Hemavan i februari

Emmis

Aktiv medlem
Hemavan i februari
Har inte besökt Hemavan/tärnaby sedan jag var 9 år och har bara guldkantade minnen. Men det var ju 3 decennier sedan. Ponera att man skulle ta en 5 dagar där i februari. Skulle det vara en besvikelse eller vad får jag?

Hemavan i februari
Har inte besökt Hemavan/tärnaby sedan jag var 9 år och har bara guldkantade minnen. Men det var ju 3 decennier sedan. Ponera att man skulle ta en 5 dagar där i februari. Skulle det vara en besvikelse eller vad får jag?
Om det blir en besvikelse beror ju rätt mycket på vad du är ute efter. Sannolikt kommer kungsliften i Hemavan och linbanan i tärna inte ha öppnat än, vilket i princip innebär att det är två skidorter med två liftar i varje. Piståkningen är absolut helt ok och det finns en del fin skogsåkning som det inte kommer vara så hård konkurrens om vid den tiden. Toppturar du finns fantastiska möjligheter.

Hemavan i februari
Om det blir en besvikelse beror ju rätt mycket på vad du är ute efter. Sannolikt kommer kungsliften i Hemavan och linbanan i tärna inte ha öppnat än, vilket i princip innebär att det är två skidorter med två liftar i varje. Piståkningen är absolut helt ok och det finns en del fin skogsåkning som det inte kommer vara så hård konkurrens om vid den tiden. Toppturar du finns fantastiska möjligheter.
Toppturar inte.. när skall man rökna att systemet är helt öppet? Sportlov?

Hemavan i februari
Du vet hur det är med minnena från de "branta" backarna i barndomen..?
När man återvänder så visar det sig att de var små kullar. I Hemavans fall lär det stämma: 675 meters fallhöjd låter bra men det är väldigt flacka backar...

Senast ändrad:
Hemavan i februari
Har funderat på att nappa på Hemavans erbjudande med -50% på liftkort vecka 7.

Min kristallkula är tyvärr sönder 😉
Något som vet när kungsliften öppnat dom senaste säsongerna?

Hemavan i februari
Har funderat på att nappa på Hemavans erbjudande med -50% på liftkort vecka 7.

Min kristallkula är tyvärr sönder 😉
Något som vet när kungsliften öppnat dom senaste säsongerna?
skulle säga 50/50. Men nu har jag återvänt till Hemavan o ja det finns backar men hela stället e nog väldigt barnfamilj. Reser du med familjen -bra val.. enbart vuxna så e de lite väl flakt. Om du int toppturar… Tärnaby erbjuder å andra sidan bättre backar men det är litet. Kungsliften erbjuder ingen häftig åkupplevlse i pistväg. Offpisten e dock ok nybörjar vänlig o liftnära
Bilden ner från kungsliften
IMG_2409.jpeg

Hemavan i februari
Tack för era svar👍

Väl bekant med Hemavan, dock lite senare på säsongen. Åker med egen far och mina två barn, plus att jag själv är lite av en nybörjare på telemark. Så Hemavans snällare backar passar prima.

Frågar om kungsliften främst för allmänna upplevelsens skull. Något som jag tror farsan skulle uppskatta.

Hemavan i februari
Tack för era svar👍

Väl bekant med Hemavan, dock lite senare på säsongen. Åker med egen far och mina två barn, plus att jag själv är lite av en nybörjare på telemark. Så Hemavans snällare backar passar prima.

Frågar om kungsliften främst för allmänna upplevelsens skull. Något som jag tror farsan skulle uppskatta.
Ja då vet du ju vad du får. Verkar ju bli en mild vinter så lite skeptisk skulle jag vara gällande kungsliften. På 80-90 talet vill jag minnas den alltid var öppen v.9, men de var då det. Om den e öppen i februari nu får man ju nog vara beredd att tejpa facet o frysa arslet av sig 🫣

Hemavan i februari
Rätt ofta de senaste åren har de under vecka 7 kunnat öppna Kungsliften till stolpe 8 eller vad det nu är, dvs just innan branten uppåt själva Storkittelhobben börjar. Även linbanan i Tärna har de kunnat öppna där kring helgen v7/8, beroende på före och väder osv. Innan vecka 9 är det oftast ytterst glest med folk, så det kan bli bra och rätt orörd åkning på stora delar, inte minst i Tärna.

Hemavan i februari
Tack för eran input. Talade även med en bekant som jobbat en del på stället. Ungefär samma svar av honom som här.

Var i Hemavan ifjol v.9. Vid ankomst fick vi höra att kungsliften troligtvis skulle vara stängd hela veckan p.g.a. att snön blåst bort. Liften öppnade dock redan följande dag. Det hade skottats snö över dom värsta stenpartierna i liften. I backarna blev det att kryssa mellan stenar.

