Hjälm med visir? Eller OTG Goggles? Kunna ha glasögon under

Nightwish76

Medlem
Hej,
Funderar på att skaffa en hjälm med visir för att kunna ha glasögon under, då jag har progressiva glas och slipper gärna använda linser.
Har snabbt kollat på HEAD Radar, varkar riktigt nice. Även sett HEAD Knight och någon modell från Salomon (Driver).
Funderar även på OTG goggles, (erfarenheter av dem?) Jag har väl normalstora bågar, ena är tjockare plast, Så det är inga små tunna bågar. Frågan är om normalstora glasögpon får plats?

Kollade lita snabbt på Freerides film om Radar hjälmen, men är det någon som vet hur pass man får plats med glasögon under den, eller under någon av de andra hjälmarna? Har tidigare bara sett hjälmar där visiren inte tätar så det såg ut att vara risk för massa blåst in i ögonen.

Senast ändrad:

Nightwish76

Medlem
Nu har jag en del hjälmar och goggles hemma, Head hjälmen sluter inte alls tätt vid kinderna, jag misstänker att det kan bli ett problem? Hur är det det blir kallt drag när man inte har tätat goggles?

Ett par Smith OTG goggles verkar sitta bra med glasögon under utan att trycka alltför mycket.
Salomon driver hjälm som jag också testar riktigt skön.
Dock har man nån sorts fåfänga som gör att man hellre kanske vill ha goggles och hjälm istället för integrerat visir. Inbillar mig också att linserna i dyrare goggles är bättre än de som sitter i visirhjälmar,
Giro Method goggle ha jag också hemma för test. VSårt där , linsen verkar riktigt nice, men kan beroende på hur jag har dem göra tt glasögonen klämmer lite.....

pd

Aktiv medlem
Glasögon och googles är verkligen ingen rolig kombination. Först skall man få dem till att passa, sedan är det fortfarande meckigt att få dem av och på, allt som oftast immar det igen och när man gör en face plant så spelar passformen ingen som helst roll för hela ens kroppsvikt kommer likväl att landa rakt in i näsbenet med infernalisk smärta som följd.

Det är lite dyrare men så vansinnigt mycket smidigare med clip-ins, alltså ett par glasögonlinser som fästs innanför linsen i goggles. Enda nackdelen är väl att halvblind som man är så behöver man ha med sig ett par brillor i ryggan för att kunna läsa menyn utan att behöva behålla gogglesen på. Köpte mina clip-ins från youzee.se som är utvecklade och säljs av en svensk optiker men även t.ex. sportbrillor.se har clip-ins från Cebe.

IMG_20190305_142022.jpg

Kjomf

Ny medlem
Testa Giro Axis. Jag har ganska stora bågar och de passar fint under, inga problem att de fastnar när man tar av sig googles heller.

Nightwish76

Medlem
Tackar,
Jag har sett de där inserts till galsögon via instagram. Kul att se någon som testat på riktigt. Dock så lär jag inte hinna få dem tills det bär iväg. Dessutom så har jag progressiva glasögon och då varvet längre leveranstid på dem.
Så denna gången får det bli att jag väljer något av Hjälm med visir eller OTG googles. Det lutar starkt åt Head Radar. Nu slutar den tätt när jag tagit på mig den, märkte att jag inte hade fått dit där den ska vara helt och hållet. Hjälmen i sig är superksön, enda nackdelen som jag ser det är att linserna inte är samma kvalité såsom till exempel Chromapop lins från Smith.
Head Radar hjälmen ser faktiskt ite ut som en visir hjälm utan mer minimalistisk där man har satt fast en goggle på den.
Alternative tär att jag testar Smith io MAg XL, som har suverän lins, men i och med at jag inte gillar passformen på min nuvarande hjälm så slår man lite två flugor i en smäll med Head hjälmen. (Salomon Driver är fortfarande n stark kandidat, också skön, men är mer klumpig)
Alla googles jag provat ger en liten glipa i pannan så det lär bli kallt där. :)
Därav också fördel till Head, suverän passform med de inbyggda goggles.
Jag har valmöjligheten att också ha linser, dock med den beränsningen att jag ser bra på långt håll eller nära, inte både och. Så med linser får jag ha läsglasögon med och sen ta av dem när man är längre stund inne för det blir för jobbigt annars.

Seppuccu

Medlem
A new Jerry in the making... :D
Say no to Jerry, say no to visors!

Seriöst, välj OTG och en hjälm som passar, utan att det blir en glipa. Kolla även in Scott, de har OTG goggles till överkompligt pris (finns på Stadium). Bästa gogglesen är såklart de som passar ditt ansikte (och hjälm).

Lätt OT skulle jag starkt rekommendera Scott's Amplifier-lins - jag har funnit den användbar i det flesta visibilitetsförhållanden. Sen beror det såklart på hur dina ögon är funtade.

Nightwish76

Medlem
VAd är det för fel på Visirhjälm? :) förutom utseendet. Kolla in videon här på Freeride om Radar Head, den ser ut som en hjälm med goggle, allstså inte visiraktkgt. Inga glipor nånstans. :)
därav är det en stark kandidat för mig:)

Har åkt med Smith Snow OTG i fem år, funkat hyggligt om inte glasögonen är för breda/ kraftiga. För skoteråkning har jag crossintegralhjälm med Smith snow turbo OTG, alltså samma typ av goggles, men med inbyggd tvåstegs fläkt. Rätt så ok funktion, men begränsas av klumpiga glasögon.
Till denna säsong har jag dock skaffat kontaktlinser, känns som ett stort lyft!
Lycka till!

Seppuccu

Medlem
VAd är det för fel på Visirhjälm? :) förutom utseendet. Kolla in videon här på Freeride om Radar Head, den ser ut som en hjälm med goggle, allstså inte visiraktkgt. Inga glipor nånstans. :)
Mest att man ser ut som en komplett idiot - och att de inte sluter så tätt - men fair enough, Head-hjälmen ser lite mer diskret ut. :)

Nightwish76

Medlem
Nu har jag haft min Head Radar hjälm i en vecka i fjällen. och jag är mins sagt väldigt nöjd med denna hjälm. Dels sitter den hur skönt som helst på huvudet. Jag har haft den hela julveckan i skiftande väder med jättemulet, med dimma fuktig luft och snöfall, till stora kallt och torrt, samt skiftande förhållanden uppe och nere med låga moln emellan.

Visiret sluter tätt, märker ingen skillnad mot mina tidigare goggles. I och med att visiret sitter (jag får nästan kalla det goggle, för det är egentligen mer en goggle fastsatt med gummiband än ett regelrätt visir) och jag har knappt haft problem med imma. Det har varit ungefär samma problem som med goggles, ibland imma på utsidan när man åker upp i liten, och det är fuktigt och temperaturskillnad, och eller att man andas genom en buff ut framför linsen. Men detta har varit ytterst lite.
Jag beställde även ett extra visir för kategori 1 och under julveckan i Klövsjö har det varit ett måste med det vädret.
Jag själv ger den 5 av 5, för jag är supernöjd med den. Jag har ganska "stora bågar" och de har fått plats utan problem, imfritt och blåser inte in.

TonyTiger

Ny medlem
Nu har jag haft min Head Radar hjälm i en vecka i fjällen. och jag är mins sagt väldigt nöjd med denna hjälm. Dels sitter den hur skönt som helst på huvudet. Jag har haft den hela julveckan i skiftande väder med jättemulet, med dimma fuktig luft och snöfall, till stora kallt och torrt, samt skiftande förhållanden uppe och nere med låga moln emellan.

Visiret sluter tätt, märker ingen skillnad mot mina tidigare goggles. I och med att visiret sitter (jag får nästan kalla det goggle, för det är egentligen mer en goggle fastsatt med gummiband än ett regelrätt visir) och jag har knappt haft problem med imma. Det har varit ungefär samma problem som med goggles, ibland imma på utsidan när man åker upp i liten, och det är fuktigt och temperaturskillnad, och eller att man andas genom en buff ut framför linsen. Men detta har varit ytterst lite.
Jag beställde även ett extra visir för kategori 1 och under julveckan i Klövsjö har det varit ett måste med det vädret.
Jag själv ger den 5 av 5, för jag är supernöjd med den. Jag har ganska "stora bågar" och de har fått plats utan problem, imfritt och blåser inte in.
Hjälmen har jag hittat att köpa i flera butiker på nätet, men kan inte hitta någonstans som man kan få tag på extra visir (kategori 1).
Tips?

Nightwish76

Medlem
Hittade några tyska siter som sålde, men jag beställde direkt Från Head Shop

PS. Den gula är till kategori 1
På den jag köpte följde kat 2 med. Vissa sitter kat 3 på

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp