Hjälmstink

Trajumf

Ny medlem
Hjälmstink
Är det nån som har något tips om vad man ska göra med en hjälm som börjar stinka?
Efter ett antal svettiga dagar så börjar den lukta lite mysko.
Så vad gör jag???

Hjälmstink
Om det går att ta loss "inredningen" är det enklaste att lossa på denna och köra i tvättmaskinen (eller handtvätta). Annars är ju ett klassiskt knep att ta död på bakterier och annat som luktar genom ett dygn i frysen. Är det riktigt kallt ute (-20 eller kallare) kan man helt enkelt låta hjälmen ligga ute ... (men låt den tina upp innan du sätter på den igen!).

That´s all kids! / MM

Hjälmstink
Gå in till en sport eller skoaffär och köp bakteriedödande spray, en sån som ska ta bort dålig lukt i skorna. Ska funka i hjälmen också eftersom det är bakterierna som luktar.. Lycka till..

Hjälmstink
Ättiksspris dödar bakterier och möjligt mögel eller liknande. Men var försiktig så du inte dränker den helt för då kan det ta en stund för spriten att dunsta..

jag brukar använda det för att göra rent utsidan av innerskorna i pjäxorna.

mvh / Tobbe

Var vänlig ha överseände med äventuella stavfel.

Hjälmstink
Jag har testat allt (nästan) fryst, kokat, antibakteriell, doftslukare you name it. Jag ger mig f-n på att vissa plagg typ underställ, ryggskydd mm. ligger en dold doftbomb invävd i materialet, för när dom väl börjat lukta är det omöjligt att få bort.(Så man skall köpa nytt) Ovannämnda metoder ger bara tillfälligt resultat och efter någon dag kommer stanken smygande igen. Jag och en kompis spånade på att radiak-stråla på typ något lab. Har någon testat detta eller har någon annan bra metod ?
Anders

Hjälmstink
Prova med en skvätt klorin när du tvättar det i maskinen! Brukar fungera bra på sura träningskläder i alla fall...

Hjälmstink
AndersMerenius.

Det kan väl inte vara så att du själv på något sätt medverkar till lukteländet ... är du helt säker på att den alstras av själva materialet?

:-) / MM

Hjälmstink
Hallå,, Har inte testat detta på min skidhjälm ännu!!
Men en vännina som hela tiden klagde på min å en polares mchjälmar gav oss en jäkligt bra present!

Hon håller på med hästar, å de använder ju hjälm + att de sticker gammal häst ;-)

Så vi fick två spayburkar som var till att tvätta ridhjälmar med, den ena var ett skum som skulle ligga å dra sig i hjälmen i ca tio min .. Å sen var det bara att torka ur med en handduk.
Å den andra var nån typ av bakterie dödare/ deo..

I vilket fall så blev resultatet skit bra, hjälmen blev som ny..

Så ta mod till er å kila ner till närmaste hästbutik å fråga efter hjälmtvätt :-)

Hjälmstink
Sätter axe på skallen, dränker en mössa i shampo som du har på under hjälmen, hänger en doftgran från hjälmen, köper en ny hjälm.

Men allvarligt, felet kanske är att du inte "har" nå hår, om du hade haft som Kaj Z så kanske Håret tar upp lukten men nu sätter lukten sig direkt i hjälmen.

Hjälmstink
Den mest effektiva metoden är att fylla hjälmen med koncentrerad svavelsyra. Den kommer garanterat ta kål på allehanda mollusker, bakterier eller vad fan du nu vill döda.

Sideffekter? Kan jag inte tänka mig... ;-)

Hjälmstink
Lukta i mina ganmla handskar som numera är kasserade efter 7 säsonger. Inte pga lukten utan för att de var helt trasiga. Luktade som en blandning av dansk havartiost och nysketet dass i hela rummet/bilen/bussen eller var man nu var någonstans med dem. Hade svårt att skiljas från mina trotjänare. Rätt använda grejer ska lukta svett!!

Hjälmstink
lyssna på Esse77, mins syrra rider å det funkar både på hennes ridhjäl,ar å på min mc-hjälm, har dock ej testat på nya skidhjälmen, då den ej börjat lukta, än=)

Hjälmstink
Rikard_o: Att grejjerna luktar svett är ju helt normalt och manligt. (eller?)
Dock har bakteriehärden i mina pjäxor blivit så hög så att de rör på sig av sig själva! Någon som har något knep för pjäxorna? Kan man handtvätta dem i ljummet vatten och såpa kanske?

Hjälmstink
alltså så jag är inte ensam att ha fått nåt brun/grön/gult mögelklet aktigt på mina inneskos utsida i pjäxorna som jag hade använt i 3 säsonger, fast nu har jag bytt :)

Hjälmstink
Tvätta inredningen så gott det går, går den inte att ta ut så gör det med pumptvål under kranen.
Medans den torkar så går du ut på stan och köper någon sorts spray-deo , det är viktigt att det
inte bara är doft , utan "+24 active" eller dyligt.
Välj om de ska dofta man, fjortis, tjej eller wamp.
Spraya måttligt.

Dojor på samma sätt, jag tror det skimrade lite i luften ovanför mina pjäxor när det var som värst,
mitt ordföråd behöver utökas för att komma lite i närheten om det ska beskrivas.
Anledningen var givetvis att de inte blev torra mellan varven, jag är numer väldigt noga med att
ta ur alla sulor och innerskon och låta torka ordentligt, helst med "bläckfisk".

Tvätta innerskon i maskin 30-grader eller så varmt man vågar, mina formas med värme och jag
har ingen aning om var gränsen för detta går.
Centifugera måttligt, låt torka, spraya med deon, denna gång rikligt.

Tvätta ytterskon med tvål, tvättmedel, ev klorin. låt toka, spraya lite deo.

Det här har funkat bra, det enda är att det knappt går att vara i samma rum som skotorken
(bläckfisken ) när denna är igång pga deon, sen blir det av samma anledning
något lite strävare att få i foten .

Underställ typ superställ odyl brukar tåla 90 grader maskin och det knäcker bakterierna för ett tag.

Tillbaka
Topp