Hitta i cykeldjungeln?

Mr__Green

Ny medlem
Hitta i cykeldjungeln?
Jag måste uppgradera mitt cykelinnehav! Vad köpa???
Idag cyklar jag mest i skogen. Stenigt, rötter, snabba passager, mm. Har en Univega 505 som säkert är 7-8 år gammal. (Har förträngt tiden lite...). Gripshift, Deore LX fram o bak, V-bromsar, remklips på pedalerna och Rock Shock-dämpare fram. Jag är rätt trött på den. Remklips- jag har vurpat för många gånger pga. dem... Grip Shift- nähhh. V-bromsar- aldrig igen. Nu skall det bli skivor!

Men vilken utrustning och vilken cykel? Det är ju en djungel. Jag tar tacksam emot alla tips och tankar om ny cyckel. Jag menar begagnad! Jag söker en begagnad men attans bra MTB.

Funderar på heldämpat då "bakvagnen" bara hoppar o far när det går lite snabbare. Någon som har erfarenheter?

Vilka växlar är bra? Vilka bromsskivor skall man söka efter och vilka skall man undvika?

Tacksam för alla svar, Mr Green.

Hitta i cykeldjungeln?
XT-komponeneter (XTR är onödigt), Baksvajj är inte guppigt (om inte bakdämparn e slut..), Magura-skivbromsar (Hydrauliska), sen e det bara att testa vad du själv tycker e bra...

Pöss å kjam säg...

Hitta i cykeldjungeln?
som sagt räcker det med XT, sen är ju frågan vad exakt du vill ha ut av din cykel. hardtail är ju enklare o sköta (om man tänker servicemässigt pga dämpare, länksystem m.m.).
heldämpat ger bätte komfort o högre hastigheter utför, i vissa fall blir den dock ganska mkt tyngre vilket gör den jobbigare o klättre med. menmen, det hela är som sagt en avvägning.

köp INTE mekaniska skivbromsar. KÖP bra pedaler o skor, det underlättar otroligt mkt...

gå in i en affär o ställ samma fråga då får du bätte svar än du får här..

Hitta i cykeldjungeln?
Om du har fått dina gripshift att fungera i 7-8 år så är jag j-vligt imonerad, har själv inga bra erfarenheter av sådana dumheter, nackdelen med heldämpat är att man förlorar så mycket kraft när man trampar.
Kan rekomendera TREK, dom gör riktigt bra cyklar och det är helt klart värt att punga ut några tusenlappar.

Hitta i cykeldjungeln?
jo jag ska ochså köpa cyckel men varför ska man inte köpa mekaniska skivbrommsar ??
det borde ju vara bättre än vanliga brommsar eller ?
det e så jvla jobbigt när bakdäcket blir vint och man förlorar bromsverkan...

Hitta i cykeldjungeln?
mekaniska skivbromsar ger bara en viktökning. Ett par bra inställda XT v-bromsar funkar minst lika bra som ett par mekaniska skivbromsar. Sattsa istället på hydraliska skivbromsar direkt!

Hitta i cykeldjungeln?
Maguras Gustav M fram och bak kostar ~4200 inkl montering om man gör det själv ;-)

Levereras ihopsatta och luftade så det är igentligen bara att skruva på. Men om du har V-bromsar nu så behöver du byta nav till ett skivbromsnav också. Fram och baknav kan gå på allt från 1500 till ca 5000... finns säkert dyrare också, MTB har ju en förmåga att bara ha en undre gräns :-)

Om du har någorlunda hela fälgar så är det bara att låta någon som är duktig bygga om hjulen till dig med nya naven så är du hemma.

Hitta i cykeldjungeln?
Jag fick tag på en KHS team st ram med "softtail" nyligen, kanonskön... detta kasnke är något för dig eftersom du kör mkt i skogen och det ofta blir "studsigt" när det går undan, med en softail får du ner bakhjulet i marken bättre och när det går undan och blir studsigt kan du hålla en bättre kontroll på cykeln.

Med ansra ord så får du mer kontakt med underlaget samtidigt som du har kvar en hardtails fördelar vid klättring t.ex.
Samtidigt slipper du vitkten av en bakdämpare då själva dämpningen inte väger mer än ca: 250g.

Lycka till

Hitta i cykeldjungeln?
Jag har nyligen skaffat en ny hojj, på den sitter det en shimano deore mekanisk skivbroms: Den duger... Men absolut inte mer, det enda som e en fördel med den mot en V-broms är det att man kan köra me vinda däck. Man får inte det där extra "nypet", och då menar jag inte det nypet man får me o-luftade hydrauliska utan det att det inte tar ordentligt snabbt utan mer fisklämmer på skivan. Men det ska jag uppgradera senare i år efter sommarjobbandet :P

Hitta i cykeldjungeln?
Det är alltid lika svårt att svara på frågor gällande utrustning som folk ska köpa. Det beror så mycket på personlig smak (och vad man är beredd att betala), men jag tänkte utgå från mina egna erfarenheter.

Jag har en Kona Stinky som jag har uppgraderat en del.

Jag har nöjt mig med de Deore växlar som satt på som original eftersom de fungerar bra för mig då jag oftast klättrar sakta uppåt och kör så fort jag kan neråt. Med det menar jag att jag inte direkt sliter på växlarna och inte behöver världens bästa precision (till skillnad för om jag skulle nöta på motionsslingor).

De mekaniska bromsar som var orginal bytte jag mot hydraliska Magura. Det är en stor skillnad mellan hydraliska skivbromsar och allt annat, men en bra mycket mindre skillnad mellan olika hydraliska, dvs luras inte att köpa några värstingar så länge du inte är riktigt storvuxen eller cyklar riktigt hårt.

Styrstam kan vara något att tänka på. Köp något som passar den cykling du har tänkt dig och din storlek (själv alternerar jag mellan två, en kort för "rolig" cykling och en längre för längre svängar. Jag använder oftast den kortare trots att jag ofta cyklar några mil varje gång jag är ute.

Heldämpat. Det är klart jag har heldämpat eftersom jag kör i skogen (där man söker upp allt som får en att lämna marken), det behövs kanske inte men varför inte när det faktiskt underlättar och gör cyklingen roligare.

Slutligen. Eftersom detta är freeride.nu så antar jag att det är något sådant du är ute efter i upplevelseväg, freeriding. Luras inte att köpa en crosscountry- eller downhillcykel som du inte behöver.

P.S Kolla Specialized Bighit, en enligt mig bra cykel för strax över 12000 (om du byter mekaniskt mot hydraliskt).

Hitta i cykeldjungeln?
Om du ska lägga mycket pengar och köpa en XC hoj med skivbromsar och schyssta komponenter så kan det vara värt att åka till USA. Jag köpte precis en ny Cannondale i Florida och bara prisskillnaden sponsrade resan. Jag gav $2249 för en Scalpel 1000 (Lefty DLR, XTR, Fox Float, Magura Marta osv.) som går på 40 lax här hemma (http://www.henrikssonscykel.se/cann_scalpel1000.htm).
Mellanskillnaden räckte ju till en USA-resa, och en hel del shopping därborta.
Vi betalar ruggiga överpriser i Sverige.

/Teddo

Hitta i cykeldjungeln?
teddo: vad fick du betala i frakt??

Håller med dom som säger satsa på skivbromsar!! Kör själv med hopa mini, hade XT förut, båda funkar mkt bra, typ 100gr bättre än v-bromsar plus att man slipper ställa in, byta vajer m.m. dom bara funkar!!
Satsa på bra nav och fälgar oxå! Alltså kör du mycket i skogen så är det värt att lägga extra slantar så man slipper köpa nytt när budget-prylarna skakat sönder. Det är iaf min erfarenhet.

Hitta i cykeldjungeln?
Asen på Continental tog $80 för inrikesresan i USA, men det är ju ganska lite pengar i sammanhanget. Jag köpte däck, sadlar och andra cykelprylar för ett par tusen så det sparade jag nog in. SAS tog ingenting för NYC-ARN.

Tillbaka
Topp