Hika med dubbla par strumor?

jannes

Medlem
När man vandrar så funkar det ju bäst med dubbla par strumpor. Men när man vandrar med skidor under fötterna så har ju i alla fall jag mina vanliga skidstrumpor på mig. Borde man tänka om här eller? Hur gör ni? :/

Jag har fått lära mig att dubbla strumpor är det sämsta man kan ha på fötterna i ett par pjäxor. Däremot brukar jag ha med mig ett extra par i ryggan om jag blir väldigt kall eller blöt om fötterna så jag kan byta vid behov.

Skulle tippa på att det är lite smaken är som baken som gäller dock. Finns säkert nån därute som kör dubbla sockor i pjäxorna.

Har samma strumpor som jag åker i.
Dvs ett par, har alltid med mig ett par extra, men det är typ bara på våren och "sommaren" som det kan behövas byta.

När jag vandrar har jag också bara ett par strumpor på mig, förstår att du får mycket skavsår om du går med två par..

Tancoll sa:
Har samma strumpor som jag åker i.
Dvs ett par, har alltid med mig ett par extra, men det är typ bara på våren och "sommaren" som det kan behövas byta.

När jag vandrar har jag också bara ett par strumpor på mig, förstår att du får mycket skavsår om du går med två par..
Nja, kör faktiskt ett par både under vandring och i pjäxorna. Rekommendationerna jag sett gäller ju vandring på sommaren att man ska köra två par strumpor. Av era svar att döma känns det som att jag gör "rätt". Självklart har även jag extra strumpor med mig oavsett vandring eller skidåkning.

Ett par är bäst. Har du problem med skavsår med uppknäppta pjäxor och turande kan du ha en tunn glatt strumpa innerst. Eller så skaffar du innerskor som går att dra åt så att foten inte glider.

Har du som i rubriken struma bör du uppsöka läkare.

Funkar det bäst med dubbla när du vandrar kanske det även funkar bäst när du hikar (om de får plats). Det är ju väldigt individuellt. Jag har polare som alltid har två för att slippa skavsår och en del har en av samma anledning, som jag.

Tillbaka
Topp