Head S8 - PROBLEM

fatfox

Ny medlem
Head S8 - PROBLEM
Nu är det så att jag börjar bli lite smått grinig på mina nya pjäxor!

Jag har åkt några dagar men förra helgen så va jag i åre o fixade ett par sulor samt tryckte ut dom lite på bredden.. Men idag när jag skulle åka igen så hade jag väldigt ont i fötterna. Kunde knappt åka två åk innan jag va tvungen o gå in o sätta mig för att ta av pjäxorna. Det krampar kraftigt i hålfoten o fötterna domnar bort efter typ 2 åk..

Så till min fråga, är det någon som har haft samma pjäxa eller haft liknande problem och vill ge nått tips på vad jag kan göra? Ska till Kittel nästa helg men vet inte om jag vill slänga ut pengar på att bara ha ont i fötterna..

Kan tillägga att jag har ganska breda fötter men ingen super hög hålfot. Jag har läst en del på forumet om detta men tänkte om nån har något bra tips, börjar tröttna nu!

Tacksam för alla tips o hjälp..!

Head S8 - PROBLEM
Det är många som får kramp i fötterna under de första dagarna med formgjutna sulor, vilket jag antar att du menar med "fixa ett par sulor". Musklerna i fötterna jobbar annorlunda när du får stöd under hålfoten. Testa att ha på pjäxorna någon timme åt gången några kvällar och kliv runt lite framför tv:n för att vänja foten vid sulorna och pjäxan och för att gå in innerskon. Är det likadant efter några dagar kan du testa med att öka eller minska utrymmet i skalet.

Med en lite tightare passform behöver du inte dra åt lika hårt med dom främre spännena för att få samma fasthållning. Lägg en platt 2mm sula under innerskon och känn skillnaden. Det kan också vara för tight och i så fall får du byta bottenplattan i skalet, eller slipa ner den du har. Alternativt kan du testa att ändra vinkeln på skalbotten genom att lägga i en avklippt sula under innerskon på samma sätt som ovan. Klipp sulan under hålfoten så att hälen lyfts en aning. Det gör att du får en lite annan muskelspänning i foten. Det kan påverka krampkänningarna.

Head S8 - PROBLEM
Tack så mycket för den infon!

Nu har jag suttit framför hockeyn med pjäxora på och det blir bättre men, när jag spänner spännet över vristen eller vad det spännet nu kan heta så stryps allt vad blod heter till foten. Har prövat lite olika men om jag har det ospännt så blir pjäxorna nästan riktigt bekväma:)

Men vad ska jag göra då? Foten måste ju vara för "hög" eller?

Ska åka lite kvällsåk imorgon så då får jag väl känna lite mer hur det är med skidor på fötterna men men..dumt o inte kunna spänna alla spännen..

Head S8 - PROBLEM
Det låter som att du har en lite för hög vrist för den modellen, men samtidigt bör man komma ihåg att det knappast går att spänna en ny pjäxa helt och sen sitta framför tv:n utan att man känner obehag. Man måste börja med att spänna löst och sedan gradvis öka trycket. Det gäller även när du åker. Jag kan inte dra åt fullt på spännena de första två-tre åken trots att jag har en i det närmaste perfekt passform i mina Strolzinnerskor. Begreppet "spänner spännet" är ganska stort, men om du känner att det spänner tydligt redan i första hacket med längsta micron skulle jag rekommendera att du gör något åt saken. Skalan i åtdragning på spännet bör gå från nästan noll ökat tryck till omöjligt att få ner så att man helt fritt kan välja spänningsgrad.

Om du känner att foten är för hög är den enklaste modifieringen av pjäxan att byta ut skalets bottensula mot en lite tunnare som jag sa ovan. Redan ett par mm där gör stor skillnad och det krävs en noggrann avvägning för att det inte ska blir för lös passform. Du kan också ta bort material enbart i hälen för att sänka fotens läge en aning, men då ändrar du naturligtvis samtidigt bottenvinkeln.

Tillbaka
Topp