Helags

freeride_nu

Aktiv medlem
Helags
Vi är 3st som ska prova på Helags nästa helg.
Är det någon som kan komma med tips t.ex vägval, stighudar eller snöskor (ekonomiresa-->ingen heli...).Jag har varit där på sommaren, så jag vet att det finns förutsättningar för bra åkning.Tacksam för alla tips, då det brukar vara mindre smärtsamt att lära av andras misstag...

Mvh Jörgen

Helags
Ring 0684-290 00 till Snökompaniet. De vet nog det mesta. De arrangerar heliskiing, toppturer m.m.
www.snokompaniet.se funkar också

Helags
Nja.. jag har bara varit uppe på Helags på sommaren. Fanns inte så mycket snö kvar då. Men jävlar vad det gick undan med sopsäck på den lilla snö som fanns :)

/David.

Helags
Från Kläppen, tror jag det heter, är det 12 km att gå till Helagsstugorna. När jag gick i Maj 99, var det gott om snö, så det var inga problem att gå med stighudar. Även om de hade mkt snö i funäsdalen denna vintern tror jag nog du får räkna med att klafsa i lervälling stora delar av vägen, eller åtminstone fram till kalfjället, vilket är kanske halva vägen. Det är svagt uppför i princip hela tiden längs en kraftledning - urtrist, men lätt att hitta. Med stighudar tog det 4 timmar i lugnt tempo, men då bar jag oxå dubbla ryggsäckar (en klen bruds, men med stora bröst).

För att ta sig till Kläppen måste du köra vägen över Flatruet. Det är inte säkert att den är öppen, ring och hör med turistbyrån - vilka även bör kunna ge svar på läget i övrigt.

Annars är galdhöpiggen i norge ett hett tips, fast det blir väl lite längre att åka gissar jag, men å andra sidan blir det mindre traska efter att bilvägen tagit slut.

Hoppas ni får en trevlig tur!

Tillbaka
Topp