Hjälm till smalt huvud

Hjälm till smalt huvud
Hej,
Jag har problem att hitta vettiga hjälmar som sitter bra på mitt huvud.

Jag har ganska långsmalt huvud vilket gör att jag med de flesta hjälmar jag provat antningen kan köra upp händerna och hålla för öronen när hjälmen sitter på eller får svårartad värk i pannan.

Jag behöver tips på bra och snygga (!) hjälmar för oss med smalt huvud.

Just nu kör jag med en Cebe Alpine vilken sitter ganska bra, men jag är sugen på att uppgradera mig lite.

Mvh
/L

Hjälm till smalt huvud
Jag har exakt samma problem som du. Den enda tillverkaren jag hittat som passar mitt huvud är ProTec för skidhjälmar.

Giro:s cykelhjälmar (både landsvägsvarianten och deras fullface-hjälm) passar också bra. Jag har däremot inte testat deras skidhjälmar men det kan ju vara ett tips att kolla på dem också.

Edit: Min nuvarande skidhjälm är nog 5-6 år nu så det kan vara läge att byta ut den snart. Om nån har tips på fler tillverkare tar jag också tacksamt emot dem.

Senast ändrad:
Hjälm till smalt huvud
även jag har samma problem. man bör alltså kanske ta sig en titt på giro hjämarna.

vet någon hur sweethjälmarna är i passform för oss freaks?

fick även en skum tanke. man kan ju formgjuta pjäxor och såna grejer. även ryggplattor/torsoskydd finns att formgjuta. finns det någon tillverkare i världen som gör hjälmar med custombyggd inredning?

Hjälm till smalt huvud
Det här är fortfarande jätteroligt. Exakt hur smalt huvud har du?

...och har du hittat nån långsmal hjälm?

Senast ändrad:
Hjälm till smalt huvud
Kör en "liten" bump på den här tråden så här 8 år senare.
Lider av exakt det här problemet och google ledde mig hit.

Kör med en Carrera hjälm idag som är så där 10-12 år gammal och med nånstans 30-40 skiddagar per säsong så börjar det bli dags för ett byte men hittar f-n i mig ingenting som passar. Skulle vilja ha MIPS i nya hjälmen men det verkar som det tar lite plats, tyvärr just den lilla platsen som jag behöver för att få in pannan i störtkrukan.

Har provat det mesta känns det som och den hjälm som sitter bäst av de jag provat nu är POC Fornix utan MIPS.

Kan nån tipsa om vad som kan vara värt att prova??

Hjälm till smalt huvud
Min sweet rooster sitter som gjuten på min bananskalle efter anpassning med medföljande padding. Dock inte mips på den jag har.

Hjälm till smalt huvud
Testa Sweet Igniter MIPS också. På mitt smala huvud som alltid behövt minsta storleken så går inte ens S/M modellen trä över huvudet. M/L går på fullt utjusterad i nacken (utan balaclava). Största storleken L/XL är den bästa och då är den inte ens särskilt tight åtjusterad i nacken.

Bonus: hjälmen i fråga vann bäst i test i säkerhet hos Folksam om jag inte minns fel.

Hjälm till smalt huvud
Tack för tipsen, kanske går härda ut i början också i hopp om att den töjer sig lite i stoppningen. Inget är ju lika skönt som sina gamla utslitna saker...

Hjälm till smalt huvud
Kanske dags att ge lite feedback, köpte en POC Fornix MIPS och hann med några dagar i slutet av säsongen. Var lite skeptisk när jag provade den, men väl när jag började åka så märkte jag aldrig av hjälmen, vilket är ett gott betyg. Så för avlånga huvuden kan den rekommenderas.

Hjälm till smalt huvud
Jag googlade mig också fram till denna tråd.

Flera hjälmar i stl L sitter rätt bra på mitt smala huvud bara de har justeringsratt så det går att dra åt. Jag är nog mer M på bredden.

Dock har jag i flera fall upplevt att öronskydden på L inte hamnat tillräckligt nära örat - vilket inte kan justeras.

Flera tipsar om POC Fornix MIPS. Samt om andra hjälmar. Två frågor om Fornix och andra hjälmtips inför att ev beställa en oprovat:

- Hur tror ni öronproblemet blir med hjälmen ifråga?

- Fornix säljs i storlekarna XS/S M/L XL/XXL. Vilken ska jag ta om L har passat bra på längden på alla andra hjälmar jag testat?

Senast ändrad:
Hjälm till smalt huvud
Det blev en POC Fornix för mig också!

Jag provade flera av de hjälmar som nämns här. Mycket riktigt var t ex Sweet Protection Igniter bra för mitt smala huvud. Dock glappade det rejält mellan käkar och öronskydd.

Så, FYI tycker jag Fornix är den enda som passar om man även har smalt ansikte.

Riktigt nöjd! :-)

Senast ändrad:
Hjälm till smalt huvud
Även jag googlade mig fram till denna tråd efter en tröstlös jakt efter ny hjälm. Åker med en alldeles för gammal Sweethjälm och hade väl en förhoppning om att sweet fortfarande skulle passa mitt huvud. Provade både Igniter och Fornix, men också Scott Symbol 2 Plus, och där satt den. Den satt perfekt på mitt huvud! Och skön är den också, mycket skönare än Fornixen, som var mitt andrahands val.

Hjälm till smalt huvud
Jag har lite äggformat/långsmalt huvud och skaffade ny hjälm inför denna säsong och mitt val föll på POC Obex Spin som passar mig kalasbra i.a.f.

Hjälm till smalt huvud
Jag provade den också, men den hade något hårt i nacken som inte passade min utskjutande bakdel, men den var för övrigt väldigt skön.

Tillbaka
Topp