Head Kore 1 RS har spruckit. Tips på ersättare

Widski

Aktiv medlem
Hej,

Idag upptäckte jag att ena pjäxan har spruckit. :mad: Se bilderna. De köptes 2020 men har inte använts mer än nåt 10-tal gånger sen dess med tanke på småbarnsår (barn födda -18, -20 och -22) så det har inte blivit mycket åka förrän egentligen förra vintern och då i huvudsak plogpatrull och något enkstaka åk för mig själv. I år var premiär i Orsa på juldagen och jag fick till ett åk själv (ett!) i Sydbacken med några carving-svängar. Sen upptäcker jag idag när jag ska dra på mig grejerna att vänstra pjäxan har rämnat. Vilket skämt!

Så till frågan: Har ni tips på någon vettig pjäxa att ersätta med? Uppenbart är att Kore är för klen, med tunn plast, vilket är synd för jag gillade egentligen allt med pjäxan, de uppfyllde mina 3 krav:
  1. Jag gillade passformen med lite bredare läst då jag har breda lilltår. Aldrig att jag drar på mig en race-läst igen, den tiden med smärtande fötter ska inte återkomma 😅
  2. Det var också bra att de var rimligt styva i (påstådd) flex 130. Egentligen kan de gärna få vara lite styvare ändå, om det nu går att hitta.
  3. Samtidigt behöver jag tech inserts så det går att vandra upp med mina Shift-bindningar de få gånger det blir möjlighet till sånt.
Finns några positiva erfarenheter från er på modeller som matchar kraven?

20251230_143309.webp
20251230_143327.webp

20251230_143422 (1).webp

Tack. Lange är ju rätt smala om jag minns rätt. Sökte på dessa och fick fram att de hade läst 97, men såg sen att de fanns i en LV variant också. Kom då att tänka på hur låg, medium och hög volym kanske även påverkar mer än just bredd vid foten/lästen. En viktig aspekt är att jag har smala anklar och smalben och brukar behöva bygga på skaftet på linern för att tighta till runt smalbenen så hög volymuppe i skaften är ju inte rätt för mig.

Jag researchade därför lite mer (frågade bl.a. chatGPT) och fick förslaget att jag borde söka en bred läst men med låg eller medium volym. Men frågan är, finns det ens den typen av differentiering att finna hos något märke?

Fick följande förslag. Nån med erfarenhet av dessa relaterat till hur de beter sig i pisten och att gå uppför? (Passform är ju subjektiv)
Salomon Shift Pro 130 AT GW - den ser klart tunnare/mer backcountry ut än Kore. Kan den verkligen vara stabil nog för rejäl carving i hård pist?
Tecnica Cochise 130 DYN GW - Ser biffigare ut.
Nordica Unlimited 130 DYN - Ser också rätt rejäl ut.

Jag kommer ju ta och testa ut för passform såklart men vill försöka avgränsa mig lite och dessutom inte få med nåt som är skönt men inte har åkprestandan.

Langen bli nog för mjuk för dina krav då. Jag tänkte mest på kraven på tech inserts. Att få en racestyv pjäxa med gångläge finns inte i min värld vad jag har provat, därför har jag själv ett par av varje.

Jag är väldigt nöjd med mina Shift pro 130 efter ett par år i dom. Provade väldigt många modeller men fastnade för Shiftens tajta passform men med rymlig tå box (breda fötter framtill). Jag väger ca 70 kg och upplever flexen fullt tillräcklig, den bör vara snarlik Kore 1 i flex.

Hawx ultra xtd och Shift alpha är bäst för smala anklar/smalben. Åker själv alphan (uttryckt vid lilltån). Hawx ultra har tyvärr en väldigt aggressiv häl som inte funkar för mig. Åkkänslan är helt ok, men inte som en alpinpjäxa.

Salomon Shift Pro 130 AT GW
Tecnica Cochise 130 DYN GW
Nordica Unlimited 130 DYN

Ingen av dessa klarar av att hålla fast mina anklar/smalben.

En bubblare är Cortex 140. Dock utan gåläge och kanske för race-läst för din smak?

