tips på skidort för medelålders medelåkare

Black_Crow

Ny medlem
Funderar på att åka till alperna nästa vinter. Är trots medelålder ingen erfaren åkare, men tycker det är jätteroligt att åka. Åker bara i pist gillar röd/blå välpistade och långa nedfarter med lite folk.

Var i Val Thorens för en del år sedan då jag var nästan nybörjare. Fina backar men lite väl mycket folk på vissa ställen. Och i ärlighetens namn lite för brant för mig på en del ställen.... men nu har jag åkt mer och köpt nya skidor.

Tycker om:
kallsnö
manchester med lite mjukt ovanpå
snabba sittliftar
långa nedfarter
god mat till vettiga priser

Tycker inte om:
röj
riktigt brant
köer
slask, vallar och is & grus

Kommer antagligen att åka med sambo, ev får barn (ganska stora och minst lika bra åkare som jag) följa med

Tips mottages tacksamt !

Kul med positiva människor, 94 år och kallar sig medelålders! Keep that spirit!!!
Låter som om en italiensk ort typ Cervinia kan passa. Eller varför inte Österrike och Ischgl?

Jag skulle också rekommodera Cervinia.

Backarna är långa, breda och flacka (men finns ett par svarta också, även om jag nog skulle kalla de röda). Maten är hyfsat billig och det är mest medelålders folk där, inget röjj och nästan inga ungdomar (bristen på röjj, vettiga parker och branter håller dom borta)

Akta dig för att få ett hotell som står att det är nära lift, men som i själva verket inte är det.
När jag var där med två polare förut så stod det 0 meter till liften. Vilket var en vit lögn. Det var visserligen en lift där, men den kunde inte få dig till liftsystemet. Skulle rekommdera att ni tar hotellet dragon(tror det hette så, eller något liknande med draken) i stan.

För de som behöver lite mer action ((både när det gäller skidåkning och party) så sitter Cervininas liftsystem ihop med Zermatts, som kanske är alpernas bästa ort (jag har inte sett alla, men blev rankat nr.1 av Åka skidor för nåt år sen) och det är smidigt att ta sig över och tillbaka på en dag.
Se bara till att inte fasta i Zermatt över natten, då det tar flera timmar att ta sig tillbaka med taxi.
Här finns mer branter och mer varierad åkning helt enkelt, men mer folk och mer ungdom.

Vet inte vad jag ska skriva riktigt, återkom med följdfrågor om du undrar något.

Mina päron på övre halvan av de 50 brukar åka till Arabba http://www.freeride.nu/resort/resort.php?id=152 i Dolomiterna (Italien). De gillar det som du beskriver - välpistat, långa backar, mysigt boende, god mat, trevlig stämning, lugn och ro. Och detta har de funnit i Arabba och även andra italienska ställen verkar det som. Själv har jag ingen aning om Arabba och Dolomiterna är bra. Gillar åkning som är precis tvärtom mot den du beskriver :) Have fun!

Rikard_o: Även mina päron var i Arabba i vinter. De sa samma sak fast de tyckte maten var skit. Kanske en tillfällighet. Ischgl i Österrike kan jag rekommendera. En hel del folk med alldeles för mycket pengar, men ignorerar man dem så uppfyller Ischgl alla ovan nämnda krav. Imponerande bra liftsystem!

Generelts sett så tror jag att man i ditt fall ska strunta i de stora välkända orterna och prova på de mindre gemytligare orterna!

Nojlas: Tror du inte Dizin är nåt för Black Crow då? Välpistat, snabba liftar, god mat och dryck på det grymt cozy hotellet...... :)

Tackar för svaren.

Betr min ålder kanske jag var lite slarvig när jag fyllde i uppgifterna i profilen... är inte 94 (kan känna mig som det ibland men det är en annan sak)

Italien verkar intressant, skall kolla mer på Dolomiterna. Tveksam till Iran....

Åre har jag vart i, kanske vid fel tillfällen när det var just slask, is och röj.

Betr Åre har jag en kul historia. Ett stort svenskt elbolag hade en konferens där i samband med ngn World Cup tävling. I aktivitetertna ingick åkning med fd landslagsprofiler. Gruppen som skulle förflytta sig ned mot olympia för starten av den obligatoriska konferensslalomen bestod av div elverksgubbar i åldern 35-65. Någon hade enligt uppgift bara åkt längdskidor tidigare. Den gruppledande landslagsprofilen föreslog att gruppen i stället för Gästrappet (som antogs vara sönderkört) skulle ta störtloppet ned och drog sedan i väg, med konsekvensen att en icke obetydlig andel av denna grupp inte kom till start i slalomtävlingen.....

Elbolagen är duktiga på att jävlas med folk.

Serre Chevalier (stor skidort i södra franska alperna), bo på pensionat i Briancon (europas högs belägna stad, knuten till det stora liftsystemet) mysigt, billigt, god mat, inte så turistigt, många røda/blå backar, många soltimmar, nära till andra små franska skidorter se länk:

http://svd.se/dynamiskt/Livsstil/did_4863933.asp

Kanske du borde åka till en av de orter som nämn i artikeln, de var otroligt charmiga, kanske lite litet för en vecka på samma ställe (hyrbil! / buss!). Frankrike har massor av okända fina ställen som du numera kan nå på egen hand med billiga flygresor. obs. Lyon flygplats är närmare (åtminstone mindre tid) än Geneve till södra/ centrala franska Alperna.

Om du ska till Serre Chevalier kan man även flyga till Nice. Visst, är några timmar längre att åka än från Lyon eller Grenoble, men det går massor med billiga flyg till Nice. Dessutom är Nice billigaste stället i regionen att hyra bil. Körde Nice-Briancon på 4 timmar för 2 år sedan.

Vad gäller Briancon måste jag säga att det verkar skittrist att bo där. Är en stad och inte en skidby. Mysigaste stället att bo på där i närheten är La Grave eller någon av de små bergsbyarna däromkring. Men åkningen i La Grave är tvärtemot vad du önskar dig :) Dock kommer man till Serre på 30 min därifrån och det tar inte heller så lång tid till Les 2 Alpes.

Tror dock att La Italia passar bättre om man vill ha la dolce vita vad gäller åkning, mat och lugn och ro. Däremot är Serre/La Grave en bra kombination om man har olika viljor i familjen (pistade smöråk eller brant offpist)

jag bodde i Briancon en vecka och det var inte "skittrist". Det är en småstad så det är så klart inte ett allternativ om du vill bo i backen bland tyrolerhus/ betongblockshus (inte så många av de i Serre Chevalier). Du får å andra sidan massa bra/ billiga restauranger som du inte hittar på skidorten. Dessutom bor du mkt billigare. Ska du ha barn med dig är kanske en alpby bättre än en alpstad.

Eftersom jag har erfarenhet av skidåkare med liknande preferenser kanske jag kan tillföra något. Till och från tar jag min hustru till Alpen. Hon är en av dom många kvinnor som trots att dom är mycket sportiga och allmänt terränggående inte uppskattar branter med hårt underlag icke heller pister där fortåkare nästan kör över henne.

Några orter hon uppskattat är Livigno, Cervinia i Italien. Portes de Soleil, Trois Vallees, Serre, La Plagne och Chamrousse i Frankrike.
Saalbach o Lech i Österrike.
Det finns naturligtvis många fler, men vad många orter stupar på är dåliga smala, branta, uppkörda nerfarter till byn. Jobbigt för en sämre skidåkare som skall hem på em. med trötta ben.

Tex Ischgl, Badgastein, Val Disere, Verbier. Ok det går att ta liften ner.

En annan aspect är höjden, för en sällanskidåkare kan höjder bli besvärande. Hjärtat slår fort på 3000 m särskilt dom första dagarna.

Problemet blir större med alltför stora variationer inom familjen eller sällskapet.
Att bo i LA Grave om man passar bättre i Serre gör skidåkningen begränsad. Att kava på den pistade glacieren blir ganska enahanda.
Lycka till

Fan Black Crow, Bad Gastein är klockrent för dej! Checka in på Salzburger Hof i mitten av februari
med frugan & knodden vet ja! Passar 100% perfa... jag lovar! Rock on!

Han ville ju ha vettiga priser... då får man skippa Salzburger Hof. Och vill man ha vettig skidåkning får man även skippa Badgastein...

gubbfan, jag menade ju att bo i La Grave med omnejd (mysiga små bergsbyar med billigt och mysigt boende) och att variera åkningen mellan La Grave och Serre. Eller dela upp sig under dagen. Tar ju bara 30 min med bil mellan orterna. Dessutom når man ju Les 2 från La Graves topp om en del i sällskapet vill ha pist och andra vill ha mer utmanande åk.

Tillbaka
Topp