppler för mätning av hastighet vid varje mättillfälle, alltså inte medelvärde mellan punkter.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp