Head Supershape - vilken modell?

widL

Ny medlem
Hejsan, nu var det dags att köpa nya pistskidor inför den här säsongen. Mina gamla Salomon Seventwenty är totalt sönderkörda och alldeles för korta och mjuka för mina behov.

Jag har kikat på Heads Supershape-serie eftersom väldigt många rekommenderar den. Dock har jag ingen aning om vilken av de tre modellerna jag ska satsa på. Det handlar ju om väldigt mycket pengar (i alla fall för mig), så jag vill helt enkelt göra ett så bra köp som möjligt.

Ålder: 18 år
Längd: 180 cm
Vikt: ~80 kg

Jag kör nästan uteslutande i de svarta pisterna när jag kör pist. Har åkt skidor en vecka om året från att jag kunde stå på ett par fram till jag var ~13 år, sen dess har det blivit två veckor om året. Om jag ska slänga den typiska ödmjuka svenska sidan åt skogen så skulle jag utan tvekan klassa mig som en "avancerad" åkare.

Det är hög fart som gäller så länge förhållandena är de rätta, och således så blir det ganska långa svängar också. Mina förra skidor är riktigt dåliga för denna typen av åkning, jag vill alltså ha ett par som jag kan ha länge och utveckla min teknik med.

Spontant känns det som att det kommer bli antingen Magnum eller Speed, eftersom de verkar vara bättre för hög hastighet. Det skulle vara fantastiskt bra om någon här har testat alla modeller, men självklart så uppskattar jag all input jag kan få!

Det är första gången jag skriver en köprådstråd för skidor (första tråden över huvud taget på detta forumet), så säg bara till om det är någon info som saknas!

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Du gör ett mkt bra val vilken modell du än köper, jag har kört alla 3 och jag tycker dom är riktigt bra. Men frågan återstår vilken du ska ha! eftersom du gillar mkt fart å stora svängar så är det ju speed som ligger närmast, men som du säger så har man inte alltid dom förhållanderna eller orken att göra det. Så jag tycker du ska satsa på en Magnum. Speeden blir (enligt mig)lite livlös i lägre farter i och med att den är så hård blir det tråkigt. så satsa på magnum eller ännu hellre prov åk dom om du kan!

Tack så mycket för svaret! Som du säger så är det ju inte alltid man kan köra snabbt och långa svängar, antingen pga vädret eller längden på backarna. Magnum är alltså helt enkelt en kompromissmodell? Det låter faktiskt ganska passande i så fall.

Provåka är tyvärr inte ett alternativ, jag bor alldeles för långt bort från bra backar att testa i.

EDIT: Den här tråden är inte aktuell längre, det blev ett par Völkl Racetiger GS Titanium 175cm istället, fick ett riktigt bra pris, så jag slog till!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp