Nordica enforcer 88 vs Head core 99

Hej alla

Står i valet och kvalet att köpa nya skidor, och jag har läst på lite kring Nordica enforcer 88 och Head core 99. Jag är 186 cm lång och väger ca 86 kg, är medelåkare och gillar att åka offpist när tillfälle ges, men har hittills mest åkt pistad backe. Nu till frågan:

Jag vill gärna köpa en All mountain skida då jag vill förbättra min off pist åkning, utan att för den delen kompromissa för mycket med åkkvaliteten i pist. Men hur hade ni resonerat kring längden? Enforcern som jag hittat på rea finns som 179cm, medan Coren finns som 184cm. Svängradien på båda skidorna är ungefär samma, men jag behöver tips från er hur jag ska tänka? Är risken stor att jag kommer uppleva 179cm som för kort och instabil i höga farter och begränsad i offpisten?
Tacksam för alla tips och råd ni har!

Svårt att jämföra två olika skidor, du måste även ha med rocker och taper i beräkningarna. Nu har jag inte full koll på dessa modeller men om det är så att head har mer rocker och taper t.ex och/eller är mjukare så kanske längderna upplevs lika.

Jag har bara åkt på Enforcer av dessa men mitt intryck (från läsning) är att dessa två är ganska olika skidor, vars sammanlagda egenskaper nog inte lätt kan beskrivas i siffror etc. Plus att det mycket handlar om att "smaken är som baken". Har du någon som helst möjlighet att provåka så... På pappret är båda populära och uppskattade för just den typ av åkning du beskriver. Kanske är Head Core litet mer "speciell", medan Enforcern verkar gillas av de flesta. Tror också knappast att du kommer att uppleva Enforcern som instabil i 179 cm. Men tänk på att du jämför skidor med tydligt olika bredd.

Jag har bara åkt på Enforcer av dessa men mitt intryck (från läsning) är att dessa två är ganska olika skidor, vars sammanlagda egenskaper nog inte lätt kan beskrivas i siffror etc. Plus att det mycket handlar om att "smaken är som baken". Har du någon som helst möjlighet att provåka så... På pappret är båda populära och uppskattade för just den typ av åkning du beskriver. Kanske är Head Core litet mer "speciell", medan Enforcern verkar gillas av de flesta. Tror också knappast att du kommer att uppleva Enforcern som instabil i 179 cm. Men tänk på att du jämför skidor med tydligt olika bredd.
Tack för svaret, ja det är som du skriver nog ganska olika skidor. Just bredden är jag lite nyfiken på, jag antar att den bredare Core kommer vara mer gynnsam i offpisten, medan den relativt smala enforcen upplevs smidigare i pist?

Svårt att jämföra två olika skidor, du måste även ha med rocker och taper i beräkningarna. Nu har jag inte full koll på dessa modeller men om det är så att head har mer rocker och taper t.ex och/eller är mjukare så kanske längderna upplevs lika.
Tack för svaret! Ja det kanske bli en aningen haltande jämförelse. Jag lutar mot enforcern då jag inte tidigare har haft så breda skidor, går nu i princip över från renodlad pistskida till AM.

Tack för svaret, ja det är som du skriver nog ganska olika skidor. Just bredden är jag lite nyfiken på, jag antar att den bredare Core kommer vara mer gynnsam i offpisten, medan den relativt smala enforcen upplevs smidigare i pist?
Ja det är nog troligt. Så fundera på vad du vill prioritera, och hur ofta du behöver det ena och det andra etc.
Glöm dock inte att större bredd inte bara ger fördelar utanför pisterna, utan också t ex i tung snö, uppkörda eller dåligt preparerade backar mm. vilket ju är vanliga förhållanden i pister.
Jag tror iofs att du blir nöjd oavsett vilken du väljer. Man lär sig tycka om sina skidor.

Head Kore 😀

Det vore det bättre att jämföra Kore 99 med Enforcer 100 eller 94. 179 cm känns en aning för kort - jag är själv 184/79 och åker med Enforcer 100 i 185 cm längd.

Svårt att jämföra, men jag har använt NORDICA ENFORCER 88 och var nöjd. Inte de bästa skidorna jag använt, men helt klart godkända.

Håller med "jaksu". Jag har testat alla Enforcer (förutom Pro/115). Jag tycker du ska välja en Enforcer 100, 186 cm, om det är Enforcer som gäller. (Eller kanske en gammal Enforcer 93 om du kan hitta en!) Har sålt mina "88or", har kvar ett par 94, men åker mest på ett par Rustler 10!!! Så nu fick du ett alternativ till!

Lite trådkapning och off topic, men någon som har testat både enforcer 88 och brahma 88 och har något att säga om dessa?

Lite trådkapning och off topic, men någon som har testat både enforcer 88 och brahma 88 och har något att säga om dessa?
Jag har inte åkt Enforcer 88 men jag har åkt mycket med Brahma och testat Enforcer 93 mot den back-to-back. Båda skidorna är mina favoriter i 90 mm all mountain klassen! Brahma är vassare på pist, längre effektiv kant och bättre kräpp. Brahmas tip drar dig in i svängen rappare pga mindre taper och rocker än Enforcer. Enforcer (93) är mera allround och och lättare att åka med i mera variabla förhållanden. Enforcer går att åka med i mer centered stance, Brahma kräver mera tryck i plösen.

Tillbaka
Topp