Völkl Mantra M5/M6 vs Blizzard Bonafide vs Head Kore

Har åkt mycket skidor i mitt liv men tyvärr aldrig köpt några egna. Kör enduro mtb större delen av året och är det ens i närheten av samma skillnad på riktigt bra skidor och hyrskidor som det är för motsvarande inom mtb så borde jag antagligen gjort detta köpet för länge sedan.

Åker huvudsakligen pist i dagsläget (ca 70% av tiden). Kör ganska aggressivt och finner mig sällan i andra backar än svarta och röda. Varierar mycket mellan stora svängar, slalomåkning och rent störtlopp. Ca 20% av tiden befinner jag mig off-pist, detta kan ibland bli något mer beroende på vart jag befinner mig samt tid på året. Med rätt skidor kan det absolut bli lite mer tid utanför pisten. Övriga 10% spenderar jag i parken. Blev mer förr men det intresset har svalnat något med åren.

Har valt ut tre skidor utan att ha testat någon av dem. Vad jag förstår är Mantra och Bonafide relativt lika medans Kore har lite annan karaktär. Någon med erfarenheter av en, ett par, eller alla av dessa? Dela gärna med dig så blir mitt val enklare! :)

Det går ofta att hyra mer kompetenta skidor till en något dyrare peng. Standardrådet i ditt läge är att lägga pengarna på att testa olika och åtminstone se vilken typ av skida som känns bäst. Smaken är verkligen mycket olika.
Annars är ingen av de du nämnt helt fel enligt din beskrivning av dig själv. Verkar iofs som att allt fler föredrar Nordica Enforcer framför Bonafide. Och det finns kanske mer parkorienterade skidor men det verkade vara låg prio.

Men vilken av skidorna är bäst för rent störtlopp? Kanske bättre att kolla på rena raceskidor och DM Monsén och Köll 😀

Det finns ju ännu kryssningsmissilerna Katana... :) De duger nog även för störtlopp.

OM du får chans att testa så försök få en känsla för om du verkligen gillar denna typ av skidor. En del duktiga åkare som också gillar att stå på vill ändå ha mer lekfulla skidor. Och ordet park har här nämnts.

Du är van vid hyrskidor och har troligen anpassat din stil därefter. Det är inte kul att köpa på sig ett par skidor som känns som tunga plankor. Det gjorde jag en gång (för långa Salomon Sentinel) och insåg min begränsning. Sedan gick jag för långt åt andra hållet (köpte sladdriga tidiga Soul7)... också utan att ha testat.

Mantran är en häftig skida, väldigt imponerande bygge men kräver rejält med fart och tryck i benen för att kvickna till liv men då levererar den också. Ganska tråkig och död att åka på om man tar det lugnt eller är trött i benen.
Däremot tycker jag inte den hade så bra flyt i lössnö pga styvheten.

Nordica enforcer 93 var mycket trevlig, mer lättsvängd än mantran och fortfarande stabil i högre fart och bra kantgrepp. Men mer lättåkt och var roligare att åka på även i lägre farter och styrande svängar. Väldigt trevligt allroundskida.

Head Kore 93 är riktigt trevligt, väldigt bra bärighet i lössnö för sin bredd och bra grepp även på hårdare underlag. Ganska styv under foten så man behöver jobba lite för att få ned den i kortsväng men den är stabil även i högre fart. Förvånansvärt bra bärighet i puder, bekväm och lättsvängd.

Jag skulle ha skidan även till kortare toppturer (shift bindning) och då föll valet på head kore 93, pga att nordica enforcer är markant mycket tyngre. Hade inte vikten spelat någon roll är det inte omöjligt att det blivit enforcern för min del.

Ska du åka 70% pist så skulle jag rekommendera en skida kring 90mm i midjan eller mindre just för att få lite bättre prestanda när det är hårdare. Ser så många åkare i backen med skidor som är 100+mm i midjan som sällen lämnar pisten men det är mycket få av dom som orkar driva på skidan i pisten utan det blir mer sladdande och hasande till skillnad från åkare med smalare skidor som ofta driver på bättre i svängarna och därmed utveklar tekniken mycket fortare.

Viktigast är att testa och prova ut en skida som du trivs med. Testerna säger verkligen inte allt, har blivit besviken när jag testat vissa skidor och mycket positivt överraskad av andra.

Tack för all input! Var nere på lokala skidbutiken igår och snackade lite med personalen. Mantra och Kore är nu helt borträknade. Väljer istället mellan Bonafide och Enforcer 100. Lekfullheten som är @fredw nämner är även det relativt viktigt för mitt val.

Är 190 cm lång och antar att rimlig längd för respektive skida borde ligga på 189/191. Eller finns det anledning att välja kortare på denna typ av skida?

.

Senast redigerad av en moderator:
.

Nu kanske det är taskigt att strula till tankebanorna men Fischer Ranger då? Jag åker på två år gamla 108 och de är väldigt roliga och grymt allround. Förvånas ofta hur roliga de är, funkar bra i skogen och vid full fart i pisten på kant men också för slöåkning och sladda runt lite brukar inte köra park så det vet jag inte men störtlopp funkar de för :LOL:Brorsan kör på årets 102 och är mycket nöjd. Får bra omdöme i flera tester.

