hjälp ang köp av systemkamera till filmning

• Trådstartare Trådstartare flowerpower
  • Start datum Start datum
F

flowerpower

Guest
tjena, mitt intresse för filmat bara ökar och ökar och känner för att köpa en kamera så snart som möjligt. Saken är det att jag inte vet ett skit om något ang systemkameror så behöver er hjälp.

Snackat med kompisar lite och de rekommenderar Canon Eos 50D, 500D, 550D, 60D och 600D men 60D och 600D känns lite dyra. Allt är ju i princip svindyrt så jag kommer nog satsa på begagnad systemkamera.
Så skulle gärna vilja ha lite tips från er ang 50D, 550D och 500D. skillnader osv.

Kameran kommer till 90% användas till filmning, actionsporter såsom skidor osv. Allt möjligt.
och så behöver jag ett objektiv och där vet jag ännu mindre så där är baa att rekommendera.
har ingen speciell prisklass så det är bara tips jag letar efter.

Om det är något ni vill veta så är det bara och fråga.

tack i förhand :)

Systemkameror är inte bra för filmning eftersom man inte kan använda sökaren när man filmar. Endast Sonys klarar detta tack vare genomskinlig spegel. Skall man ha kamera till både film och foto är bl.a. Nikon 1 v1 och 1 v2 bra eftersom man bl.a. kan ta högupplösta bilder samtidigt. Har själv en sådan med 10-100 (motsvarar 28-300mm system) motorzoom. Lite liten sensor för bästa stillbild dock. Även nya Sony Nex-6 bra 50-50-kompromiss (bild - film). Båda dessa dessutom små och lätta.

Skall du filma till 90% köp absolut en dedicerad videokamera. Snabbare zoom, autofokus (största problemet med vanliga kameror) och bra anti-skak.

Mvh
Anders

Systemkameror går utmärkt att filma med. Du är inne på rätt grejjer. Skulle föreslå att du köper en Canon 600D då displayen inte sitter fast i bak på kameran. Men annars är Canon 550D i stort sett samma kamera som 600D om det är priset som hägrar. Men köp inte Nikon! Nikon har inte kommit lika långt som Canon när det gäller videofunktion. Ett annat tips är att installera Magic Lantern (googla) på kameran så whips så har du en filmkamera med grymma funktioner.
Ghood luck!

Jag sade inte att de inte går att filma med, jag sade att de inte är bra för det. Förklarade också varför men förtydligar mig. Man filmar ofta i en väldigt ljus miljö och att se något på en LCD-skärm på baksidan av kameran är en lögn, man behöver en sökare, och det får man inte med spegelreflexkameror, bara med spegellösa eller Sonys med transparent spegel. Dessutom är de stora och tunga, speciellt med teleobjektiv, som man behöver.

En annan nackdel med fullformatskameror som de mer avancerade Nikon och Canon är att den stora sensorn ger väldigt kort skärpedjup. Kan vara av konstnärlig nytta men leder också till att autofokusen ställs inför kanske övermäktiga problem att hinna med. Videoupplösningen 1920*1080 behöver ingen stor sensor, bilderna blir ju bara 2 mp och en mindre sensor ger mer skärpedjup och mindre objektiv, lättare att fokusera och bära.

Anders

Senast ändrad:
För det första kan jag säga att 50D INTE har någon filmfunktion, dock en grymt bra kamera, även den sista bra i den serie kameror (60d är inte i närheten lika bra, när det gäller fotografering)
Självklart ska du köpa en systemkamera för att filma med!
Antar att du ska filma skidåkning då du la denna tråd på ett skidforum. Att kolla genom en sökare samtidigt som du åker i en backe skulle jag ALDRIG göra. Kollar till 80% genom LCD-skärmen. Med tiden lär man sig även vad kameran fångar så man kan bokstavligt talat höfta och få bra filmer.
Om du ska filma med ett 70-200 eller vill ha en bra framing kan du kolla vyn i fotoläge för att sedan byta till filmläge.

Har ingen aning om varför du nämnde fullformat kameror JAndersB då han TS inte nämnde en ända bland sina produktförslag.

500D har inte lika bra filmfunktion som 550D. Då 550D är en grymt populär kamera finns det gott om begnagnade ute på internet där det följer med en drös tillbehör, som objektiv, batterier och minneskort. Skulle absolut satsa begagnat om jag var ny på fotografering (objektiv köper jag dock fortfarande begagnat, blir knappt sämre med tiden.)

Men om du vill ha en kamera fast i nyllet och inte kunna byta objektiv så skulle jag också satsa på en vanlig filmkamera. Men mitt tips är att köpa en 550D och ladda ned Magic Lantern som felixsjostedt nämnde.
och ja, man det finns filmkameror som man kan byta objektiv på, men dessa kostar skjortan och ena byxbenet. Och dem billigare varianterna kommer inte i närheten av en systemkamera när det gäller objektivkvalité (du kan ju sätta ett 70-200mm 2.8 IS II på en 1d mark V och en 550D, spelar ingen roll. )

Resqual, jag sade inte att han hade räknat upp fullformatskameror, jag skrev att de dyrare Nikon och Canon är fullformatskameror eller hur? Och det är de ju, eller hur?

Däremot beskrev jag ett generellt problem att ju större sensor dessto större AF-problem så detta gäller även ASP-C sensorerna i billigare/mindre DSRL-kameror och i t.ex. Nex-kamerorna. Nikon 1-seriens 1 tums sensor bättre ur den synvinkeln och bridge superzoom-kamerorna, t.ex. Lumix FZ-200 ännu bättre. Denna kan jag verkligen rekommendera om filmning viktig. Zoom från 24-600 mm med f 1/2,8 genom hela registret och liten sensor samt sökare. Filmar i 1080p med 60 fps. Dessutom liten och lätt kamera. Helt perfekt om inte bästa fotokvalitet lika viktig som bra filming.

Ja, jag vidhåller att sökare helt avgörande ute i solen. Häng dessutom på ett långt tele och försök hålla allt på en armlängds avstånd så får du byta ut försäsongsträningens knäböjar mot armhävningar under sommarhalvåret.

Så summa sumarum, den filosofiska frågan varför alla köper stora, tunga, ganska opraktiska systemkameror som blir liggande i byrålådorna medan man plåtar med mobilen sysselsätter mina tankar nu och då. Jag har själv haft många sådana på den gamla goda diafilmstiden och det slutade alltid med att jag plåtade 90% med fickkameran Minox, även i backen.

Anders

Jo, många lösningar finns det, eller så löser man problemet direkt och enkelt och köper en på många sätt lämpligare kamera.

Anders

Senast ändrad:
JAndersB sa:
Resqual, jag sade inte att han hade räknat upp fullformatskameror, jag skrev att de dyrare Nikon och Canon är fullformatskameror eller hur? Och det är de ju, eller hur?

Däremot beskrev jag ett generellt problem att ju större sensor dessto större AF-problem så detta gäller även ASP-C sensorerna i billigare/mindre DSRL-kameror och i t.ex. Nex-kamerorna. Nikon 1-seriens 1 tums sensor bättre ur den synvinkeln och bridge superzoom-kamerorna, t.ex. Lumix FZ-200 ännu bättre. Denna kan jag verkligen rekommendera om filmning viktig. Zoom från 24-600 mm med f 1/2,8 genom hela registret och liten sensor samt sökare. Filmar i 1080p med 60 fps. Dessutom liten och lätt kamera. Helt perfekt om inte bästa fotokvalitet lika viktig som bra filming.

Ja, jag vidhåller att sökare helt avgörande ute i solen. Häng dessutom på ett långt tele och försök hålla allt på en armlängds avstånd så får du byta ut försäsongsträningens knäböjar mot armhävningar under sommarhalvåret.

Så summa sumarum, den filosofiska frågan varför alla köper stora, tunga, ganska opraktiska systemkameror som blir liggande i byrålådorna medan man plåtar med mobilen sysselsätter mina tankar nu och då. Jag har själv haft många sådana på den gamla goda diafilmstiden och det slutade alltid med att jag plåtade 90% med fickkameran Minox, även i backen.

Anders
Med ett långt tele skulle jag aldrig ens fundera på att filma utan ett stativ.
I stark sol förstår jag självklart fördelen med ett viewfinder. Men som tidigare nämnt kan man antingen kolla vyn genom viewfindern för att sedan börja filma, alternativt ba en näsduk och blockera solen. Det smidigaste är dock att köpa en omvandlare för LCD skärmen som felixsjostedt nämnde.

Står fortfarande fast vid att en systemkamera är bättre än en kompaktkamera när det kommer till vad man får för utlagda pengar. Att kunna köra med objektiv (som dessutom kan användas om man byter hus) är guld värt om man vill få bra kvalité på sina filmer.

