Hjälmen knackar på goggles

Tjenare!

Har en ny hjälm, en Smith Vantage Mips. Till den har jag ett par Oakley Flight Deck, se profilbild.

När jag går i trappor eller åker över ojämnt underlag så knackar hjälmen mot mina goggles. Inte hårt, men ljudet är väldigt irriterande och studsar som runt i skallen.

Jag har försökt olika sätt att spänna goggelsen, t ex försökt pressa upp dem genom att ha bandet högt.

Har någon några tips, eller förslag på MacGyver-lösningar?

Tack!

Samma sak händer för mig. POC Fornix o FlightDeck. Jag ser det som ett nödvändigt ont för att få det stora synfältet (och slippa gaping).

Senast ändrad:
Testa att sätta upp goggelsen på hjälmen när du går i trappor, du slipper knacket i hjälmen, du ser bättre ut, både synmässigt och utseendemässigt :D

Jag har inte haft samma problem men jag skulle försöka hitta nått tunt och mjuk och sätta i mellan för att däm lite iaf, vet inte riktigt vad det skulle vara men det känns som att med lite letande hemma så borde man kunna hitta nåt att sätta i mellan

Det beror väl också på lite hur och hur de slår ihop, man kanske inte vill att ful lösningen ska bli supertydligt.

Tack för svaren!

zerode sa:
Testa att sätta upp goggelsen på hjälmen när du går i trappor, du slipper knacket i hjälmen, du ser bättre ut, både synmässigt och utseendemässigt :D
Jag ser bättre ut med dem på: Utseendemässigt för att dom täcker mycket av ansiktet, och synmässigt för jag har ingen naturlig prizm-teknologi i mina ögon ;-)

Sen finns det ju gott om liftlösningar som innebär trappor utomhus, t ex tåget i valdisere, eller hemavan gondol där jag invigde hjälmen o upptäckte eländet.

Har funderat på olika sätt att dämpa dunket, kanske ett tunnt lager skumgummi eller nåt, jag är bara så ohändig så ville höra om någon redan löst detta problem, eller har något konkret förslag.

Någon? :-)

Senast ändrad:
En bit självhäftande fönsterlist borde dämpa det mesta och täta eventuella glipor samtidigt! Finns i alla bredder, tjocklekar och färger på typ Biltema, Jula, Bauhaus eller dylikt.

Blev nästan lite sugen själv nu bara för att! Det lär ju inte bli sämre ?

Annars är ett tips att alltid köpa samma märke på hjälm som glasögon. Givetvis om det finns den möjligheten. Det gör i alla fall jag.

Ok, jag säger inte att detta är en BRA lösning, men bättre än inget. Ska åka iväg på lördag så jag behövde en snabb lösning... :-P

Jag köpte ett karsborreark från clas ohlson, Artikelnr. 31-8146, https://m.clasohlson.com/se/Kardborreark/31-8146
Klippte ut en remsa från fluffiga sidan och klistrade fast. Det dämpar hyfsat bra, blir ett svagt "fump" istället för ett "tokk". Se bild.

Jag hittade inget av gummi som var smalt nog, t ex fönstertätningslister upplevde jag vara för tjocka och jag ville inte ge mig på att filéa dem.

Jag rapportera hur det funkar när jag kommer hem!

Senast ändrad:
fishtail sa:
Jag tycker det låter som du har en för stor hjälm om den rör sig löst av att bara promenera
Den rör sig inte löst, den sitter faktiskt bra. Vid vanlig promenad är det inga problem. Jag har aven svårt att tvinga fram det utan trappa. Men går jag nedför en trappa, eller åker över slagit underlag, då slår det. Ganska lite men ljudet förstoras väldigt mycket!

Jag testade alla hjälmar på stadium, intersport, team sportia och xxl, och denna satt klart bäst/skönast. Nu vet jag att dessa inte är riktiga skidaffärer, men tillsammans täcker de av en massa modeller.

Tänkte ge en liten rapport.

Eftersom min lösning var kass, men resultatet blev halvdant, så kan man säga att resultatet blev över förväntan! :-)

Ljudet försvann inte helt, men blev mycket dovare, jag tänkte inte på det på hela veckan utom när jag aktivt lyssnade efter det. Jag märkte inte av någon förändring i luftflöde heller, dvs goggleserna satt fortfarande tätt mot hjälmen.

Med det sagt, om någon har en bättre, konkret lösning, skriv gärna här. :-)

Kaskar sa:
Min lösning blir att byta goggles då alla(!) mina tre flightdeck-linser immar mellan glasen...
Min immar bara om jag dragit upp buffen över näsan eller har på mig en balaclava, och då bara nedre delen.

Låter väldigt oturligt att alla dina immar. Är det kanske något som hindrar luftflödet genom linserna?

Taking_the_piste sa:
Kaskar sa:
Min lösning blir att byta goggles då alla(!) mina tre flightdeck-linser immar mellan glasen...
Min immar bara om jag dragit upp buffen över näsan eller har på mig en balaclava, och då bara nedre delen.

Låter väldigt oturligt att alla dina immar. Är det kanske något som hindrar luftflödet genom linserna?
Nä det är limmet som släppt. I alla fall på 2 av dem. Den tredje linsen ser OK ut men immar liksförbannat.
Gemensamt för alla tre är att de börjar imma när det är disigt...

Kaskar sa:
Taking_the_piste sa:
Kaskar sa:

Nä det är limmet som släppt. I alla fall på 2 av dem. Den tredje linsen ser OK ut men immar liksförbannat.
Isolera med silvertejp! Då borde inte disen ta sig in... ;-)

Taking_the_piste sa:
Kaskar sa:
Taking_the_piste sa:

Isolera med silvertejp! Då borde inte disen ta sig in... ;-)
Funderade om man ska fylla glappet mellan glasen med typ klarlim. Borde hålla det borta med råge

Snödjup

Tillbaka
Topp