Tips på skidort vecka 9 2026 - med kort liftkö...

Hej!

Vi är en familj på 5 som behöver lite tips inför kommande vinter.

Tyvärr måste vi åka vecka 9 2026 pga. skola. Normalt brukar vi åka vecka 6 eller 10 och då är det sällan köer (SkiStar är dock bra på köer även utanför högsäsong). Vi gillar inte liftköer...

Bakgrund / krav:
  • 3 avancerade skidåkare, gillar svart/rött.
  • 1 sexåring, dock ej nybörjare och klarar de flesta backar
  • 1 medelgod åkare, gillar blått.
  • Vi åker mest pist, off-pist är bonus men bra off-pist ej något krav.
  • Skidåkning är fokus, party, bowling eller badhus intresserar oss inte.
  • Ska gå att åka bil från västra Mälardalen.
  • Så korta lifköer som möjligt
  • Låg fallhöjd (sälen/tänndalen) går bort

Några alternativ:
  • Trysil, gillar stället men har inte varit där på högsäsong. Har hört att det är ruskiga köer på sportlovet. Dock ska de bygga en ny gondol till nästa vinter, så det kanske blir ok?
  • Lofsdalen, trevligt ställe men lite slappa med pister / liftar. Någon som vet hur vecka 9 där är nuförtiden?
  • Hemsedal, har ej varit där. Hur ser kösituationen ut vecka 9?
  • Norefjell, har ej varit där. Hur ser kösituationen ut vecka 9?

Några andra bra alternativ? Kanske är omöjligt undvika långa liftköer vecka 9 :)
Önskar svar från några som faktiskt åkt vecka 9 och vet hur det är då. Tack på förhand!

svårt att förena "korta liftköer" med "Ska gå att åka bil från västra Mälardalen" just v9.

Stalltipset är naturligtvis att undvika Skistar.
Norge har sportlov v8-9 så räkna med folk även där.
Norefjell är betydligt lugnare än jämförbara Hafjell/Kvitfjell (för att inte tala om Hemsedal och Trysil)

Annars tickar Bydalen av alla era boxar (om ni kan leva med enbart släpliftar. 17 st!)

Hej!

Tyvärr måste vi åka vecka 9 2026 pga. skola. Normalt brukar vi åka vecka 6 eller 10 och då är det sällan köer (SkiStar är dock bra på köer även utanför högsäsong). Vi gillar inte liftköer...

Bakgrund / krav:

Några alternativ:
  • Trysil, gillar stället men har inte varit där på högsäsong. Har hört att det är ruskiga köer på sportlovet. Dock ska de bygga en ny gondol till nästa vinter, så det kanske blir ok?
  • Lofsdalen, trevligt ställe men lite slappa med pister / liftar. Någon som vet hur vecka 9 där är nuförtiden?

Några andra bra alternativ? Kanske är omöjligt undvika långa liftköer vecka 9 :)
Önskar svar från några som faktiskt åkt vecka 9 och vet hur det är då. Tack på förhand!
Vi har åkt från Sthlm till Hemsedal med bil för sportlov vecka 9, och även om det är lite långt har det funkat. Liftköerna var då (2024) väldigt beskedliga. Och jag tycker åkningen där tickar i stort sett alla era boxar.

Vi har åkt från Sthlm till Hemsedal med bil för sportlov vecka 9, och även om det är lite långt har det funkat. Liftköerna var då (2024) väldigt beskedliga. Och jag tycker åkningen där tickar i stort sett alla era boxar.

Känn den pinsamma tystnaden som uppstår när man föreslår en Skistar-ort… 😆

Skojar. Många gillar Hemsedal och för Göteborgarna är det nog nr 1 i fjällen.

Jag har varit i Oppdal vecka 9. Det var nästan tomt i systemet, bara att åka rakt in i liften. Dom som bor i närheten har visst sportlov vecka 8. Bydalen som också har nämnts brukar också vara ganska tomt vecka 9.

Känn den pinsamma tystnaden som uppstår när man föreslår en Skistar-ort… 😆
Jag kompenserar med mitt ihärdiga förespråkande för mindre kända orter i Lombardiet 🙂

Skämt åsido måste jag säga att åkningen i Hemsedal var riktigt bra, inklusive den liftnära offpisten. Att det är Skistar som driver stället är inte på något sätt ett plus, men för min del inte heller en "killing factor".

Jag kompenserar med mitt ihärdiga förespråkande för mindre kända orter i Lombardiet 🙂
Vilka rekommenderar du (förutom Madesimo)?
Skämt åsido måste jag säga att åkningen i Hemsedal var riktigt bra, inklusive den liftnära offpisten. Att det är Skistar som driver stället är inte på något sätt ett plus, men för min del inte heller en "killing factor".

Vill man åka i Hemsedal, som är ett fantastiskt område, men undvika SkiStar, så finns ju lilla Solheisen ☀️
Nu blev jag tvungen att googla. Ser intressant ut med bra åkhöjd. Men jag skulle nog hellre utforska Hallingskarvet…?

Vilka rekommenderar du (förutom Madesimo)?
Madesimo är inte så stort men har riktigt fin och bra terräng så det är ju lite av en favorit. Men även nästa vinter tror jag kabinen till toppen kommer vara avstängd då de ska uppgradera. Annars är ju Chiesa Valmalenco mysigt även om åkningen inte är i klass med Madesimo (men maten är 🤩). Ponte di Legno har jag faktiskt inte prövat än, men andra lämnar ju bra omdömen om det. Sen finns ju många fler…

För turande är Val Tartano riktigt fint och helt liftfritt. Kräver dock ett bra snöår då det inte är på jättehög höjd.

Hej!

Bakgrund / krav:

Några alternativ:

Om ni måste åka vecka 9 pga nationella prov så går det att kika på skolverket.se exakt vilka datum de kommer att ske.

I år fick vi styrningen från våra barns skola att det endast var ledighet på lov som gällde. Vi kollade dock när det var prov och ansökte om ledigt en annan vecka och skrev med i ansökan att det inte var nationella prov just den veckan samt hänvisade till hemsidan. Det gick igenom.

Vi som har stuga i Trysil har märkt att det är köer där v-7-8 (då Göteborgarna och danskarna har sportlov). Vecka 9 är det mycket lugnare och inte så mycket köer eftersom Stockholmarna åker till Åre, Sälen, Vemdalen etc. Det är säkert liknande för Hemsedal. Numera är det minst lika mycket danskar som norrmän i Trysil, så det är snarare deras sportlov du ska undvika.

Oppdal, om man orkar sitta i bilen så långt. Inte en tillstymmelse till kö v9, bara att glida in i liften igen HELA veckan 2 år i rad.
Bilden är tagen mitt i v9 @ 11:30
IMG_8412.webp

+1 på Oppdal. Aldrig några köer där, speciellt inte v.9 då Trondheim, Kristiansund, Molde mm har sporlov veckan innan. Ett normalt snöår så bör allt vara öppet då också. Lättillgänglig offpist, folktomma backar. Fina längdspår för den som gillar det. Också plus för billiga och mysiga boenden, går lätt att hitta boende för 5 personer runt 1000-1300kr/natt

Tänkte rekommendera Kläppen, som bygger en ny 6-stolslift för att korta köerna ytterligare, men så såg jag att ”Sälen går bort”…. Då tror jag också på Norge (utom Trysil förstås!!)

Vi som har stuga i Trysil har märkt att det är köer där v-7-8 (då Göteborgarna och danskarna har sportlov). Vecka 9 är det mycket lugnare och inte så mycket köer eftersom Stockholmarna åker till Åre, Sälen, Vemdalen etc. Det är säkert liknande för Hemsedal. Numera är det minst lika mycket danskar som norrmän i Trysil, så det är snarare deras sportlov du ska undvika.

Låter ju positivt ändå, och bör ju inte bli sämre med nya gondolen?

Tärnaby/Hemavan v9 är det lite folk i Hemavan, och jättelite folk i Tärnaby.
De ända veckor med längre köer är nog v10 och påsk.
Vi kör från västra Mälardalen.

Funäsfjällen med Ramundberget, Funäsdalen och Tänndalen. Lite köer finns såklart men aldrig som i Åre, Vemdalen etc. Gemensam liftkort gör att man kan variera åkningen lite, varje anläggning räcker kanske 1-2 dagar åt gången, skidbuss finns (men kräver lite planering).

Trysil V9 2025 var ingen höjdare, borde valt nåt annat men familjen vi åkte med ville testa => två familjer som inte gör om det *snorkiga Stockholmare som inte vet hur man beter sig undviker vi gärna*

Nu var det halvdåligt med snö senaste säsongen å de är ju inte enbart Skistar fel men köerna fanns DEFINITIVT där.
Dock inte lika j@vliga som de brukar vara i Åre/Vemdalen samma vecka.

Spontant Klövsjö i Vemdalen, om du vill slippa köer. Det är det minsta området i Vemdalen, men bjuder ändå på både lätta och svarta backar. Finns även god chans till natursnö.

Relativt nära om man vill testa Vemdalsskalet eller Björnrike någon dag också.

Lite partisk eftersom jag hänger där varannan vecka men samtliga system i Vemdalen (Vemdalen, Klövsjö, Björnriket)har inga större liftköer efter kl 13 vecka 9.

Har varit i funäsfjällen, blev rätt besviken på framför allt fallhöjden. Korta åk. Dock fin miljö. Ramundberget största besvikelsen med tanke på hur höga förväntningar jag hade.

Var i Vemdalen/Björnrike/Klövsjö vecka 10 förra vintern, var väl helt okej men väldigt dåligt med snö, och alla backar var inte öppna. De verkar förlita sig på natursnö. Tyckte skalet var trevligt, men blev långa köer om en lift stängde.

Bokade ändå Trysil till denna vinter. Får hoppas nya gondolen lättar upp kösituationen en aning, men räknar kallt med att man får vara lite taktisk med vilka tider man väljer att vara ute i backen.

Snödjup

Tillbaka
Topp