Hjälmkamera för under 1000-lappen!

15 bilder/sek blir verkligen inte bra resultat om man funderar på att använda det till en film. Speciellt inte om du tänker ha slowmotion i nått av klippen. 15bilder/sek är sämre än dom flesta digital kameror (sånna man tar kort med). Så vore jag du skulle jag satsa på en lite dyrare modell med 30fps istället.

Någon av er kamera fantaster kan ju rätta mig om jag har fel ;P

Jeg er heller ingen kamera ekspert. Men når du kjører fort på ski skjer det alltfor mye i løpet av et sekund til at 15bilder pr sek skal ha noe for seg. Det kommer nok til å bli veldig hakkete. Og som Cougah sier vil det være helt umulig med slo-mo.

Men for all del, det kakn sikkert være morsomt å leke med det kameraet. Bare vær klar over svakhetene.

Du får bara skit under 1000 kr, vill du ha nått måste du lägga ut 3000+

15bilder, möjligtvis om du ska stå still i pudret..

spar den tusenlappen och dynga till på skarpen ikväll istället.. låt ett dagis sätta sig och rita av de du vill ha filmat så blir de bättre.. 15 fps.. pfft!

Nja dissa inte denna kamera. 15 fps är ju sakta men idén att den ska lagra filmen på ett sd kort innebär ju att man slipper ha en fetdyr dv-kamera där bak oxå. 1000 spänn är det helt klart värd.
Vad ligger frakten på...

Tja, kameraet er vel forsåvidt verd 1000 spenn. Men det er ikke brukandes til ski filming i 1st person. Derfor våger jeg påstå at det ikke er verdt noenting til den bruken.

Ha! så det så.

hmm jag tror jag missförstog... trodde det var som en vanlig head cam att man hade den riktiga kameran i ryggan..

Senast ändrad:
15 fps per sekund är för lite! Det blir för mycket rörelseoskärpa, alternativt att det kommer se ut som att det strobbar om jag inte har fel.

mvh david

läste nånstans att det skulle komma en ny modell med 30fps, värt att vänta på om man är köpsugen, 15 är som sagt för lite...

Köpte min hjämkamera på http://MuteSE.se å den fungerar klockrent! Den ha metallhölje är fukttålig å när man tar i sär den så ser man att d sitter SHARP-chip i den . Det visste inte jag när den betställdet utan d vart en gla överaskning :) . Dessutom så har den kung kvalité me 420 Tv-lines å 752x 582 å man får den komplett med batteripack å allt!

Ett tipps från mig!

Företaget heter MuteSE å kameran kostar 1990 + frakten.

jag har en sån där kamera och jag måste värkligen säga att den är smidig. den filmar ju direkt på sd kortet. det dåliga med kameran är att kvaliten suger. den är så billig att man behöver ju inte vara så rädd om den. det gör inte så mycket om man skulle slå sönder den i ett hårt fall. själv tänkte jag stoppa den i en genomskinlig plastpåse och köra lite vattenskidor me den på sommrarna:P

Jag lyfter den här tråden med förhoppningen att det inte ska krävas en ny för ett gammalt ämne.

Det har gått ett drygt år och ful-kamerorna har blivit bättre. Finns det nu något skäl att inte satsa på en av dessa?:

Samsung Sportcam VP-X300L
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/49037?opendocument&markID=20-15-27

Helmet Camera ATC2000
http://www.dontdosocks.co.uk/product_info.php?products_id=177&gclid=CLvlptGE9IsCFQQvlAod4WxmXg

Jag har inga planer på att bli professionell men vill kunna filma något som gör sig bra på tv (inte hdtv). Jag kan tänka mig att köpa en ny DV-kamera (och köpa till "riktig" helmetcam) men det verkar svårt att hitta en sådan med AV-in för under 5000 och då börjar det bli lite högt totalpris om det nu inte är så att ful-kamerorna fortfarande är kassa. Om någon har koll på bra ställe att köpa DV-kamera med AV-in får ni gärna säga till (begagnat är inte intressant och inte heller >5000 för endast DV-kameran).

Slutligen undrar jag om någon har koll på hur mycket vidvikel man egentligen vill ha? Det är ju inte roligt med oskarpa bilder men ännu tråkigare om man inte förstår vad som händer pga för liten vinkel...

tack

Iller sa:
Helmet Camera ATC2000
Jag har testat den lite grand. Hade ungefär samma ambitionsnivå som du verkar ha, men jag är inte nöjd med resultatet. Dessutom känns kameran rätt irriterande tung och klumpig på huvudet och i och med att den saknar display har man egentligen ingen aning om man ställt in den rätt förrän man ser resultatet.

Den där Mini DVR-prylen såg däremot ganska intressant ut. Jag fattar inte från beskrivningen hur mycket data den hinner skriva. Om det är 320x200 i 30 fps är det väl sådär (ganska bra om det är helt okomprimerad data det är frågan om, men det tror jag inte).

ATC5K kom nyligen ut på marknaden. den har samma upplösning som de tidigare modellerna vilket är 640x480 och bildhastighet på 30fps med LCD skärm. Den är vattentät ner till 3 meters djup och ger även stillbilder. Den går på runt 2000 kr. Kanske kan vara någonting.

http://www.sportkamera.se/atc5k-hjälmkamera-p-105.html

Jag är dock fortfarande tveksam över bildhastigheten..

PH_Philip sa:
ATC5K kom nyligen ut på marknaden. den har samma upplösning som de tidigare modellerna vilket är 640x480 och bildhastighet på 30fps med LCD skärm. Den är vattentät ner till 3 meters djup och ger även stillbilder. Den går på runt 2000 kr. Kanske kan vara någonting.

tråden är från 05, ja tror inte han ännu har bekymret om kameran

Digitalkameror har idag 25 bilder/sekund som standard. 30fps är rätt bra om du står still och filmar något/någon som rör sig men som hjälmkamera är jag som sagt tveksam.. desto fler fps desto bättre så det är klart värt några hundralappar extra att köpa en kamera med 30fps istället för med 25fps.. tycker jag..

lurifixx sa:
PH_Philip sa:

tråden är från 05, ja tror inte han ännu har bekymret om kameran
Kanske är andra som har samma funderingar?

Dem är förstås kameror som är lite dyrare än dem här ATC kamerorna som är sladdslösa men betydligt bättre kvalitét. Det som inte ingår i kiten är inspelningsenheter och AV-sladd (det brukar tillkomma när du köper en inspelningsenhet)

Senast ändrad:
Den senare modellen har LCD skärm vilket är väldigt bekvämt när du ska ställa in kamera för åkning =) Det är väl i stort sett enda skillnaden

Senast ändrad:
PH_Philip sa:
Jag kan rekommendera http://www.actioncameras.co.uk/ för bra priser på hjälm kamera kit.
riktigt bra pris på vholdr på deras sida, nån som vet hur mycket frakten tillkommer med? pris när man går vidare till kassan verkar ju vara exkl. moms, men betalar man verkligen detta när man tar in varan till sverige från ett annat EU-land eller hur funkar den biten i så fall? det kanske läggs på när man betalar...?

och hur är det förresten med vholdr, funkar den även som inspelningsenhet, eller måste man ha separat? i det fallet är ju gopro wide ett klart mer ekonomiskt alternativ, utan att man behöver tumma så mycket på kvalitet... väl...? :)

Erik sa:
Är det någon som vet om det är stor skillnad på
och
http://www.sportkamera.se/atc3k-hjälmkamera-p-103.html
?
Båda filmar ju 640x480 med 30 fps. Första har lite bredare bildvinkel, men annars verkar dom vara ganska lika.
Jag vill inte snacka skit om konkurrenter men ta en titt om kvalitén på videon verkligen är okej innan du köper någon av ATC3K/ATC5K produkterna!
Vi har dem i vår webshop men vi talar alltid om vad vi tycker om dem innan vi skickar dem...
Kolla in det här klippet som exempel:
jämför det med GoPro´s kvalité: https://vimeo.com/videos/search:gopro wide STOR skillnad!

Erik sa:
riktigt bra pris på vholdr på deras sida, nån som vet hur mycket frakten tillkommer med? pris när man går vidare till kassan verkar ju vara exkl. moms, men betalar man verkligen detta när man tar in varan till sverige från ett annat EU-land eller hur funkar den biten i så fall? det kanske läggs på när man betalar...?

och hur är det förresten med vholdr, funkar den även som inspelningsenhet, eller måste man ha separat? i det fallet är ju gopro wide ett klart mer ekonomiskt alternativ, utan att man behöver tumma så mycket på kvalitet... väl...? :)
Du skall betala brittisk moms samt frakt på det, tänk även på att du måste skicka tillbaka enheten till Storbritanien om du får problem, Handla i Sverige!

VholdR är precis som ATC3K, ATC5K, GoPro och POV.1 kompletta enheter som spelar in på minneskort.

Jämför noga innan ni köper en äventyrskamera då det skiljer en hel del mellan de olika modellerna!

Gammal tråd, men folk verkar skriva i den nu... Jag säger såhär: KÖP DEN INTE!!!
Den sitter skitdåligt på gummibandet! Den skakar som faaaaaan och den tål inte ljus! Allt blir så sjukt vitt i solen, åker man där solen skiner mycket ser man bara vitt!

Sportscam sa:
Erik sa:

Du skall betala brittisk moms samt frakt på det, tänk även på att du måste skicka tillbaka enheten till Storbritanien om du får problem, Handla i Sverige!

VholdR är precis som ATC3K, ATC5K, GoPro och POV.1 kompletta enheter som spelar in på minneskort.

Jämför noga innan ni köper en äventyrskamera då det skiljer en hel del mellan de olika modellerna!
det där har inte jag skrivit =)

Oregon Scientific bör fan skämmas över att tillverka en så jävla dålig produkt.
(själv ägt 2st)

Ed. Stavfel

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp