Hjälm för Snowboardåkare. Ja eller nej?

Stabilo

Ny medlem
Hjälm för Snowboardåkare. Ja eller nej? Behövs det verkligen? Är det huvet man skadar oftast?

Oftast är det väl handlederna har jag för mig, men att skada huvudet är som bekant mycket allvarligare än att skada handleden.
Förhoppningsvis behövs det inte, men om du kör utan och det plötsligt behövs är det lite sent att ändra sig... Så köp en som du trivs med och kör alltid med den på.

får du obalans i ett hopp är du illa ute om du inte har hjälm!

Jag säger JA!
Kör med hjälmen på! man vet aldrig när skadan är framme och då känns det bättre att en hjälm för 900:- ryker än att man får handikapp för livet?
Drog en 50-50 på ett "rainbowrail"(?) en gång och gled av på bredden, slog i knät och sen föll framåt och dunka i huvet, var otroligt glad att jag hade hjälmen på mej då. Handleder och ben och sånt läker för det mesta efter ett par veckor men huvvet är aningen känsligare...

Eftersom du frågar så blir mitt svar nej. Varför skydda något som inte kan skadas? Satsa på ett par rejäla hängbyxor med galon i baken så du inte blir blöt när du sitter i backen.

Kör hårt!

Jag åkte alltid utan hjälm förut, men nu tar jag aldrig av den för jag upptäckte att man åkte mer avslappnat och det var lättare att hoppa pga detta faktum. Att alltid ha hjälmen på kan dock ställa till problem vid krogbesök där de har dresscode av ngt slag:-), tur att man aldrig går på dylika ställen då.

ha hjälm!!!! jag har alltid haft hjälm.... om man har hjälm visar man bara att man är bra på att åka och att man åker hårt... dom som inte har hjälm är wannabe-tuffa åkare fast dom ramlar när dom ska ta emot knappliften..

Självklart!
Jag åkte med rätt go fart på skrå nedför en backe för att komma rätt inför ett hopp, som låg efter ett flakt parti ca250m bort.Stod med magen mot backen,men brädan skar fast och vred sig på yttersidan mot en puckel. Det blev som en led mellan puckeln och bräda, jag slängdes handlöst baklänges rätt ner i backen, slog i rygg och huvud. Hadde hjälm och ryggskydd och klarade mig ganska bra, lättare hjärnskakning (åkte ner till bilen, gjorde ont som fan när underlaget inte var helt slätt) ingen mer åkning den helgen, satt och skakade senare mot kvällen. Så självklart ska du ha skydd. Man vågar lite mer också :-)

Framförallt är det ju bra när man blir påkörd av någon idiot. Då spelar det ju ingen roll hur säker man är själv.

tänk efter nu!! hoppar du mycket? du står på en bräda och ett felskär kan ju skada dig för livet utan hjälm.

på me HJÄLMEn// snaken

jodå, massor... men inget av dom är TILLRÄCKLIGT bra för att man ska ta av sig krukan...

*det blir kallt som fan om öronen om det är riktigt kallt ute, ofta taskiga öronlappar.... men de finns både bättre å sämre. Även pannan är utsatt, då hjälmen inte kan/får gå ner för långt eftersom det ska gå att ha glasögon. Och det resulterar ofta i att de blåser in...

*dom flesta glasögon sitter sämre på hjälmar

*det är tungt och lite otympligt

*det är svårt att hitta en hjälm för rimliga pengar som ser snygg ut. (tycker jag)

Jag har åkt dom två senaste säsongerna utan hjälm, men jag har börjat använda den igen, vilket jag är glad för, ja tycker de ser proffsigt ut, och faktiskt, det blir mer och mer inne tycker jag...

men om jag inte hänger o parken så har jag ingen hjälm... ja har dreads o en sjysst mössa, de e stötdämpande som fan!

PS. är du brädåkare o letar efter skydd, köp ett par handledsskydd! (o hjälm)

JA det e kalrt att du ska ha hjälm den har räddat mig att antal gånger har spräkt 2st och dom har rädat mig från att vara ett kålli. jag kan ju säja att jag använder inte altid hjälm men jag borde göra det men det handlar bara om VANA om du börjar använda hjälm så e det lunch det e bara att ta sig i kragen och börja nån gång. Lykatill med åkandet :-) Fritte

JOO!!!Om man "vildar" i ett stort hopp känns det skönt att ha hjälm o så skydar det ju..Man blir "våghalsigare" med hjälm PÅ!!

Jag tycker at det ska vara upp till var och en. Men när det är någon annan som har ansvar så anser jag att dom har rätt att bestämma.

Så, när jag åker privat, så gör jag pårecis som jag vill, när jag åker med skolan så är det hjälmtvång som gäller, det vet alla, alla har hjälm.

Hjälm är för övrigt en otroligt skön mössa.

själklart ska du ha hjälm, jag slog nästan huvudet i rail nu i veckan, men jag slog i i backen istället, tur de, hade jag slagit i railen utan hjälm kanske det kunde gått riktigt illa, hjälm är bra att ha när du åker offpist också.

nån som har nån bra sida på internet där man kan köpa hjälmar=) behöver en ny krossade min gammla på en rail när stålkanten högg

Man fryser i hjälm: Inte i min Red.
Det blåser in vid pannan: Till en viss gräns, men kul för dig om du kör med gogglesen över mössan, då lär det imma en del.
Goggles passar inte: Jo, mina Arnette, vad dom nu heter, passar perfekt.
Det är töntigt: Nej.

Sen ett argument för att inte ha: Det är jävligt skönt. Är det varmt ute blir det för varmt med hjälm. Glida ner för smörpister i alperna i april med klarblå himmel är inget bra kombinerat med hjälm.

Sen. Handledsskydd? Tss.. Åkt i 11 år, har inte ens fått ont i handlederna. Gå lite kampsport och lär er ramla.

Klart som f-n att du ska använda hjälm. För det första så är det jävligt snyggt med hjälm (förutsatt att man inte åker omkring med en cykelhjälm e.l.) för det andra så så slipper man oroa sig för att mössan inte är tillräckligt snygg. För det tredje så är det inne med hjälm. Men framför allt så är det en jävligt billig livförsäkring.

Lycka till

//Seke

Jag använder R.E.D.s Hi-Fi. Den är snygg tycker jag, och passar perfekt med mina goggles.

Man känner sig mycket säkrare med hjälm. Man gör väl helst inte flippar etc utan en kruka på knoppen...

Hjälm är också bra när du gör ordentliga vurpor i puder. Om du landar med huvet ner i snön finns risken att du får spendera resten av skiddagen med att gräva och leta efter både mössa och goggles långt upp i backen. På hjälmen fastnar ingen snö och det sitter kvar så det är bara att åka vidare...

Köp en hjälm vettja!

Zonkad: de finns hjälmar som passar alla även dom med dreads...
loksom fan kolla på kaj zachrisson han har ju sjukt mycket dreads... han har hjälm...

Hjälm är inte bara en bra säkerhets detalj. Det ser ju snyggtut också (förutsatt att man har ett par sjysta glasögon till).

Ja...vissa tror att man är cool bara för att man inte har hjälm,men om man hoppar mycket så ska man ha hjälm annars är man bara en tönt.

Jag tappade balansen på ett ca tre meter högt hopp, flög all världens väg och landade på nacken med huvudet framåtböjt. Nu blir det till att köpa både hjälm och ryggskydd.

Ja kommer nog också att köpa mig hjälm och ryggskyd men glöm inte bort ryggskyddet skydar mot slag inte mot att du bryter den.

skaffa inte hjälm, ser bara för jävligt ut! skaffa dig en snygg, riktigt snygg mössa, sen drar du järnet ner för pisten, pekar fuck-you o skriker anarkister åt alla "försiktiga" åkare.

om du har hjälm bevisar det att du satsar mer än de
utan.
för de som åker utan hjälm: NO BRAIN NO PAIN!

Bruk hjelm!

Ikke bare er det coolt, men om du har en skikkelig hjelm, er den inn i helvete så varm også!!

varför inte?????????????
jag har haft hjälm ända sen jag började åka!
det är för javla varmt oxå.

Javisst skall man ha hjälm. Det finns inget som talar FÖR att man inte skall ha hjälm. Jag kan rekommendera Norska "Sweet", www.sweet.no
Grym design och grym kvalitet!!! Glasögonen sitter som ett smäck!

Min syster åkte switch i låg hastighet, skulle vända backside, trots att det var jättefint i backen och nästna helt flackt och att hon hade låg hastighet så fick hon en ordentlig hjärnskakning, och det var trots att hon hade hjälm på dig (den gick för övrigt sönder). Bakhuvudet är väldigt oskyddat mot slag!

Att en bra hjälm för övrigt är välrdens skönaste mössa är ju en helt annan sak.

Tillbaka
Topp