Tack för bra input alla. Jag kanske ska förtydliga att jag inte söker eller tror att jag kan få en fullt racestyv pjäxa med låg vikt och touring funktioner. Bara att flex gärna ska vara så hög som går inom ramen för denna kategori.

Svampighet vid plusgrader är sådär, så Technica går bort där (liksom egentligen många andra PU baserade pjäxor, det var ju samma när jag tävlade att man kunde vika igenom flexen på vårkanten). Har läst lite mer om vilka material som används idag och polyamid (nylon/grillamid) och kompositer är troligen en bra start. Gillade responsen i Kore som hade detta, söker inte egentligen nån dämpning från PU. Så jag tänkte jag tar hem och provar Shift Pro och Hawx Ultra i en första omgång. Nånstans lär man börja. Och bred tåbox med i övrigt tight fit i Shift låter ju helt perfekt.

Utlovad återrapportering:

Atomic Hawx XTD ultra som påstås vara för smala fötter har förvånande mycket volym på höjden. Spännen över foten "faller" liksom in i första till andra hacket utan att man gör nåt. Dvs hack 2 bara stänger spännena utan att knappt komprimera pjäxan. Hack 1 vill de inte ens vila i, då trillar de ur. Föga förvånande så kunde jag då inte få någon bra kontakt runt foten. Hälen verkar dock bra, liners verkar biffiga med mycket material att värmeforma. De upplevdes också rejält styva i flex med mycket direkt respons, troligen pga att skaften är väldig höga. Högre än jag är van vid, gillade det inte spontant men det kan vara en vanesak.

Salomon shift pro var också stora över fotryggen, störren än Atomic. De satt inte åt ens med överspända spännen, skalen bukar ut oroväckande vid flexande, vilket sannolikt kan skapa stressfrakturer efter tid likt mina befintliga skal har drabbats av.

Jag har också provat fler modeller, efter att ha snöat in på spåret med två par istället för allt i ett:

För pist: Lange shadow 130. De satt bra, men upplevdes allt för mjuka i flex. Så de går bort av den anledningen.

För touring: Dynafit Tigard 130. De hade bra med bredd i framfoten och satt bra över fotryggen men hade en mycket speciell passform i övre delen av undre skalet, där de är väldigt smala vid fotknölarna. När man spänner upp skaften så blir de mest bara längre, inte bredare, i den nedre delen. Det syns tydligt med blotta ögat att skaften separerar från undre skon. Alla andra pjäxor jag har haft och provat tenderar båda skal-delarna att expandera och öppnas mer i tandem. Effekten var att jag fick ont och kramp i foten efter bara ett par minuter, och eftersom det är nån fiberförstärkt grillamid (dvs nylon) så ska de tydligen inte rekommenderas att forma så omfattande som jag skulle behöva. Synd, för de verkade annars ha bra flex och passform i övrigt, och ett riktigt nice walk mode.

Nu är jag istället inne på antingen Nordica Promachine 130 eller Tecnica mach1 130 för pist. Nån med erfarenhet av båda dessa? Jag lyckades prova ett par Cochise idag bara för att få en känsla för Tecnica passform, och de kändes ok. Samtidigt låter beskrivning av Nordica som bra för smala fötter med låga vrister.

För uppför funderar jag på om nåt lättare kan vara vettigt. Tecnica Zero G Pro kanske kan vara nåt? Men jag undrar om de kanske är lite för lätta och inte parar så bra ihop med mina Kore 106 och Shift bindningar som ju inte är direkt lättvikt. Jag vill ju trots allt ha lite power utför. Kanske då Tecnica Cochise 130 eller Lange xt3 140. Men då börjar det ju bli nästan lite väl pist nära om jag nu ändå ska ha dedikerad pist pjuck. 🤔 Är nån som har testat Zero G för lite hårdare körning och specifikt i alpina bindningar, inte ren pinn-bindning?

Och innan nån föreslår att jag skulle gå på än tuffare pist pjäxor som Head raptor eller Lange RS, så ja. Egentligen kanske jag borde det. Men nu har jag ju köpt bindningar för grip walk och inte alpin sula, och dessutom är det rätt skönt med gripwalk för alla promenader till och från bil. Det kommer nog bli en del knatande med alla barn och deras grejer i ett antal år till. Och vad jag kan se så finns inte dessa modeller med grip walk.

