Heli-Skiing

• Trådstartare Trådstartare FabbeH
  • Start datum Start datum
F

FabbeH

Guest
Heli-Skiing
Hej jag undrar lite om Heli-skiing! är det något en helt vanlig skidåkare kan göra alltså inte pro? Hur mycket ligger det på pengamässigt? Full på med info i denna tråden

Senast ändrad:
Heli-Skiing
Jag är 13 och har en kompis i min ålder som gjort det med sin familj. Men jag är ganska säker på att dom hade någon med sig(Dom kanske var ensamma, vet inte) :)

Heli-Skiing
Vad är "line åkning" för nytt fräckt utryck?
Hoppa ur helikopter?

Det kanske helt enkelt är samma sak som heli-skiing? I så fall behöver du självklart guide, eller "instruktör".

Heli-Skiing
Det kostar allt ifrån 1500 kr för typ 3 lyft för sverige (vet ej exakt pris), till 4000-5000 kr per dag i Kanada/Alaska (ej inkl extra lyft om man vill åka mer/är snabb) eller +35 000kr för 6 dgrs paket på lodge med käk och grejer men då får du betala resan dit också.

Alla som kan åka offpist kan göra det och det brukar vara en guide med, men det finns (fanns?) helitaxi utan guide i Alaska (inte att rekommendera för rookies).

Senast ändrad:
Heli-Skiing
Sådär Titeln är ändrar och jag han fixat o trixat lite i mitt tidigare inlägg. Nu kan vi skriva säriösa svar tack.

Ps. Varje dag lär man sig något nytt

Heli-Skiing
Visst går det att åka Heli-ski även om man inte är världens bästa off pist åkare.

Antingen kan man åka med de 1-3-topps lyft som hotellen/turistföretagen arrangerar. De är lättare åkning och det är så liten åkning att ingen klagar över att behöva vänta om man skulle vara lite långsammare än de andra. 3-toppslyft brukar kosta 2500 - 3000 kr.

Ett roligare alternativ är att gå ihop en grupp på 4-5 likasinnade och boka en dag (2-3 timmar helikoptertid). Guide ingår och det är hans uppgift att ni får en bra upplevelse=skidåkning som passar er. Kostar drygt 30.000 kr totalt för hela gruppen. Dyrt men perfekt. Känner ingen som har ångrat sig!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp