Head Mojo 90, K2 Public Enemy etc.

jauel

Ny medlem
Jag bor i Usa för närvarande och har funderat på att investera i ett par twintip skidor att ta med hem till sverige, eftersom dem ligger lägre i pris här.

Men jag vet inte riktigt vad jag ska välja... Jag ser mig själv som en hyfsat erfaren skidåkare med ambitioner på att bli bättre.

Jag hoppar en del i parken, men ärligt talat är jag inte särskilt bra på det, vill gärna utvecklas där dock. Så en skida som är bra i parken skulle vara roligt, även om det inte är första prioritet.

Jag letar främst efter en allround skida, med uppskattningsvis 50% pist, 25%/25% Offpist/park.

Har läst en hel del och det verkar som att folk rekomenderar K2 Public Enemy, Head Mojo 90, Völkl Karma och Dynastar Big Trouble. Har åkt på Völkln och Mojo 90n och jag gillade båda, inte åkt så mkt på dem så svårt att besluta sig för vilken som var bäst.

Min tanke är att om man ändå ska köpa ett par skidor så är det väl bra att köpa ett par lite dyrare, så behöver man inte köpa nya om 2 år.

Vad ska man satsa på? Och vilken längd på skidan? det är väl lite som man känner antar jag, men jag är högst osäker på det. har kollat på 169cm, 174cm och 176cm.

Jag är 183cm lång och väger runt 75 kilo.

P.s om det behövs mer information för att kunna svara på frågorna så säg bara till d.s

Tack på förhand

kollar själv runt efter ett par nya lagg. det enda tips jag kan ge är att du inte ska säga att du köpt prylarna i USA om en tullgubbe frågar för att slippa skatta. men det kanske du redan visste om.

Jag har K2 Public Enemy och kan rekommendera dem. mkt + med dem.

dock så kan de bli lite fladdriga i höga farter :/

fast de stör mig inte så mkt, så enligt mig är de ett par bra twintip.

Johanskidor: Tack för tipset! det hade jag ingen aning om att det skulle kunna bli problem med!

eybabe: Tack du med! Ja, det är det jag har hört. Det där med att dem blir fladdriga gör mig lite orolig för med orden från Ricky Bobby "I wanna go fast!".

Säg att jag skulle köpa k2 public enemy? Vilken längd tror ni?

Jag är supernöjd med mina Mojo 90. Hyfsat lättsvängda på kant, bra flyt i puder, förvånansvärt stabila i fart. Kör på 186 cm långa och är själv 173 lång. Jag skulle nog inte gå under 176 om jag var du men jag vet å andra sidan inte så mycket vad som krävs i parken.. Som alltid, försök prova flera modeller och längder innan köp!

Oj, du körde på betydligt längre än dig själv. Det är rätt ovanligt va?

Jag har som sagt prövat några modeller i Sverige, men jag har tyvärr inte möjlighet att pröva några här. Då skiduthyrningen är extremt effektiviserad, samma skidor, pjäxor, stavar för alla. dem har också bara tre inställningar på när bindningarna löses ut; Erfaren, hyfsad, nybörjare... inga viktinställningar här inte...

Det är egentligen inget som är konstigt eller fel med att åka på längre skidor än en själv. Det handlar snarare om vad man gillar och hur bra man åker.

Själv är jag 178 och kör på dynastar big trouble 186. Big troublen är helt osannolikt bra i puder utan att göra stort avkall på pistegenskaperna.

Så det mest återkommande tipset är K2 Public enemy verkar det som... Har kollat på ett par 179cm för 300 dollar. Är det ett bra pris? vad ska man ha för bindningar till?

Jag tycker du ska köpa ett par 179cm K2 PE, dessutom så kanske dom inte fladdrar så mkt om du har så långa, mina 169cm fladdrar inte sådär skitmkt så att man störs av de, känner knappt av det.. Så ja tycker du ska köpa public enemey, väldigt sköna och bra OCH snygga skidor, allround.. 5/5, grym i park oxå :)

ps. Köp ett par LOOK bindingar, kan rekommendera LOOK PX12

peace

jauel sa:
..dem har också bara tre inställningar på när bindningarna löses ut; Erfaren, hyfsad, nybörjare... inga viktinställningar här inte...
Kanske om du hyr i texas men knappast annars.

Kör själv på mojo 90 och den kan jag rekommendera skarpt. Testade både Big Troble och Karma innan jag bestämde mig (plus seth vicious, scratch bc, mantra, teneighty gun och ngn monster) men mojon tog hem det. Fartstabil, inte särskilt svår att få upp på kant och skön som fan i hoppen. Kör iofs inte så mkt i parken utan mest egna kickers. Puder har det varit brist på i vinter så där är den inte så hårt testad men den borde flyta på bra. Plus i kanten för att de är hyffsat ovanliga, inte sett ngn annan i vinter som kör på dom.

egge87 sa:
jauel sa:
..dem har också bara tre inställningar på när bindningarna löses ut; Erfaren, hyfsad, nybörjare... inga viktinställningar här inte...
Kanske om du hyr i texas men knappast annars.
Talar från egen erfarenhet.. och det var i Perfect North, Indiana... inte texas...

Men tack för tipset, men det lutar nog ändå åt K2 public enemy just nu..

Personligen tycker jag mycket illa om head mojo90 och känner flera som tycker precis som jag men också flera som älskar den! Jag tror att man antingen älskar den eller hatar den... som messmör
Men om du testat den och tycker om den så köp den då den är mycket allaround

Monis, vad var det du inte gillade med Mojo90? Jag tillhör de som verkligen gillade den! Grymt härlig allroundskida som verkligen funkar överallt!

tja inte så mång som känner till men Elan m02,2 dubble rail är en riktigt bra skida till allt det du har beskrivit.
den är riktigt fin i pisten, den är aningen bredare under foten än mojo 90:n
så det är en fin offpist skida.
finns bättre park skidor MEN som allround skida är den enligt mig svårslagen!!

Har själv völkl karma. Skulle inte vilja ha någon annan skida i hela världen :) Har kört Mojo 90 oxå helt klart en toppklass skida men karman e helt underbar... Verkligen allround ingen svag punkt.

Kört 3 veckor på mina Karma och älskar dom... grymt allround skida som jag upplever som smidig, följsam och med oväntat bra kantgrepp... Notera dock att jag är betydligt tyngre än dig... 110 kg.. så hur du och jag upplever skidan kan skillja sig..

Notera dock att Karma är mer en allround skida och igentligen inte så mycke en park skida... åker själv inte park så jag bryr mig inte.. ;)

Om park egenskaperna är viktigare än åk egenskaperna så antar jag att du borde gå på Big Trouble... men om Pist och Off Pist är det viktiga... så gå på Karma...

Tex

Har just åkt några dagar i blåis tandådalen/hundfjället några dagar. Körde mina Mojo 90 186 (174cm lång å 68kg). Biter på isen överallt även med kass kanter om man inte vill göra kortsvängar eller vika för långt från falllinjen förståss, skär dock fint även i höga farter. Finns mycket bättre pistskidor dock... Grymt skön i skogen trots stenhård skare. Tung i puckel, tung att ploga i trollskogen och tung att bära till bilen. Fungerar fint i hoppen (oldschooler), men det gör nog de flesta ganska mittmonterade laggen. Vanligtvis åker jag 80 %offpist, 5%park, 10% puckel å 5% i barnbackarna typ Trollskogen. Har dock inte provat så många olika skidor de senaste 10 åren... Jag är över förväntan nöjd med isegenskaperna och längtar till nästa års puder/offpist, där mojo 90 hör hemma:-).

Snödjup

Tillbaka
Topp