Vecka 7 bokad. Blir nog bra, oavsett kungslift.

Hemavan i februari
Jag tror att jag kan komma med den input som Matias_FH, som väckt tråden till liv, eftersöker. Du kan sätta dina förväntningar efter det jag skriver.

Jag har åkt till Hemavan med mina barn (och ibland min fru) under sportlovet de senast 15-ish åren. De första åren bodde vi på ett ställe där sportlovet var vecka 8 men sedan 2018 är det vecka 7.

Vi har fått all typ av väder under de här åren. Några år har det kommit fantastisk pudersnö i några dagar, andra år har det antingen varit plusgrader och regn (två-tre år sedan) eller svinkallt (förra året, -35° C när vi kom upp) eller blåsigt. Två år i rad var det snörekord för att vara så tidigt på året (i vårt mannaminne som sträcker sig tillbaka till 70-talet) med över 2 m snö uppe på taket (vinden kom från ett annat håll än vanligt det året). Det var mer snö i backen det året också men extra mycket snö hade det mest kommit i Klippen där vi har stugan. Det har aldrig varit för lite snö i backarna, även om det uppe på fjället har varit kalblåst.

Vad du kan förvänta dig om du kommer vecka 7 är att det är nästan tomt på folk, t.ex. mellan 5 och 20 bilar på parkeringen vid Solkatten, och därmed är det inga köer (annat än i Centrumliften om det blåser och Gondolen är stängd). Backarna är bra preparerade och håller oftast hela dagen, men som nämnt ovan är de ganska flacka. Det enda ställena som är branta i Hemavan är en kort bit i backen vid Solkatten och det numera "stängda/glömda" Viktoria-fallet uppe vid Kungsliften. Snöparkerna är igång och det finns gott om hopp, rails och annat som de yngre kan prova sin förmåga på. Kommer det någon decimeter nysnö så blir det naturligtvis uppåkt efterhand, men det kan ta en dag eller två.

Vad jag vet är alla liftar öppna om det finns snötillgång, men det är just det som är frågan. Kungsliften har varit öppen en-två dagar per vecka i snitt när vi varit där. Oftast är snön bortblåst där uppe och det blåser gärna lite, vilket inte är så trevligt som Emmis nämner ovan. Jag gissar att snötillgången gör att det är lite idé att ha det öppet. Som nämnt ovan har de ibland öppnat liften till stolpe 8 eller liknande. Jag brukar topptura upp till toppen på Kungsliften, även när den är stängd, och det har varit allt från dimma till gnistrande sol och någon dm nysnö.

Vi även varit och åkt i Tärnaby och där är det ännu mer folktomt. Skidgymnasiet tränar naturligtvis, så liftarna går, men i övrigt har vi varit med om att vara de enda andra som åker i backen. Linbanan i Tärnaby har jag inte sett att den har varit öppen på många år, men det beror nog på att vi alltid kommer så tidigt på säsongen.

Tyvärr har Hemavan och Tärnaby tagit rygg på Skistar och har hiskeliga priser för liftkorten med tanke på vilken skidåkning man får.

Hemavan i februari
Efter halva veckan kommer kan jag bara konstatera att v.7 blev ett bra val.

* Så gott som allt är öppet

* Snön hade jag hoppats skulle vara lite bättre, roligare snö hittas på mindre områden om man söker

*Stått i liftkö totalt ungefär tre minuter under tre första dagarna

* Lite korta dagar, 10-16. Hursom lyckats få ihop 8-9000 fhm per dag, trots lite väntande på son och far mellan varven. Vår sista dag, lördag, lär liftarna köra 9-17.

* Solen har visat sig, ingen vind att tala om.

* Skoterledslöpning i pannlampa/månljus om kvällarna kan jag varmt rekommendera.

//Matias

Hemavan i februari
Efter halva veckan kommer kan jag bara konstatera att v.7 blev ett bra val.

* Så gott som allt är öppet

* Snön hade jag hoppats skulle vara lite bättre, roligare snö hittas på mindre områden om man söker

*Stått i liftkö totalt ungefär tre minuter under tre första dagarna

* Lite korta dagar, 10-16. Hursom lyckats få ihop 8-9000 fhm per dag, trots lite väntande på son och far mellan varven. Vår sista dag, lördag, lär liftarna köra 9-17.

* Solen har visat sig, ingen vind att tala om.

* Skoterledslöpning i pannlampa/månljus om kvällarna kan jag varmt rekommendera.

//Matias
Grattis! Har sett lite instainlägg under veckan o de har sett så bra ut som förutsättningarna ger! Njut ut de sista nu

Tillbaka
Topp