Jag fastnade inte för rustler 9/10 när jag testade dom svårt att sätta fingret på exakt varför dom inte tilltalade mig. Däremot är jag förtjust i enforcer serien, väldigt kul att åka på även om jag personligen föredrog 93an då den blev ännu lekfullare och mer lättsvängd. Jag är ganska lätt vilket säkert spelar in men 104 var inte så mycket bättre än 93 i lössnö så det motiverade den förlorade prestandan när det var hårt och stökigt i backen.

Håller helt med om att mantra inte passar i samma mening som lekfull... Det är en mycket bra skida men kräver sin åkare för att komma till liv.

Var och när åker du? Alltså i fjällen, alperna, lokalt med liten fallhöjd..? På ”skidorter” brukar det finnas rätt bra utbud att hyra även lite bättre. Brukar kallas ”avancerad” eller liknande. Normalt är att du kan byta så mycket du orkar och testa olika modeller och längder. Kutym är att dra av hyrpeng om du slår till och köper. Glöm inte pjäxor. Stod inte om du redan har, men om inte skulle jag börja med att prova ut och köpa ett par riktigt bra pjäxor. Lägg lite krut på det.

Alltså inte bara om man köper det par man just hyrt? Utan man bör kunna pruta bort hyrkostnad om man samma vecka köper helt nya skidor där man nyss hyrde?

Nu ska jag inte vara bersäker exakt hur olika upplägg ser ut, men det gäller nog ett par du har hyrt/åkt. Normalt sett kan du byta skidor inom den kategori (och lägre) som du hyr, så säg att du under en vecka kör 3-4 olika i klassen ”avancerad” och sedan köper någon av dom modellerna.

Det är svårt det där, beror mycket på vilka egenskaper man personligen gillar. Har åkt lite på Kore 93 och Enforcer 100 och är inte jätteförtjust i någon av dem, tycker de ger för lite kick ur svängarna för att riktigt passa mig. På Kore syns det nästan på formen (ganska smal bakända) att de funkar på det sättet, för Enforcer tror jag det beror på att att de har en del rocker i bakändan. Samtidigt är ju båda de här modellerna uppskattade av andra, så det är uppenbarligen en smaksak.

Tack för all input! Var nere på lokala skidbutiken igår och snackade lite med personalen. Mantra och Kore är nu helt borträknade. Väljer istället mellan Bonafide och Enforcer 100. Lekfullheten som är @fredw nämner är även det relativt viktigt för mitt val.

Är 190 cm lång och antar att rimlig längd för respektive skida borde ligga på 189/191. Eller finns det anledning att välja kortare på denna typ av skida?
Nej för guds skull köp inte så långa.
Bonafide skall du inte ha längre än 180cm.
Jag är själv 192cm 90kg och har 180cm Bonafide. Skulle inte vilja ha dom en cm längre . Det är fullt tillräckligt med ”skida” i 180cm längden. Enda som sker om du går upp i längd på en så styv skida, med dubbla lager Titanal, är att den blir tungåkt och tråkigt sävlig.

Plus att det nog finns ännu mer ”lekfulla” skidor, om ”lekfullhet” ska prioriteras. Men att prioritera allt är ju samma som att inte prioritera alls..! :)
Särskilt svårt att prioritera både störtlopp och lekfullhet i samma skida som sagt. Skämt åsido. Risken är, om man inte prioriterar, att man får det sämsta av alla de egenskaper man är ute efter. Fast ibland faller allt på plats ändå - särskilt om man provåker!

Nu ska jag inte vara bersäker exakt hur olika upplägg ser ut, men det gäller nog ett par du har hyrt/åkt. Normalt sett kan du byta skidor inom den kategori (och lägre) som du hyr, så säg att du under en vecka kör 3-4 olika i klassen ”avancerad” och sedan köper någon av dom modellerna.
Ok tack. Fick detta svar från en skidsportsbutik i Åre: ”Alla skidor vi säljer har vi även som test-/uthyrningsskidor. Man kan byta och testa hur mycket man vill under perioden. Man betalar hyra för dom dagarna man åker och köper man sen nåt så drar vi av hela kostnaden för uthyrningen. Så om man köper testar man gratis!”

Plus att det nog finns ännu mer ”lekfulla” skidor, om ”lekfullhet” ska prioriteras. Men att prioritera allt är ju samma som att inte prioritera alls..! :)
Särskilt svårt att prioritera både störtlopp och lekfullhet i samma skida som sagt. Skämt åsido. Risken är, om man inte prioriterar, att man får det sämsta av alla de egenskaper man är ute efter. Fast ibland faller allt på plats ändå - särskilt om man provåker!
Ja inte kan man beteckna Bonafide som lekfulla. Det var däremot K2 Pinnacle 88 och 95. Speciellt gillade jag 95:an, lekfull med kort svängradie. Gick även att köra fort på, men jämför jag med Boafide så är den som ett stridsvagn som kör genom det mesta, gäller bara att våga stå på. Och då blir dom hyfsat lekfulla, när man kör +80km/Tim i och inte ägnar underlaget den minsta tanken då ler man gott.

.

Ok tack. Fick detta svar från en skidsportsbutik i Åre: ”Alla skidor vi säljer har vi även som test-/uthyrningsskidor. Man kan byta och testa hur mycket man vill under perioden. Man betalar hyra för dom dagarna man åker och köper man sen nåt så drar vi av hela kostnaden för uthyrningen. Så om man köper testar man gratis!”

Tack för research!

Snödjup

Tillbaka
Topp