Head SuperCross eller X-Scream Series

MatE

Ny medlem
Har äntligen lyckats skaka fram två alternativ för mitt skidköp.
Frågan är bara vilken jag skall välja. Åker inom kort till Österrike i fyra veckor och hade tänkt att köra både i och utanför pisten.
Valet står nu mellen Head SuperCross och Salomon X-scream Series.
Eller har du något tips på annan skida i samma prisklass(4000-5000) så vore jag glad.

vad göra?

Ride On!
Mattias

Vilken Salomon X-scream skida hade du tänkt att köpa?? Den gula är den som är styvast i serien Men när jag åkte den så kändes den lite stum och livlös, kanske den svarta passar bättre...
Supercrossen är däremot en underbar skida som svarar direkt. Lättåkt fast samtidigt styv, det finns även två högra modeller (Super Cross TI och Cross TI) dessa är inte riktigt lika lätt att få tag i som Supercrossen men hemskt sköna att köra på Super Cross TI är som Supercrossen bara att den är styvare och lite mer fartstabil. Cross TI däremot passar de som vill åka lite mer kortsväng.
Jag skulle välja Supercrossen med en bindning som du kommer upp lite på ex. Tyrolia FreeFlex 8 eller 10. Eller en enklare bindning med en 9 eller 15mm platta på.
Ta även och fundera på Völkl G4 och G31 det är också riktigt fina skidor. Ett tips är också att provåka Head Cyber XP 80 och Cyber XP 100. XP100 är styvare, har fetare mått, integrerad platta och är dyrare...
Prova också Atomic 11.20 har dock bara åkt den i pist så offpist-egenskaperna kommenterar jag inte. Men i pist gick den riktigt bra. Ganska styv med bra mått för lite större svängar, gick riktigt bra på alla underlag. Passar dig som vill ha en styvare och fartstabil friåkningsskida! Även på den får du en platta med på köpet. snygg..

Ha det super!
// Danne

Tillbaka
Topp