Hemskt ledsen men här kommer det igen ....

Ibasto

Ny medlem
Grader och procent...

Jag är med och arrangerar en årlig resa till alperna via Friluftsfrämjandet.
I år ska vi till mayrhofen!

Sitter och ska skriva ihop infobrevet och vill inte skriva att harakiri lutar 78%

Jag har läst och förstått att det är arctan ( motstående /närliggande katet ) som motsvarar grader och att 100% motsvarar 45 grader.
Så långt inga problem

Men nu till 78% Det ska motsvara 78 höjdmeter per 100 m.
Frågan är 100m motsvara det hypotenusan -> 51 grader eller närliggande katet -> 38 grader.

Ser fram emot en lite mer städad och matetmatisk diskussion än tidigare försök

/Tobias
Friluftsfrämjandet Gävle

Om 100% är 45grader borde 78% av 45grader vara A: Mindre än 45grader B:Mer än 45 grader C:En fiskmås

(1) Nej jag ska skärpa mig men atan(78/100) tänk att backen är hypotenusan och att 78 är höjden(motstående katet) och 100 är längden(närliggande katet)

Dvs 78% = 38grader

(2) Men bara för att krångla till detta räknar tydligen vissa som denna sida http://www.robomow.se/cservice/faqs/?kb=4 men på det sättet blir ju en lutning på 100% samma sak som 90grader dvs lodrät

Dvs 78% = asin(78/100) = 51grader

Alltså om 100% lutning motsvarar 45grader så räknar man korrekt enligt (1) men om dem räknar som (2) så är 100% lutning 90grader och din backe blir asin(78/100) = 51grader

Jävla soppa detta var, du får helt enkelt mäta backen själv ;) 38grader är halv brant medans 51grader är jävla brant

Senast ändrad:
Haha, härligt. Helt ok att ta det igen.. :-)

Jag tänker inte kontrollräkna matten ovan (kommit för lång i boxen) men..det jag alltid undrar över i denna diskussion är;
% är ju...en relativ skala, inte sant? Med andra ord är det utgångsläget som avgör och där kan nog bara t ex SLAO eller någon erkänd skidanläggning svara vad de utgår från.

Är jag ute och cyklar? (Var precis ute och cyklade "IRL" så jag kanske fortfarande är kvar ute..)

Dr_Snow sa:

Jag tänker inte kontrollräkna matten ovan (kommit för lång i boxen) men..det jag alltid undrar över i denna diskussion är;
% är ju...en relativ skala, inte sant? Med andra ord är det utgångsläget som avgör och där kan nog bara t ex SLAO eller någon erkänd skidanläggning svara vad de utgår från.

Är jag ute och cyklar? (Var precis ute och cyklade "IRL" så jag kanske fortfarande är kvar ute..)
relativ skala? :P det är ju inte så att det ändras beroende på MÖH, eller hu menar du nu? :P

cbouvier sa:
Jävla soppa detta var, du får helt enkelt mäta backen själv ;) 38grader är halv brant medans 51grader är jävla brant
Låter bra. backen är ju känd för att vara jävla brant och inte halvbrant, därför sätter jag mina pengar på 51 grader. Ser även brantare ut än 45 grader på diverse bilder. dock är inte ögonmåttet 100 procent klockan 2 på natten.

Foxxi sa:
Dr_Snow sa:

relativ skala? :P det är ju inte så att det ändras beroende på MÖH, eller hu menar du nu? :P
Alltså som jag försökte visa i mina röriga uträkningar finns det två olika sätt att mäta lutning i % där ena systemet menar att 100% lutning = 45grader. Och en annan skala menar att 100% lutning är 90grader dvs lodrät.

Det andra systemet är helt klart mer logiskt men slutsatsen är att man måste veta vilket av systemen dem använt när dem säger att backen har en lutning om 78%.

Den är dock inte relativ på det sätt jag tror han menar dvs en lutning på 90% är inte 90% av 45grader.
Bevis = atan(90/100) = 42grader
0.9x45 = 40.5grader

Om man istället för skidor åker longboard ner för en backe där de varnar för att det är brant genom att sätta upp en trekantig skylt med 12% i lutning. Hur är det då?
Lutar den 10.8 grader eller 5.4 ?

Hermination du har ju verkligen inte läst vad vi skrivit för fem öre.

Vägverket använder (100% = 45grader) dvs 12% = atan(12/100) = 6.84grader

12% lutning är inte 0.12 x 45grader!

Om man vill veta lutning i grader och vertikala höjden(ryggen på en vinkelrät triangle) är 20meter och horistontala längden(botten på en vinkelrät trinagle) är 80meter:

arctan(20/80)

Om man vill veta lutning i grader då vertikala höjden(ryggen på en vinkelrät triangle) är 20meter och själva backen(hypotenusan) är 80meter:

arcsin(20/80)

När vägverket skriver att en backe har 12% lutning menar dem att på 100meter på kartan(botten på en vinkelrät triangle) ändras höjden med 12meter(ryggen på en vinkelrät triangle).

När tokarna på trädgårdslänken i min första post säger att dem har 12% lutning menar dem att själva backen är 100meter(hypotenusan) och att höjdskillnaden är 12meter(ryggen på en vinkelrät triangle)

Senast ändrad:
cbouvier sa:
Hermination du har ju verkligen inte läst vad vi skrivit för fem öre.

Vägverket använder (100% = 45grader) dvs 12% = atan(12/100) = 6.84grader

12% lutning är inte 0.12 x 45grader!

Om man vill veta lutning i grader och vertikala höjden är 20meter och horistontala längden är 80meter:

arctan(20/80)

Om man vill veta lutning i grader då vertikala höjden är 20meter och själva backen(hypotenusan) är 80meter:

arcsin(20/80)

När vägverket skriver att en backe har 12% lutning menar dem att på 100meter på kartan(botten på en vinkelrät triangle) ändras höjden med 12meter(ryggen på en vinkelrät triangle).

När tokarna på trädgårdslänken i min första post säger att dem har 12% lutning menar dem att själva backen är 100meter(hypotenusan) och att höjdskillnaden är 12meter(ryggen på en vinkelrät triangle)
Snälla sluta skriv "dem" när du menar "de", det gör ont i mina ögon, jag påtalar det eftersom du visar upp trigonometrikunskaper här så är du inte obildad och vill säkert inte framstå som det heller.

Jag har aldrig kunnat skriva* ordentligt.
De = subjektsform
Dem = objektsform

Jag hatar de som skriver fel. Jag skulle vilja hugga huvudet av dem.

Är det rätt så ? ;)

Senast ändrad:
cbouvier: Helt rätt!

Det är sjukt utbrett att just skriva dem istället för de vilket är helt obegripligt om man lyssnar på hur det låter om man säger det högt (och inte är en sydstatsredneck: "mmm, them's good stuff"). Man ser ytterst sällan/aldrig någon som skriver "oss gillar pizza" t ex vilket är på samma nivå.

Senast ändrad:
Tjena!

Nu ska det inte råda någon tvekan längre. Backen har en medellutning på 38 grader

Tack för hjälpen

/Ibasto

Hello Mr. xxx

thanks for your message and for your interest within the Mayrhofner
Bergbahnen, especially within the Harakiri.

As you may know the average incline of the Harakiri is 78%. In degrees that
would be 38 degrees. 45 degress incline would be 100%.

We hope we could help you, wish you a nice stay in Mayrhofen and lots of fun
riding our pistes.

Nice regards,
The team of the Mayrhofner Bergbahnen

JL76 sa:
cbouvier: Helt rätt!

Det är sjukt utbrett att just skriva dem istället för de vilket är helt obegripligt om man lyssnar på hur det låter om man säger det högt (och inte är en sydstatsredneck: "mmm, them's good stuff"). Man ser ytterst sällan/aldrig någon som skriver "oss gillar pizza" t ex vilket är på samma nivå.
Jag är också något av en språkfascist och har alltid fascinerats av det här språkbruket. Min teori kring varför många skriver "dem" istället för "de" är att de är vana vid att i talspråk säga "dom". De här personerna har dock i bakhuvudet något som ligger och gnager från mellanstadiefröken, som säger att man inte får skriva "dom" så då tar de nåt annat och då tror de att "dem" är ett finare sätt att skriva. Detta är bara min teori men vem vet vad som får folk att göra konstiga saker.

Tillbaka
Topp