Hitta min drömskida!

Plidoodo

Ny medlem
Hitta min drömskida!
Hej! År 2007 var jag i Åre och hyrde under ett par dagar ett par Head Supershape Speed. Har för mig att de var c.a 180cm långa (jag är 189cm lång) men minns ej svängradie. Hursomhelst så var dessa skidor helt magiska. Har aldrig någonsin känt ett sådant självförtroende på ett par skidor som jag gjorde då. De skar igenom allt. Kunde utan problem ligga och pressa i isiga svarta backar och de gav aldrig upp. Året efter så var det dags att åka till alperna, och även dags att inhandla nya skidor. Självklart ville jag ju ha ett par av de jag testat året innan, men de fanns inte att få tag på då, och jag köpte istället ett par Head XRC 1000i som låg på ungefär samma peng och längd. Läste aldrig på om dessa skidor innan köp, och de befann sig ju tyvärr inte i samma galax som Supershape Speed visade det sig. De har funkat okej, men nu är det dags att göra om och göra rätt. Jag är en rätt bra åkare skulle jag vilja säga. Är 28 år och har åkt skidor 2-3 veckor per år sedan jag var 2 (med undantag för snowboardåldern mellan 10-15, då jag körde skidor endast någon dag per vecka).

Så min fråga är; vilka skidor är "dagens motsvarighet" till 2007 års Head Supershape Speed?

Hitta min drömskida!
Hej
Låter som du är en pisträv med F1 fart under pjäxorna. Oavsett det så är det ju roligare att kunna variera sin skidåkning beroende på väder och snöförhållanden. Jag kan varmt rekommendera Nordica enforcer 93, skidan sväljer allt från blå is till normal offpist och fartstabila som ett lok men med tillräcklig rocker . Blev själv övertygad efter ett långt samtal med en ung vaken skidlärare i Alperna och en test dag. Du får allt i ett paket med denna skida, men testa alltid innan köp om du har möjligheten, det är bara du själv som kan känna skidans egenskaper trotts olika tidningars test resultat. Lycka till!

Hitta min drömskida!
Det enkla svaret är väl Head Supershape speed?. https://www.head.com/en-IC/sports/ski/supershape/

Sen har det ju kommit många andra bra skidor sedan 2007. Framförallt finns det ju många lite bredare pistskidor som är lite mer allround än just speed-modellen och funkar lite bättre när det blir lite uppåkt.

Head Supershape Titan
Völkl RTM 84
K2 Ikonic 84 ti

Är några exempel.

Om du vill åka mer utanför pisten kan du ju titta på nåt med ännu bredare midja som föreslogs av
@deepsnow

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp