Heliski riksgränsen/kittelfjäll

plastdunk

Ny medlem
Tänkte bara höra mig för lite om heliski i gränsen och kittelfjäll. Tanken är att jag till nästa säsong skall dra mig igenom alla topparna.
Hur är det med snön där uppe på topparna, är det isiga kalfjäll eller får man ett fint underlag för pengarna? Nån speciell månad som kan rekommenderas? och har ni några andra förslag på fina off-piste repor i sverige/norge/finland?

MVh Andréas

Låter kul om du kommer upp och ska dra igenom alla toppar. Det ska vi kunna ordna ( Jag jobbar som heliguide uppe i kittel)

Snön är väldigt varierad dom dagar det har dumpat och sen inte blåst speciellt mycket har det varit kallpuder från toppen ner till upptaget. När det har varit blåsigt så kan det var avblåst på topparna men nere i skogen får man nästan alltid fin puder pump. Jag skulle tipsa om att komma i mars. Då är det kallt och fint med snö. Du kan maila på oscar@uteguiden.com om du undrar något mer.

Heliski i björkliden får inte glömmas bort. Lyft på abiskoalperna och speciellt kebnekaise. De enda som har lyft på kebbe. Riktigt bra vid rätt förhållanden!

plastdunk sa:
Tänkte bara höra mig för lite om heliski i gränsen och kittelfjäll. Tanken är att jag till nästa säsong skall dra mig igenom alla topparna.
Hur är det med snön där uppe på topparna, är det isiga kalfjäll eller får man ett fint underlag för pengarna? Nån speciell månad som kan rekommenderas? och har ni några andra förslag på fina off-piste repor i sverige/norge/finland?

MVh Andréas

Jag och några andra gubbar åkte helikopter i Gränsen i tre dagar veckan efter påsk och hade då mycket bra förhållanden. Mycket lös snö. Lite vindpackat på några ställen, men riktigt bra.

Helikoptern startade i och för sig i Abisko. Två av dagarna var vi mest kring Kebnekaise och en dag i området kring Gränsen.

Senast ändrad:
SSyk sa:
Jag och några andra gubbar åkte helikopter i Gränsen i tre dagar veckan efter påsk och hade då mycket bra förhållanden. Mycket lös snö. Lite vindpackat på några ställen, men riktigt bra.

Helikopterna startade i och för sig i Abiski. Två av dagarna var vi mest kring Kebnekaisa och en dag i området kring Gränsen.
Nice! I vilken prisklass ligger ett sånt kalas på i sverige?

tackar för svaren.. Detta låter ju mycket fint. Ska nu bara jobba häcken av mig under sommaren så man har ekonomin som krävs till de fattiga studietiderna efter jul.

Tillbaka
Topp