Heliskiing i Alperna

Peter_K

Medlem
Heliskiing i Alperna
Jag är ute efter länkar till eller info om företag som fixar heli-skiing i närheten av Genève. Det hela kompliceras lite grand i och med att sånt som bekant är förbjudet i Frankrike men i Schweiz och Italien går det ju bra.

Idealet vore att hitta nåt som erbjuder en dags åkning med rejäl fallhöjd (dvs gissningsvis 3 lyft). En polare som åkte charter till Cervinia hade gjort ett lyft därifrån som verkade rätt lovande. De hade bokat det via en skiduthyrningsbutik http://www.nolski.it/ men han har glömt vad själva heliski-företaget hette. Nån som vet?

Annars finns ju http://www.heliskivalgrisenche.it men de verkar bara köra weekends eller en hel vecka och så mycket är jag inte pigg på att betala.

Det ska tydligen finnas nåt företag i Verbier som arrangerar sånt här också men efter att ha snackat med en kille som åkte där blev jag rätt skeptisk (de hade kört iväg de till en topp precis i närheten av liftsystemet och efter 10 minuters åkning var de tillbaka i pisten igen).

Heliskiing i Alperna
Tja,
åkte faktiskt i helgen i Berneroberland och vi ordnade själva separat guide och helikopter (www.bohag.ch).
Anledningen till att vi fixade egen guide var för jag åkt med honom tidigare och jag vet vad han går för.
Vi lyckades pricka in en helt sjukt bra dag snö- och solmässigt. Vi lyfte två gånger med totalt 4800
höjdmetrar och betalade för hela kalaset 450 CHF/pers. Finns ju inte så många toppar i Schweiz som man får
flyga på så trycket kan vara ganska stort bra dagar, fast har man en bra guide hittar han lätt ospårat till er.

Dyrt, visst men det är värt varenda rappen.
/Martin

Heliskiing i Alperna
Ålrajt, nu börjar det likna nåt.

Mycket möjligt att killen jag snackade med hamnade på Rosablanche. De andra alternativen lät ju däremot ruggigt intressanta. Super-schysst, tack för tipset!

Att döma av websidorna för Bohag verkar det ju också vara ett klart intressant alternativ. En bit att köra från Genève visserligen men klart överkomligt. Har du nån koll på om de även tar mindre grupper? Vi är två, eventuellt tre just nu.

Sen hittade jag efter lite letande även följande i Italien: http://www.monterosa.com/heliski_and_guided_start.shtm
Någon som åkt med dem?

Heliskiing i Alperna
Tjena!
När vi körde i lördags var vi 4 pers + guiden. Jag tyckte att det var ett bra antal, man blir ju fler att dela
priset på fast inte för många så åkningen blir lidande. Ring och prata med BOHAG de är bra där och kan
snabbt ge dig ett pris. Jag tycker också att ni absolut skall ringa Bergführer Gabriel Voide som är stationerad i
Saas Fee han kommer vara ärlig med er och säga om han tycker att snön är tillräckligt bra för att det skall
vara värt det. Hälsa från mig. Ring efter 18 på kvällen det är säkrast: 027 957 45 37
Något som jag tycke var bra att vi åkare var ganska jämna alla hyfsat bra åkare för åkning var ganska
krävande 40-45º i långa häng, sweet!!!

lycka till!
.martin

Heliskiing i Alperna
Hei

Jeg har kjørt heliski i Verbier. Da landet vi på Petit Combin og måtte gå ca. en halv time oppover en kam. Kjørte så i fin tørr snø i "trapper" nedover. Havnet tilslutt ved en liten kafe til en sen lunsj.
Jeg tror det fort koster rundt 2000,- for et slikt løft om man er 3 stk.( jeg fikk en billig pris, som siste mann i helikopteret)
Helt grei tur, men ikke veldig spennede og kanskje ikke verdt 2000,-

Halvor

Heliskiing i Alperna
Val Grischence länkar jag till i mitt första inlägg. Som sagt, vore klart coolt att testa men lite väl dyrt. Men tack ändå för tipset!

Heliskiing i Alperna
Eftyersom du tyckte Val Gr var för dyrt? Kul får väl vara dyrt eller hur.

Men Det billigaste alternativet jag provat är La Tuile med flygning på omkringliggande berg.
Problemet där är att bästa åket slutar i St Foy på franska sidan. Då skall du tillbaka via La Rosiere. Det kostar även det en del kulor.

Kommer du från Geneve är förmodligen Verbier enklast.
Men bästa berget där är Trientglacieren. En av dom landningsplatser som beflygs minst. Rosablanche är som Potaten skriver värdelöst, dit skall man gå. Petit Combin blir snabbt uppspårat.
Trient är den minst använda och har många varianter. Allt från enkla till riktiga rysare.

Men var noga vilken guide du anlitar. Guidernas status hos helibolaget avgör ofta hur tidigt du får flyga. Sen skall du ha en guide som ärligt säger nej om det inte är prisvärt. Det är ju inte alltid att bra skidväder stämmer överens med flygbart väder.

Helibolagen är bara ute efter att flyga så mycket som möjligt kvaliten på åkningen svarar guiden för.

Ett annat alternativ är Monte Rosa. Flera toppar beflygs. Jag har provat några stycken. En klassiker är Lyskam med åkning ner till Zetmatt. Skidåkningsmässigt ointressant men naturupplevelsen stor.

Mitt val om jag skulle prova något nytt blir alternativ Bystedt

Tillbaka
Topp