Angående sesorer och AF, har aldrig kört med AF när jag filmar. Då jag vill veta vad kameran fokuserar på och vill inte att den ska tappa fokus mitt i ett hopp eller åk. Finns nog ingen filmskapare som kör med/förlitar sig på AF i en kamera. Slöseri med tid och film.

Senast ändrad:
Nu pratar jag inte om kompaktkameror. LumixFZ-200 är en sk. bridgekamera och kolla den först innan ni ratar den för filmning. Och jag använder själv nikon 1 v1 och Nex-6 och båda har utbytbara objektiv. Att filma ett skidåk, ofta med samtidig utzoomning och åkare som kommer emot och med handskar på, som idag i -28 på Nibbi i Hemsedal, med ldc-sökaren på en systemkamera tycker jag är slöseri med både tid och sd-kort, knappast med film dock.

Tror heller inte speciellt många filmskapare använder slr- kameror utan dedicerade videokameror. Dock är varken jag eller frågeskaparen och kanske ingen annan aktiv i denna diskussionen heller professionella filmskapare och då är andra faktorer också mycket viktiga, t. ex vikt och storlek, vilket inte felixs sökare åtgärdar, tvärtom, och igen enligt min mening diskvalificerar både tunga videokameror och slr-kameror.

Anders

Här är lite bilder tagna idag med de små, lätta och icke spegelrefkexkameror vi använder. De flesta tagna med Sony Nex-6, några med Nikon 1v1 samtidigt som vi videofilmade med den och något kort med en kompaktkamera lumix LX-7. -28 när i började uppstigningen så programautomatik och AF-C på hela tiden och ändå höll höll vi på
att frysa fingrarna av oss. Helt ok kvalitet för oss i alla all och andelen "keepers" förvånansvärt hög. Vii har samtidigt ganska många gb video insamlat.

http://www.facebook.com/photo.php?f...88.1846171613&type=1&relevant_count=14&ref=nf

Anders

tack för all feedback och har sökt lite i helgen och tror det blir en 550D, ingen idé att jag satsar på en värsting då det kommer bli min första systemkamera. Blir nog en begagnad. 5,5k + objektiv blir väl runt 7k blir rätt dyrt om jag köper det nytt.

undrade bara en liten sak, hittade en begagnad 550D för 4k,

Det som följer med kameran är kamerahuset
ett 18-135mm objektiv
en UV lins som skyddar mot solstrålar, sitter på objektivet
2 Batterier samt laddare och datakablar.

låter det rätt lite för en 500D och med det objektivet?

kollat runt och dem flesta 550D med tillbehör går runt 5,5k-6,5k.

Finns ju risk att något kan va fel på objektivet eller kameran om den går för det priset, visst han/hon skriver att det inte är några problem men det är ju inget man direkt kan gå 100% på, eller vad tror ni?

Finns alltid risker med begagnat, om man inte kan känna å klämma är det bara att lita på försäljaren.

Om du ska filma bör du unvika 500D pga gammal sensor som inte fungerar vidare till filming. 550D fick ny sensor och bättre filmegenskaper och är fortfarande lika bra som 650D, skillnaden är om man behöver vridbar skärm eller ej.

Köper man en kamera bör man se vad man får och om priset är jämnförbart med resten av marknaden, hittar du en kamera som säljs billigt med massor av tillbehör kan man ana ugglor i mossen.

Bjo-rnR sa:
Finns alltid risker med begagnat, om man inte kan känna å klämma är det bara att lita på försäljaren.

Om du ska filma bör du unvika 500D pga gammal sensor som inte fungerar vidare till filming. 550D fick ny sensor och bättre filmegenskaper och är fortfarande lika bra som 650D, skillnaden är om man behöver vridbar skärm eller ej.

Köper man en kamera bör man se vad man får och om priset är jämnförbart med resten av marknaden, hittar du en kamera som säljs billigt med massor av tillbehör kan man ana ugglor i mossen.
550D för 4000kr så får man med:
Canon EOS 550D
ett 18-135mm objektiv

den för 6000kr så får man med:
Canon EOS 550D + EF-S 18-55/3,5-5,6 (2010-06-21) + UV-filter
Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM (2012-09-11) NY! + UV-filter
Kamerans originalkartong med alla tillbehör ingår (kablarna är ouppackade).
Batterigrepp (Ej original)
2 batterier

låter 4000kr bra för det eller? tänkte på det är ju ändå en rätt så stort objektiv som är 18-135mm. men kanske har fel, vad tycker du?

Brisseee sa:
Bjo-rnR sa:

Canon EOS 550D
ett 18-135mm objektiv

2 batterier

låter 4000kr bra för det eller? tänkte på det är ju ändå en rätt så stort objektiv som är 18-135mm. men kanske har fel, vad tycker du?
Ingen aning om varför den för 6000kr lagt pengar på ett 17-85 när han redan har ett 18-55...
Även om jag ogillar kit-objektiven så tycker jag att paketet med 18-135 + 550d för 4000kr är den optimala valet av dem två. Om UV-skyddet suttit på sedan köp betyder det oftast att objektivets front lins är repfri. Skulle ta mellanskillnaden på 2000kr och köpa mig ett 50mm 1.8 och ett minneskort. Sedan bygga på den grunden varteftersom du inser vilken typ av filmning/fotografering som det är du gillar mest. För mig är det självklara valet att gå vidare till en schyst normalzoom med f2.8 och kanske en vidvinkel, 10-22mm eller liknande. Men det är sådant man upptäcker med tiden. Många tröttnar med fotografering därför att dem köper för mycket prylar dem inte kan använda + inte behöver ha men ändå släpar omkring på.

Grym diskussion Anders. Även om vi inte håller med på många punkter måste jag säga att bilderna du tog med Nikon 1v nästan får än att överge Canon lägret, för att inhandla en till mig själv. Tycker att Canon har en bit kvar till Nikon när det gäller små spegellösa kameror med utbytbar optik. Självklart har vi Leica, men det är en bit kvar innan jag köper mig en sån guldklimp :)

Senast ändrad:
550D filmar lika bra som 60D, och 7D vad jag vet så ingen idé att gå för den dyrare... vridbar skärm använde jag aldrig, och ärligt talat sög det att filma med systemkamera. Stor och klumpig, kasst grepp och filmen blir alldeles för mycket hipster för min smak.

Köpte en begagnad HV30 istället som jag är mycket mer nöjd med.

Senast redigerad av en moderator:
resqual sa:
Brisseee sa:
Bjo-rnR sa:

Canon EOS 550D
ett 18-135mm objektiv

2 batterier

Ingen aning om varför den för 6000kr lagt pengar på ett 17-85 när han redan har ett 18-55...
Även om jag ogillar kit-objektiven så tycker jag att paketet med 18-135 + 550d för 4000kr är den optimala valet av dem två. Om UV-skyddet suttit på sedan köp betyder det oftast att objektivets front lins är repfri. Skulle ta mellanskillnaden på 2000kr och köpa mig ett 50mm 1.8 och ett minneskort. Sedan bygga på den grunden varteftersom du inser vilken typ av filmning/fotografering som det är du gillar mest. För mig är det självklara valet att gå vidare till en schyst normalzoom med f2.8 och kanske en vidvinkel, 10-22mm eller liknande. Men det är sådant man upptäcker med tiden. Många tröttnar med fotografering därför att dem köper för mycket prylar dem inte kan använda + inte behöver ha men ändå släpar omkring på.

Grym diskussion Anders. Även om vi inte håller med på många punkter måste jag säga att bilderna du tog med Nikon 1v nästan får än att överge Canon lägret, för att inhandla en till mig själv. Tycker att Canon har en bit kvar till Nikon när det gäller små spegellösa kameror med utbytbar optik. Självklart har vi Leica, men det är en bit kvar innan jag köper mig en sån guldklimp :)
:)

resqual sa:
Många tröttnar med fotografering därför att dem köper för mycket prylar dem inte kan använda + inte behöver ha men ändå släpar omkring på.
Jag har investerat rätt mycket i Pentax och men de inte hade släppt någon FF-kamera lessnade jag och började investera lite i Canon vilket resulterade i att jag slutade fotografera helt. Därför säljer jag av det jag investerat i Canon.

Prestanda är en grej, att hitta rätta känslan är det viktigaste och att man är nöjd. Utan känsla blir bilderna tråkiga.

Senast ändrad:
Canon 550D och 600D är ungefär likadana men 600D har lite extra grejer som några extra intag till mick osv och vridbar skärm som är ett stort plus. Systemkameror funkar helt utmärkt att filma och är absolut inget att klaga på. Det är många som använder det till sina filmer som blir grymt bra såsom Rackartygarna, Stept Productions, TFJ Productions osv, nästan alla stora skidföretag använder det men dem har även sådana filmkameror för flera hundratusen.

Snödjup

Tillbaka
Topp