Heli-skiing I Cervinia

wordenvy

Medlem
Heli-skiing I Cervinia
Måste man inte prova på heli-skiing en gång i sitt liv iaf? Jag tror nog det. 🚁

Jag är i Cervinia v7 med familjen men är sugen på att ta en dag själv för heli-skiing. Jag har hittat ett bolag (heli-guides.com) som arrangerar turer. Man behöver vara lite fler i helikoptern (är inte sugen på att chartra en hel helikopter själv 😅).

Här är förutsättningar/priser:

• My First heliski day in Cervinia:
    • 1 mountain guide day
    • 1 heliski flight/run
    • Safety equipment on loan (ABS, avalanche transceiver, shovel, and probe)
  • Price per person in a group of 4 participants: 345€
  • Price of additional flights: 720€ per group (180€ per person in a group of 4 participants)

Ingen som är sugen på att hänga på? 😁

Heli-skiing I Cervinia
Tja, jag och en kompis åker ner den 14:e feb, så om det är lördag eller söndag v7 vi pratar om så kan det vara görbart

Heli-skiing I Cervinia
Argh, jag flyger hem den 15:e, planet lyfter 1300 så jag kan inte lösa lördag. 😭

Så nära ändå 😅

Dagarna jag kan är 9:e till och med 14:e feb.

Heli-skiing I Cervinia
Well, jag hoppas du hittar någon att dela med.

Om det råkar vara någon där som vill dela en guide eller helikopter i Aostadalen 15, 16 eller 17 februari så hör av er!

Heli-skiing I Cervinia
Tjena.
Jag har bott i Zermatt i 2 år samt åkt visp flera gånger alperna.
Är det något system det inte är värt pengarna att flyga är det Cervina/Zermatt.
Med lite koll på lavin risker hittar du enkelt bra snö via en kort hike.
Tips med guide är att åka på baksidan av Breithorn, är glaciär åkning.

Heli-skiing I Cervinia
Min filosofi för Heli är att det ska vara värt det både skidåkning och miljö mässigt.
Verbier åks ofta upp tidigt och då kan det vara värt att flyga till kringliggande berg för att hitta sn utan spår. tycker även att det finns mer att åka på väster ut.
I Zermatt delan av alperna är bergen väldigt "branta" och har skapar mycket väggar som gör att det inte finns så mycket att åka på.

Ska jag lägga in den ekonomiska aspekten och miljö aspekten säger jag Sverige/ Abisko, € skår inte hål på upplevelsen och det är orörd snö på alla berg. Dessutom så flyger du på våren är det långa fina dagar.

Heli-skiing I Cervinia
Heli-skiing I Cervinia
Valgrisenche i Aostadalen.
Nås över dagen från Cervinia om man har bil…. (Ca 2 tim körning)
Jag har åkt Valgrisenche för 20 år sedan. Fin terräng för skidåkning, stora ytor utan att vara för farlig. Var trevligt. Men när jag nu kollar hemsidorna, verkar det vara samma företag som i Cervinia, men mycket dyrare? Om det har med logistik att göra, helikopter är kanske inte baserad där? Eller läser jag fel?

Generellt sett är det heliskiförbud i Alperna, Aostadalen undantaget. På vissa ställen, som Verbier får man göra enstaka lyft, på vissa ställen (om någon har bättre koll på reglerna får den rätta mig).

Svenska skidanläggningar är inte så imponerande jmf med Alperna, men jag tror att svensk heliski står sig bra. Allra helst Abisko med rejäl budget, man flyger neråt mot Keb-hållet (men inte ända fram). Det står sig internationellt. Även Kittel har i alla fall tidigare varit prisvärt, kort inflygning, bra terräng.

Vill man åka puder och heli, så är Kanada bra på riktigt, men då är vi på en helt annan budget.

Tillbaka
Topp