helmet-cam hjälmkamera

Sanderski

Ny medlem
helmet-cam hjälmkamera
Tjabba. Jag undrar vart det går att få tag på "helmet-cam" ? eller vad dom nu kallas och så undrar jag ifall dom passar till alla dv-kameror ? om ni skulle veta en adress skriv den dirket då snälla. tack på förhand

helmet-cam hjälmkamera
1. Nej (Används för streaming)
2. Nej (Minneskort!)
3. DV Out och/eller In. Digital mao.
4. Out... låter ju inte bra i mina öron om du letar efter AV-in.

helmet-cam hjälmkamera
vad är det för modell? leta runt efter specifikation på tillverkarens hemsida. eller kolla i handboken om du har ngn sådan. det brukar vara att kontakten längst ner (av-out) blir av-in när du ändrar väljaren från player till camera, om du nu har av-in överhuvudtaget.

helmet-cam hjälmkamera
Det är en Panasonic NV-DS65 men asså den där av-out använder jag när jag ska kolla på klippen på tv:n och då är dne ju på "vcr" allså film men sen när jag ändrar den till "camera" så kanske den slår över ja.

helmet-cam hjälmkamera
Funderar på att köpa en Panasonic GS150 med 3ccd alternativt en billigare DV med bara 1CCD och sedan jacka in en kamera från RF Concepts. Jag förstår att en kamera med 3CCD ger en bättre bild än motsvarande med 1CCD, men kommer jag att märka någon skillnad när jag filmar via hjälmkameran? I detta fall måste det väl vara hjälmkamerans upplösning/kvalite som styr resultatet eftersom DV kameran bara används som inspelningsenhet. Tänker jag fel?

//Cosmai

helmet-cam hjälmkamera
Det är Cambiken som styr kvaliteten! Själv har jag inte trådlöst men det finns nog att köpa! Vad som kan vara bra med tex en 1cccd är att det finns ganska små sådana! Ska man filma tex bigjump hoppning så är det ganska bra om man har en liten kamera! Till min Sony Pc 109 har jag gjort en liten låda i frigolit som jag lägger ned kameran i. Den tål betydligt mera stryk samt den blir skönare för han som hoppar att landa på!

Det finns olika tillbehör till Cambiken med! Jag tycker att man ska ha samtliga! 1: en remote som man kan ha uppstickande ur väskan, där man slår av och på kameran. 2: en mick, ganska kul att höra soundet av åkaren eller skotern mm! 3: Förlängningskablar, bra att ha. Då går cambiken andvända till så mycket mer. tex om du ska filma skotercross! Då kan man sätta fast kameran där det mest lämpar sig om man inte vill ha den på sig!

Sen åter till 3cccd vs 1ccd: Har själv både och! En Sony vx2100 3ccd och en Sony pc 109 1ccd! Visst det är grymt stor skillnad om man filmar när det börjar skymma lite eller inomhus! Ska man filma under dagen så är skillnaden inte så stor! Av min erfarenhet så är det dock bättre att spara och köpa en 3ccd på en gång! Tycker man det är kul att filma så vill man ganska snabbt ha en bättre kamera! Men till Cambike rekomenderar jag en så liten kamera som möjligt! Är grymt nöjd med min! Hoppas dessa svar hjälpte!

Vh Persson

helmet-cam hjälmkamera
Tack för bra svar!
Kan Panasonic GS150 med 3CCD för 7990:- vara ett bra alternativ? Eller kanske Sony HC90 som visserligen bara har 1ccd men med 3Megapixel upplösning.

//Cosmai

helmet-cam hjälmkamera
tänk på att om du för det mesta filmar med helmet-cam så spelar det ingen roll om du har 3ccd eller 1ccd. för då spelar du bara in och bildchipen används inte, signalen finns ju redan där. men vid all vanlig filmning är det vettigt med 3ccd.

och hög upplösning är ju bra, dels så kan varje pixelvärde bestämmas mer noggrant och om man tar kort med kameran (vilket man inte gör, köp vanlig digitalkamera) så blir det större bilder. men dv-formatet är begränsat i sig, 720x576, så den enda fördelen är bättre bild då kameran får mer info från chipet. det får den också med 3ccd. så om du inte spelar in på ett format som kan lagra hd-video, så handlar det om att jämföra bäst resultat från 3ccd eller hög upplösning.

helmet-cam hjälmkamera
Skajter har du någon bra tips på någon billig kamera med dom här funktionerna ( helemet cam , fisheye lins , vidvinkel lins ) ?

helmet-cam hjälmkamera
Den finns i webshopen och den står under tillbehör Cambike! Tips! Hmm www.cyberphoto.se har jag köpt mina prylar! Ring dit! Dom är riktigt bra tycker jag! Säg vad du vill ha för funktioner mm så hjälper de dig garanterat! Deras sida gillar jag med! Deras lager ligger i Umeå! Lycka till! Nu drar jag till Nya Zeeland!

helmet-cam hjälmkamera
ett annat hett budget-tips är att köpa ett billigt fisheye och sen tejpa fast allt på kameran.. funkar kanon förutom att hjälmen blir lite tung....

Tillbaka
Topp