Hilfe Bitte. Dps Wailer 112 Hybrid eller Katana ?

blomman67

Medlem
Velar, sökt igenom forumet och där klagar inte många på Katanan eller 112hybriden direkt så vilken ska jag köpa ?
Åker 40 dagar per år mest pist 80/20 skulle jag tro men börjar att bli djävligt less på piståkningen, kan det där nu. Nu så ska det bli 20/80 till offpist/skogsåkningens fördel. Är som sagt duktig i pisten men inte direkt så duktig utanför, tar mig ner på dom flesta ställena utan att glänsa och siktar på att bli bättre.
Har åkt intensivt i 6 år på raken och före det har jag haft ett uppehåll på 10år. (är 44 nu)
Skidor som jag haft tidigare förutom rena pistlagg som Völkl supersport är Dynastar 85 och nu sist Scott Crusade
Åker mest skidor i dom svenska fjällen.

Vilka egenskaper värdesätter du i en skida? Kvick och rapp eller fartstabil?
Är två ganska olika skidor du jämför.
Har kört wailer 112RP hela denna säsongen, IMO den bästa pistskidan jag någonsin åkt, och funkar fint för ganska mkt offpist. Men ska jag åka enbart offpist väljer jag lotus 120, då jag föredrar att ha en större, fetare och rakare skida för att åka stora berg.
Var ganska länge sedan jag körde katana, så jag vet inte så mkt om den idag. Kan tänka mig att den inte är lika rolig i pisten som 112RP, men har mer stabilitet.

Hur stor är du? Vilka längder har du funderat på?

Jag hade tänkt mig 190 på Wailern eller 183 på Katanan.
Är 179 och väger 80.
Tycker om rappare åkning men avbryter gärna kortsvängarna med lite större svängar. I offpist/skogen så går det ju inte i 90 direkt kan jag ju erkänna. Men i pisten så är jag grym på att lägga upp skidan på kant, kommer väl att hamna där ganska ofta men vill ju vara i skogen.
Klurar bara på hur Wailern uppför sig när det är hårt eller uppkört utanför pisten om det går att ladda på : )
Eller om jag säger, vad klarar Wailern inte av ? och vad klarar inte Katanan av ?

Det enda Wailern inte riktigt får 10/10 av mig är riktigt snabb puderåkning med MYCKET puder. Då blir brättet lite väl mjukt. Och när man skall hoppa större klippor/drivor, även där begränsar flexet.
Skog, hårt, "vanligt puder"... U name it, skidan kickar rumpa där!

Katana (har inte åkt än...) ger nog mer trygghet när du hoppar grejer och kör riktigt fort pga av styvare flex, men då tänker/jämför jag med 190. 183 har nog ingenting att sätta emot... Jag har svårt att tänka mig att Katana kan vara lika lekfull och smidig som Wailern är i puder.

Som Carled anger så var inte rädd för 190 cm på Katana om du tittar på 10/11. 183 är rejält svängig när snön blir lite djupare pga rockerlösningen. Det är även kort i reell längd -typ 179-180. De blir andra mått nästa säsong -även reella mått. Visst, skidan är vridstyv och klarar aggressiv åkning så om du gillar en glad, svänging skida för sverigeföre så kan jag rekommendera Katana 183. Skall dock sälja mina och satsa på Katana 191 11/12 -torde ge en lugnare skida i högre fart.
Lycka till!

IMO tror jag Wailer 105 ligger rätt nära katana i uppförande. Kör den själv med dukes som topptursskida.
Wailer 112 är kvick och snabb, oerhört lekfull. Således får den sämre blåsa-på-i-380-knyck- och kötta-megaklippor-egenskaper.

Fick jag bara ha en skida i Sverige hade jag bara använt 112RP
I alperna kör jag i princip bara Lotus 120 - gött med stor svängradie när man ska käka fallhöjd.
Nu kör jag bara DPS, så jag är ju lite färgad av det. Men du borde ju klura ut vilken skidtyp som tilltalar dig mest. Har du möjlighet till att åka på skidtest nästa försäsong så tror jag säkert du kan prova både 112RP och katana (och fler) där - vilket kan vara en god idé.

Edit: ^^190cm är nog det som gäller för dig oavsett vilken skida du går på.

Det blir Dpsen. Kör nog på en Marker t10 eller t12 så man kan ta sig uppför andra ställen än Nordals, verkar vara en bra kombination. Tack för svaren boys.

ps, vet Noljas i vilka färger hybriden kommer i år ?

112RP Hybriden kommer i gult, precis som denna säsongen. Ingen skillnad i konstruktionen heller.
Blir inga färgval i övrigt, enbart lite special editions på ett fåtal pure-lagg...

Tillbaka
Topp