Head Monster 78 -08

RandoScando

Turtok
Head Monster 78 -08
Jag har fått ett erbjudande att köpa ett par begagnade Head Monster 78 av 2008 års modell, 171 cm långa. De skidorna jag har sedan innan är stenålders-atom, 2005 eller nåt sånt, 165 cm långa med en radie på 12,2 meter IIRC. Ja, jag behöver nya skidor!

Jag har börjat åka mer och mer offpist (det GÅR att göra på mina nuvarande skidor, tro det eller ej), och jag vill ha skidor som är mer anpassade efter att åka offpist. Jag tänkte att 78:or skulle vara bra för att de inte är ett så stort steg från mina nuvarande skidor, men ändå ett steg i rätt riktning.

Jag är 180 cm lång och väger drygt 75 kg. Tänker jag rätt, eller borde jag satsa på ett par 82:or av samma årgång, längd 183 cm, som jag också fått erbjudande om att köpa, på en gång?

Länk till modellerna:
78: https://www.freeride.se/prylar/skidor/2008/head/monster-78.html
82: https://www.freeride.se/prylar/skidor/2008/head/monster-82.html

Head Monster 78 -08
vart ska du åka? ska du åka offpist=champagnepuder eller offpist= svensk hårdpackad kalfjälls snö? Tro det eller ej med min erfarenhet av monsterserien är inte så väldigt god. Har en 89a själv som jag inte är nöjd med alls om det är utanför och löst. däremot funkar den utmärkt som alternativ då det är hårt och brant och man behöver lite kantgrepp. Det jag tycker är sämst med monsterserien är dess underdimensionerade tip. Den är väldigt smal och låg och så fort det är lite löst så hamnar man i baksätet. Dessutom är det tal om väldigt styva och tunga skidor och det krävs tung/packad snö under dom för att de ska börja flyta på ordentligt (inget för bottenlöst puder med andra ord). Om jag varit som dig skulle jag tittat på en skida som tex völkl gotama eller liknande runt 95-105 i midja. Då får du i alla fall en skida som hanterar det mesta utan problem.

Head Monster 78 -08
erkali sa:
definitivt skall du plocka 82:an! ju större desto bättre! kommer inte vara något problem för dig att acklimatisera dig. tar 1 dag max! har du erbjudande om 88an eller 94an så ta nån av dom istället!
annars så är 82an en bra skida. har den själv! men den får ofta vila eftersom jag allt som oftast kör på en bredare och längre skida..
Du tror alltså inte det är något problem för min pistteknik att gå från 12 till 20 meters svängradie? Även om jag är mer intresserad av offpiståkning än av piståkning blir det trots allt mest i pisten när man åker med familjen t ex. Funkar det även om man är lite rund om magen, som en annan?

bjanne sa:
vart ska du åka? ska du åka offpist=champagnepuder eller offpist= svensk hårdpackad kalfjälls snö? Tro det eller ej med min erfarenhet av monsterserien är inte så väldigt god. Har en 89a själv som jag inte är nöjd med alls om det är utanför och löst. däremot funkar den utmärkt som alternativ då det är hårt och brant och man behöver lite kantgrepp. [...]
Offpist i mitt fall är mest där jag kommer åt, det har aldrig blivit något vidare djupt powpowpuder om man säger så, men jag _försöker_ träffa mer än svensk kalfjällssnö, mina skidresor går nästan uteslutande till alperna nu för tiden. Jag tänkte även ge mig in i mer avancerad offpiståkning inom en förhoppningsvis relativt snart framtid, nästa år ska jag försöka pricka lavinutbildning (1) i Åre eller på annan lämplig ort. Poängen med dessa skidor är just att det är begagnade från en bekant, så priset kommer nog vara överkomligt för min ekonomi.

Senast ändrad:
Head Monster 78 -08
erkali sa:
svårt för mig att säga nånting om din teknik men du kommer inte uppleva den som svåråkt! den är bra i pisten. för liten för riktig offpist men funkar i sverige som en allround/utvecklingsskida. förstod att du skulle få ett bra pris och därför är det ju bara att gå på den.. skulle du däremot köpa en ny skida för en större budget skulle jag precis som bjanne rekommendera något större. tycker folk är lite väl blyga på att köpa stora skidor.. men gå på dom ifall du får bra pris och inte vill lägga en slant på några större.. lycka till!
Upptäckte just att jag hade gjort ett caps-fel i texten. "Du" i början av inlägget skulle inte stå med versaler, jag ber om ursäkt om jag verkade hetsig eller så :P

Jag lägger inte särskilt mycket carv på mina svängar längre, utan brukar vid piståkning hålla mig kring kanterna på pisten där jag mestadels utmanar mig själv med att ta så korta svängar som möjligt. Det känns som att lagg på 180+ cm kan bli lite trögåkt då, med tanke på att jag inte kan kallas vältränad.

Head Monster 78 -08
Både 78:an och 82:an är två fina pistskidor. Finns i mina ögon inga fördelar med 78:an, den extra bredden till 82:an är en fis i vinden och har för mig att 82:an är lite stadigare.

Nu vill jag inte låta tråkig, men man skulle kanske prova att släppa sargen och kliva upp på en 90-100mm midja?
Du åker tydligen en del i alperna... Om du inte kan pricka en skidtestardag så gå in i en bra skidbutik och hyr för en dag en 90-100mm feting av årets modell. Nånting med en 20-25meters radie kanske... Jag tror du vinner lite puderegenskaper, utan att offra pistegenskaper (faktiskt)

Senast ändrad:
Head Monster 78 -08
Nojlas sa:
Både 78:an och 82:an är två fina pistskidor. Finns i mina ögon inga fördelar med 78:an, den extra bredden till 82:an är en fis i vinden och har för mig att 82:an är lite stadigare.

Nu vill jag inte låta tråkig, men man skulle kanske prova att släppa sargen och kliva upp på en 90-100mm midja?
Du åker tydligen en del i alperna... Om du inte kan pricka en skidtestardag så gå in i en bra skidbutik och hyr för en dag en 90-100mm feting av årets modell. Nånting med en 20-25meters radie kanske... Jag tror du vinner lite puderegenskaper, utan att offra pistegenskaper (faktiskt)
Problemet med att skaffa ett par bredare skidor är priset, jag har helt enkelt inte råd att lägga 8 papp på ett par skidor (om jag inte har lust att skippa resan såklart, student != ekonomiska tillgångar).

Att endagshyra ett par bredare, alternativt ha turen att pricka en skidtestardag låter däremot inte helt fel oavsett om jag köper ett par nya skidor eller inte. Risken är så klart att man blir helt frälst och kommer tigga av föräldrarna till nästa säsong.

Men du skulle i vilket fall varken rekommendera 82an eller 78an? Det är ju trots allt ett rejält uppkliv från det jag kör nu...

Tillbaka
Topp