Vilken GW-bindning är inte kompatibel med ISO 5355? :unsure:
Bra fråga. Har inte gjort några djupare efterforskningar men kunde ju åtminstone konstatera att DIN / ISO 5355 bindningar inte kan ta GW. Vilket tyvärr gör att hela garaget av mina gamla bindningar inte kan återanvändas. (Synd på nåt 20-tal Tyrolia freeflex 😭) Så för de nyaste skidorna skaffade jag Tyrolia freeflex 14 GW flr att passa mina kore som ju sen sprack. Det fanns nämligen att beställa även exakt samma freeflex 14 men inte för GW. Så jag antog att de ska hållas separat. Såvida det inte är multi norm certifierat (MNC) som shift, där kan man ju ställa höjden på plattan under tån mellan alpine och touring, vilket jag tolkat som DIN resp GW, kanske felaktigt.

Jag testade nu att sätta i en DIN sula i freeflex GW och det ser inte helt lysande ut med bara en liten kontaktpunkt i mitten. Så det kanske går, men är det bra?

Kanske det är så att GW bindningar måste ha den där rörliga delen för att tillåta utlösning I sidled, gummit på GW fastnar kanske på den annars fasta plattan på en DIN bindning? Är det bara det som skiljer, där GW bindning alltså tar båda varianterna?

Nån mer insatt får gärna upplysa 🙂

Bilagor

• 20260124_184736.webp
    20260124_184736.webp
    510.2 KB · Besök: 36
En GW bindning ska ta in båda varienterna (dvs GW ISO 23223 och "klassisk alpin" ISO 5355)
Så bra, det öppnar ju för med möjligheter. Då ska jag nog ändå försöka testa Lange RS och Head raptor. Kanske får leva med att halka runt på plast sulorna ändå, eller så får det bli tour hybrid pjäxa typ Lange xt3 som även tjänstgör dagarna då det är mer laid back och kava runt med barnen (och mycket promenerande). Tål att funderas på. Synd bara att det finns så få möjligheter att prova pjäxor i de högre prestanda/flex segmenten i närheten av Borlänge. Eller är det nån som har nåt tips, det är väl några som bor här?

Jag kan rapportera att det till sist landade i ett par Lange XT3 LV 130. Jag skulle ha lyssnat direkt på dig @TopiNieminen 😄👍 de sitter toppen på min smala mellanfot med god plats för tåboxen. Jag har bara gjort ett par mindre tryckningar vilket är enkelt, lättarbetat material. Dock blev det lite Frankensteins monster av det för jag satt bäst när jag använde innerskon från Head Kore pjäxan. Med original innersko var det lite för trångt ovanpå fotryggen, även efter värmeforming av innersko. Generellt kändes inte dessa Lange innerskor som att de var särskilt formbara och plösen är ganska tjock. Så i original är de helt klart riktigt låg volym, inte något för någon med höga insteg, men med en custom innersko kan det anpassas.

Styvhet är tillräcklig även för min hyfsat kraftiga carving. Kanske 140 flex pjäxan hade varit än bättre när det blir varmare, men jag tror inte det för mig är värt den extra vikten uppför. Dessutom väntar jag på leverans av en booster strap som jag tror kommer öka på responsen än mer. Och räcker inte det, ja då får jag leta vidare efter en renodlad pist-pjäxa i framtiden.

Jag testade för övrigt också Head Raptor WCR 130S PV men den hade avsevärt mer volym än Langen, så till den grad att jag inte tror jag hade kunnat bygga upp den tillräckligt. Det var lösare hälgrepp, mer volym på höjden över fotryggen, mycket större skaft och smalare och lägre tåbox. Så den kändes faktiskt mjukare inomhus, sannolikt utifrån sämre passform.

Jag har också provat ett par Tecnica Zero G Pro. Rejält rymliga men går att tighta till med sula under innerskon utan att tårna kläms mot taket. De känns riktigt styva och som en rejäl pjäxa som säkert är helt ok utför, men det känns inte värt att lägga ut den pengen bara för att tjäna lite vikt uppför de få gånger som det blir chans att topptura.

Hoppas detta hjälper nån annan och tack för alla tips.

Tillbaka
Topp