Head Kore vs Monster?

Bellans

Ny medlem
Head Kore vs Monster?
Hej! Har spanat på ett par head monster 88 bredd från år 2019 men undrar om någon vet om de är tunga/krävande?

Har åkt på ett par völkl supersport från 2006 168 cm (115/70/99) alldeles för länge nu och ska uppdatera. Jag uppskattar stabiliteten och farten supersporten ger mig men är ute efter nåt mer lättmanövrerat som är lite snällare mot benen. Monstren är 163 cm, men om de är väldigt krävande kanske det inte räcker att gå ner i längd?

Har inte testat Monster men däremot ett par Head Kore 87 förra året och gillade dem skarpt för lättheten. Har varit inne på dessa men hittade nu ett par monster för väsentligt bättre pris.

Så till min fråga: är det någon som kan reda ut skillnaden i upplevelsen av Kore och Monster i samma midjebredd och längd?

Jag är tjej 170 lång, 58kg. Åker nästan alla backar med fart men bromsar lite i de brantaste. Hyfsad i teknik men lite för klen i benen i vissa lägen. Mest i pist, men då och då en tur utanför. Söker lätt och lekfullt utan att det börjar fladdra när man står på lite.

Tacksam för råd!

slasksno

Medlem
Head Kore vs Monster?
Monster är något helt annat och går inte att likställa med Core alls. Monster är en tung pistskida som de har byggt med lite bredare mått medan Core är en lätt offpistskida som de har byggt med smalare mått.
Du kanske gillar Monster ändå men de är inte lätta och helt annan känsla än Core

GoranC

Aktiv medlem
Head Kore vs Monster?
Du skall absolut inte köpa ett par Monster 88 i alla fall, dom är vad dom heter och kommer leda till fullständig katastrof utifrån din beskrivning av dig själv.

Bellans

Ny medlem
Head Kore vs Monster?
Monster är något helt annat och går inte att likställa med Core alls. Monster är en tung pistskida som de har byggt med lite bredare mått medan Core är en lätt offpistskida som de har byggt med smalare mått.
Du kanske gillar Monster ändå men de är inte lätta och helt annan känsla än Core

Tack för svar och bra förklaring av skillnaden! Det låter som att Monster är det jag vill bort från snarare än det jag söker. Inte helt lätt att läsa sig till (som amatör). Tycker att alla skidor i all mountain kategorin beskrivs likadant. Tur att det finns experter att fråga!

Bellans

Ny medlem
Head Kore vs Monster?
Du skall absolut inte köpa ett par Monster 88 i alla fall, dom är vad dom heter och kommer leda till fullständig katastrof utifrån din beskrivning av dig själv.
Haha, ok, katastrof låter ju tråkigt i backen, det vill man gärna undvika. Jag tolkar det som att de är precis så krävande som jag befarade. Letar vidare!

GoranC

Aktiv medlem
Head Kore vs Monster?
Haha, ok, katastrof låter ju tråkigt i backen, det vill man gärna undvika. Jag tolkar det som att de är precis så krävande som jag befarade. Letar vidare!
Ja jag som 90kg gammal gubbe som har och åker mycket skidor har undvikt att köpa dessa , trotts mycket fördelaktigt pris

slasksno

Medlem
Head Kore vs Monster?
Tack för svar och bra förklaring av skillnaden! Det låter som att Monster är det jag vill bort från snarare än det jag söker. Inte helt lätt att läsa sig till (som amatör). Tycker att alla skidor i all mountain kategorin beskrivs likadant. Tur att det finns experter att fråga!
Inga problem! Övertalade morsan att köpa ett par Salomon Lux 92 och hon är helnöjd. Hon har samma längd och vikt som dig och åker ungefär som du beskriver. Kommer att bli ett stort lyft från din gamla skidor och finns ofta till hyfsat pris.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp