Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sjuka brillor!!! Tack för tipsen boys,, kan alltid va kul o veta vilken speed man har då man bränner påcheewie sa:Tjena.. ngn därute som vet om det finns någon pryl man kan använda för att se hur fort man åker, ngn slags hastighetsmätare för skidåkare med andra ord! Gärna portabel sådan
/Larsa
Jag tänkte precis fråga samma sak!Teufel sa:Kan gps'en ha överseeende med lutning?
Den GPS jag har, Garmin forerunner 305, tar inte hänsyn till lutning utan mäter "platt på marken". Jag tror att FRWD kan vara ett bra alternativ. Jag tror den mäter med lutning. Dessutom har den inbyggd barometer så att höjden blir helt rätt till skillnad från Garmin etc. som försöker köra höjden på GPS.Totemann sa:Jag tänkte precis fråga samma sak!Teufel sa:Kan gps'en ha överseeende med lutning?
Mäter en vanlig GPS verkligen i 3D?
Åker man i en 45gradig backe (brant, men för att göra exemplet lätt..) så åker man 1m framåt och 1m neråt. Alltså torde en GPS (förutsatt att vi inte är fel ute med att den bara mäter horisontellt) bara visa halva hastigheten mot hur fort skidorna rör sig mot underlaget..
SÅÅÅ, någon som vet mer om GPS?
Kan man ha mobilen i fickan då? Så som jag har förstått så måste den ha fri sikt till himmelen.in_full_bloom sa:Det är ju grymt smidigt att ha en mobil med GPS. Det finns en uppsjö av program där ute som gör att du kan se hastighet, åkrutt, exakta koordinater, geotagging, osv osv. Har du ingen GPS inbyggt kan man köpa på typ Teknikmagasinet och köra den via blåtand.
Mina vänner och jag körde det en vinter och det fungerade fint! Dessutom kan inte polaren ljuga för det är bara att kolla upp faktan på nätet ang hans rutt, fallhöjd, plats, hastigheter osv.
Jag har testat wayfinder active, Nokia sportstracker, någon samsung grej, massa 3rd part applicationer osv, alla fungera lika, skillnaden är GPS:en.
Smidigt, billigt och funktionellt!
Grattis, du har precis klarat av att fylla din \"jag är en idiot\" kvot för idag.snorkel sa:@Totemann Varför ska det vara så svårt med elementär matematik? (Ja just det skolan har slutat att fungera) Om en GPS bara räknar 2 dimensionellt så blir det inte halva hastigheten i en 45 gradig backe. Sträckan blir roten ur 2, dvs ca 1,41 ggr längre.
Angående hurvida jag klarar av en 45 gradig backe tycker jag du ska hålla för dig själv, väggen är tillexempel 45 grader, och bara för att du själv hasar ner för den tycker jag inte du ska uttrycka något om min åkning i den? (SÅ nu fick jag vara lite spydig tillbaka och det känns genast bättre, hoppas du kan fortsätta diskussionen på samma nivå som dina mattekunskaper bevisligen är..)snorkel sa:Kör du 100 kmh så blir det ca 71 kmh på en 2 dimensionell mätning. Tror inte du är så kaxig i en 45 gradig backe.
Menar du att en 10% skillnad inte spelar någon roll? (Jag ser inte att att man väljer en flackare backe om man vill mäta hur fort man kan åka) Då har jag svårt att hålla med dig, 10% är snarare väldigt mycket.snorkel sa:Står du på i en 25 gradig backe (dvs svart pist) så skiljer det ca 10% om GPSen är 2 dimensionell. Visar 2 dimensionella GPSen då 100 så kör du 110. I röd pist så blir skillnaden ännu mindre.
Det var därför jag bad om råd från någon som visste. Men det vore bra ifall du berättade vad som står, då jag själv inte äger någon intruktionsbok till en GPS..snorkel sa:De flesta avancerade GPSer mäter 3 dimensionellt. Kolla bruxen.
Jag läste nog 10ggr innan jag sparade, så jag verkligen fick med allt jag villesnorkel sa:Du har dock rätt i din fundering om svängar. GPSen mäter hastigheten mellan de punkter den positionerar och gör sedan ett medelvärde av det. Det blir alltså ett sick-sack mönster med raka streck mellan punkter medan du i själva verket åker i kurvor, dvs aningen längre. Även detta är en räkneövning som du kan fundera på. Du kan ju göra ett snyggt Exceldiagram som visar kurvfelet för olika svängradier och hastigheter givet en uppdateringstid på GPSen. Mer sväng och högre fart ger större fel.
Annars så kan du ju ta med ett långt snöre och mäta ditt skidspår exakt som du åkte i några sekunders åkning (minst lika långt som några GPS uppdateringar). Sedan lägger du snöret i ett sick sack mönster som skär ditt spår så att du får lika många raka sektioner på snöret som du hade GPS uppdateringar på din teststräcka. Jämför sedan mätresultaten så får du en ungefärlig uppskattning av skillnaden.
Enklare kanske är att ta en cykel med kalibrerad cykeldator och svänga runt lite och sedan jämföra med data från GPSen. Om din GPS mäter 2 dimensionellt så håll till på platten så kan du enklare separera kurvfelet från lutningsfelet.
För produktinformation om olika GPSer rekommenderar jag Google. Läste du verkligen 3 ggr innan du postade?
Edit: Finns de som redan cyklat runt http://www.jbiomech.com/article/S0021-9290(04)00368-9/abstract
jag åkte också med GPS och kom i tredje försöket upp i 102,5 km/h detta med vanliga skidkläder och en liten ryggsäck (i säckens topplock låg gps:n).snorkel sa:@ Toteman, cykla försiktigt.
Har åkt själv lite grann med GPS. Maxade 94 km/h. Tror det är svårt att nå över 100 i en vanlig pist utan att ha fartdräkt. Kanske om du lägger en 11 nedför väggen.