Vissa av Tyrolias hyrbindningar med Symrentplatta (SP står för Symrent Pro kanske?) sitter delvis fast med några riktiga fulingar till skruvar. Det är hål-torx eller vad det nu heter. Dom ser ut som vanliga torx, men det sitter även ett stift mitt i stjärnhålet. Antagligen ett medvetet val från Tyrolia för att försvåra demontering av den onödigt tunga hyrplattan. Skruvtypen är vanlig i tex elektronikprylar, dels pga att den passar bra för automatisk hantering och dels hindrar den normale hemmameckaren att öppna upp delar av produkten som ska hållas stängda.
Jag hade samma problem som du för ett tag sedan med en likadan bindning. Jag försökte hitta en skruvmejsel som passade, men det var inte lätt att få tag på. Det krävs ingen större insats för att hitta lösa bits som passar, men det går inte att få ner en bitshållare ner till skruvarna på framdelen. Jag gav snart upp sökandet efter verktyg och borrade bort skallarna på skruvarna. Man får ta det lite försiktigt så att man inte skadar bindningen.
Det kan kännas lockande att slipa bort plattan tillsammans med skruvarna från undersidan med en vinkelslip eller motsvarande om du har bestämt dig för att ta bort hyrplattan. Det kan fungera, men en del Symrent har gänginserts som går upp och in ca 2 mm i undersidan av bindningen och då kommer det sitta fast ändå. Jag vet inte hur det ser ut på just din variant. Ta det jädrigt lungt i alla fall om du testar den varianten. Du tar förresten bort framdelen från bottenprofilen genom att frikoppla justeringen och sedan lirka ut tådelen bakåt. Så långt antar jag dock att du redan har kommit. Innan du sabbar symrenten bör du kontrollera att du kan frilägga även bakdelen från hyrplattan, annars kan det bli problem med att du får olika höjd på tå- och häldel.
Ett annat tips om du vill spara vikt, men behålla förhöjningen på ett par jibblagg med hyrbindning är att skippa längsledsjusteringen på framdelen. Det krävs nya hål i skidan naturligtvis, men det gör det ju i alla fall om du ska ta bort rotationsplattan. Detta förutsätter att du inte har sågat sönder plattan såklart. Varianten fungerar även utmärkt på Salomons hyrbindningar då man får en hemmabyggd variant på Drive+ som resultat. Gör enligt följande:
1.Märk ut positionen för framdelen på båda skidorna med några distinka streck i längd och sidled (var speciellt noga med att märka ut sidleden) och ta sedan bort metallskenan som sitter under tådelen. Plugga hålen.
2. Rensa bort alla fjädrar och annan mekanism (onödig vikt) från den del av plattan som rör sig (dvs den som sitter fast på bindningen). Lätta på skruvarna på framdelen (svårt i ditt fall, men dom ska ju ändå bort) så att de sitter löst men ändå håller bindningen på plats.
3. Positionera ut tådelen på skidan efter märkningen och limma fast bottenplattan med några smältlimskluttar så att den sitter stadigt. Kontrollera läget ännu en gång.
4. Ta loss framdelen från hyrplattan som nu sitter ensam kvar limmad på skidan. Ta fram ett 5mm-borr och borra igenom plattans gänginserts och typ 0,5mm ner i skidan i alla fyra hålen. Djupen i skidan ska bara vara så pass djupt att du får en styrande kon för den riktiga borrningen, INTE DJUPARE. Insertsen i plattan styr borret så att hålen hamnar på rätt plats. Bänd bort plattan och avlägsna limmet mekaniskt.
5. Borra klart hålen 9-10 mm djupt med 3,5-3,9mm borr. Applicera lämpligt tätningslim och skruva fast tådelen med skruvar som passar (9mm utstick under plattan, 5mm yttre gängdiameter, syrafast).
Du kan i samma hål montera bindningen direkt på skidan utan höjningsplattan, men oftast fungerar det inte att sänka häldelen till samma nivå.