Hemma gjorda jackor, synpunkter och intressekoll.

SNUGEN

Medlem
Hej

Förra säsongen la jag ner några timmar och sydde ihop en hemmagjord jacka. Den vart en blandning av en hood och en anorak. Enligt mig vart den riktigt bra både utseendemässigt och kvalitetsmässigt. Den klarade av allting som den blev utsatt för, regn, väldigt blåsigt, snöstorm, sol och slams i isiga landningar. Helt enkelt så var den väldigt bekväm och trevlig att åka i.

Nu är det så att jag funderar på att börja sy fler på grund av för mycket fritid och förhoppningsvis sälja några om intresset finns. Självklart saknar den vissa funktioner och därför undrar jag nu vad ni tycker är viktigt med en jacka. Vad är de viktigaste funktionerna en jacka bör ha och hur mycket ni skulle kunna betala för en hemmagjord jacka i bra kvalitet som ni själva kan delvis designa?

Om ni känner er intresserade av att köpa en så hör av er, kan nås här på freeride och på pantzar_jacke@hotmail.com

Alla frågor och synpunkter är välkomna men skippa helst alla onödigt kritik som man inte kan bygga vidare på.

Senast ändrad:
Tyfft! Bara man inte blir blött är jag nöjd.

Vad tror du att du skulle ta för en då?

Blött blev jag inte i alla fall så det är ju positivt.

Det absolut lägsta för att det skulle vara möjligt vore nog runt en femhundring, det är kostnaden enbart för tyget. :)

Du pillade alltså ihop en jacka, har funderat länge på att försöka själv. Vad använde du för tyg och var fick du tag på det?

Viktigaste i en jacka för mig skulle vara: Gore-Tex eller liknande (3L), inget foder, fickor på rätt ställen, tejpade sömmar, tall fit, snökjol. Och eftersom detta inte stämmer in på så många jackor, har jag funderat på att göra en själv.

Precis som GOS säger. En sådan jacka skulle jag vilja ha.

Runt 85-95cm lång, bra och smarta fickor, bra material och tunn så kör man med layers.

Riktigt snygg!
Bra gjort av dig att göra en. Jag brukar sitta hemma och rita lite mönster, men orkar aldrig ta tag i saken och börja sy :P

tack så mycket :D Du borde ta o pröva nån gång, sjukt kul även fast det kunde bli lite irriterande ibland.. :)

S_Geust sa:
Den är inte fodrad, men den är i stort sett helt vind tätt, så så länge man har ett underställ och en hood eller liknande under så fryser man inte.

Thomsson & GOS: Det svåra är bara att hitta ett bra gore tex tyg, i den här använde jag en fuskvariant av gore tex och det fungerade jätte bra. Vad skulle ni säga är den största fördelen med ett (3l) gore tex tyg är? är inte så insatt i just den delen..

snygg! om den fungerar inte bli blöt, inte frysa pga kyla o vind tror jag många skulle lägga 1000-1200 kr :)

SNUGEN sa:
S_Geust sa:
Den är inte fodrad, men den är i stort sett helt vind tätt, så så länge man har ett underställ och en hood eller liknande under så fryser man inte.

Thomsson & GOS: Det svåra är bara att hitta ett bra gore tex tyg, i den här använde jag en fuskvariant av gore tex och det fungerade jätte bra. Vad skulle ni säga är den största fördelen med ett (3l) gore tex tyg är? är inte så insatt i just den delen..
Okej. Fördelen med Gore-Tex är att det både isolerar och andas väldigt bra. Det finns en del andra tyg som är billigare, lättare och få tag på i men ändå ungefär lika bra. Googla typ 3L fabric eller nåt så borde du hitta det :)

GOS sa:
SNUGEN sa:
S_Geust sa:

Okej. Fördelen med Gore-Tex är att det både isolerar och andas väldigt bra. Det finns en del andra tyg som är billigare, lättare och få tag på i men ändå ungefär lika bra. Googla typ 3L fabric eller nåt så borde du hitta det :)
Ja problemet för oss vanliga döda att få tag i Gore-tex är att det kostar en go slant att få köpesrätt på goretextyger. Du ska vara rätt jäkla seriös med dina kläder och ha "my paeg på bok" för att ens tänka på att använda Gore-tex. Sad but true.

Men precis som GOS säger så finns det massa liknande material som fungerar helt ok. Det viktigaste med tyget är att det är:
-Lätt
-Stryktåligt
-Vindtätt

vattentätt är lite sekundärt om du frågar mig. Men det är å andra sidan något du får som bieffekt när du köper ett vindtätt tyg.

OKej, då känns inte äkta gore tex så troligt eller nödvändigt då det är så mycket annat som spelar in då, behövs visst sys med speciella sömmar o tejpas o hålla på också.

Men jaa, den är ju vindtät, relativt lätt, stryktålig och vattentät. Har inte haft några större problem med att den inte har "andats rätt", har aldrig haft problem med som en del upplevt typ is på insidan men har även vissa tankar på funktioner som ska underlätta andningen ännu mer. tex. små hål i armhålan som släpper in/ ut mer luft och fukt.

GOS sa:
Du pillade alltså ihop en jacka, har funderat länge på att försöka själv. Vad använde du för tyg och var fick du tag på det?

Viktigaste i en jacka för mig skulle vara: Gore-Tex eller liknande (3L), inget foder, fickor på rätt ställen, tejpade sömmar, tall fit, snökjol. Och eftersom detta inte stämmer in på så många jackor, har jag funderat på att göra en själv.
norröna, sweet, north face...?

Lee-nus sa:
GOS sa:

Sweet möjligtvis, har inte hunnit testa Crusadern än. Dock är den såpass dyr så den är inte riktigt aktuell. Dock har jag testat Norrönajackorna och de sitter inte som jag vill att dem ska. Varken Lofoten eller Narvik. Och Röldal är ju isolerad. North Face har ju Spineology, och den har jag inte heller hunnit testa, den kan dock vara intressant. Testat några andra, men dom är antingen isolerade eller passar dåligt. Så ja.

Goretex är inte själva väven.Goretex kan lamineras på mängder av olika vävar. (coating) eller det kan också vara ett membran . Bästa egenskaperna får man med membran.

Senast ändrad:
GOS sa:
Lee-nus sa:
GOS sa:

Sweet möjligtvis, har inte hunnit testa Crusadern än. Dock är den såpass dyr så den är inte riktigt aktuell. Dock har jag testat Norrönajackorna och de sitter inte som jag vill att dem ska. Varken Lofoten eller Narvik. Och Röldal är ju isolerad. North Face har ju Spineology, och den har jag inte heller hunnit testa, den kan dock vara intressant. Testat några andra, men dom är antingen isolerade eller passar dåligt. Så ja.
arcteryx och peak performance har också tall fit, och haglöfs har väl nån ny modell som är lång? finns gott om alternativ, svårt att inte hitta. :)

Senast ändrad:
Även Oakley har en Gore-Tex i loose fit med anorak längd. Choice jacket (Jake Blauvelt signature.)

Lee-nus sa:
GOS sa:
Lee-nus sa:
arcteryx och peak performance har också tall fit, och haglöfs har väl nån ny modell som är lång? finns gott om alternativ, svårt att inte hitta. :)
Arcteryx har jag inte sett, den får jag kolla in. Har testat Peak, sitter hyfsat, men den är 2L och dyr.

Blir att kolla in den där Oakleyn.
EDIT: Kollade Oakleyn. Verkar nice, men 5850kr? Nja.

Senast ändrad:
GOS sa:
Lee-nus sa:
GOS sa:
Arcteryx har jag inte sett, den får jag kolla in. Har testat Peak, sitter hyfsat, men den är 2L och dyr.

Blir att kolla in den där Oakleyn.
EDIT: Kollade Oakleyn. Verkar nice, men 5850kr? Nja.
märkeskläder är dyra. gore tex är dyrt. märkeskläder i gore tex är billiga? ungefär som minus och minus blir plus? :)

Senast ändrad:
Exakt, märkeskläder är dyra, allra helst med gore tex, det är därför man ska köpa en jacka av mig med fake gore tex för typ en femtedel av priset på en annan jacka. Hos mig får man ju bestämma hur den ska se ut också så vore jätte trevligt om alla kunde tipsa era vänner. :D

Tillbaka
Topp