HEAD Peak 78 / Supershape Magnum

Jesper

Ny medlem
Hej!

Sitter och har lite beslutsångest när jag ska välja skidor inför säsongen som nu kommer.
Har kollat på en del skidor, och det är två par från Head som är aktuella just nu;
Peak 78 eller Supershape Magnum (2010 modellen).

Åker för det mesta i pisten, men vill gärna ha en skida som också fungerar lite offpist.
Är 173cm lång, och väger 75kg.

Vilken skulle ni rekommendera? :)

Senast ändrad:
Kör på Peak för att få den lite mer allround.. Inte funderat på en Peak 82 för att få ännu mer midja till offpisten?

Njae, jag stannar nog på 78 eftersom jag trots allt är i pisten för det mesta.
Men hur mjuk är Peaken egentligen, har hört att den är ganska mjuk eftersom den har Flowriden?

Årsmodell 09-10 hade såvitt jag vet inte flowride
Årsmodell 10-11 har flowride,finns dessutom i flera utföranden
Kedjorna har SMU modeller som rör till det
Finns en med railflex 11 och en med Ld 12 bindning
Den med Railflex säljs för 5495 lite varstans

Senast ändrad:
inte väldigt mjuk, men som du säger - flowriden gör sitt - uppe i toppen - det röda gummit ska dock stabilisera upp skidan något och fungera som en "dämpare" - för övrigt så ska flowride hjälpa åkaren in i sväng - det ska alltså inte behövas lika mycket kraft......
kontrollera vridstyvhet istället, det är ju det som ger isgrepp.

Special MakeUp .... kedjorna säger till leverantören att vi vill köpa denna skidan - men vi vill inte att "Bosse på hörnet" har den också - då gör head i det här fallet en skida med samma egenskaper och mått men med en annan grafik

Supershapen är en mycket bra skida och fungerar i många förhållanden, men det här är nog fel forum att få positiva omdömmen om en så smal pinne till skida som shapen, 71 mm

En SMU modell kan ibland ha samma design som ett fabrikats toppmodell. utan att ha toppmodellens prestanda
Det gäller att ha koll på exakta modellnamnet

Jag skulle välja SS Magnum. Helt fantastiska skidor i pisten men som till nöds även funkar utanför. Börja sedan spara till en mer renodlad off pist skida och du kommer då ha det bästa av två världar.

Tack för alla svar!
Blir förmodligen Supershapen till att börja med, sedan får jag se om jag kanske tar med mig ett par beg. hyrskidor från Hemavan i Påsk :)

Jag tror också det var ett bra val!

Peak 78 är enligt mig en skräpskida. Har inte ändrats mycket förutom namn och utförande sedan den kom någon gång i slutet av 1990 talet. Bra eller dåligt kan man ju diskutera men den faller inte mig i smaken iaf! :)

Snödjup

Tillbaka
Topp