Hjälp att hitta och välja longboard..

waase

Ny medlem
tjena, skulle vilja ha hjälp att hitta en passande longbard till mig. Är 180 cm och vägen 82 kg. Har åkt lite med polare och deras brädor, men inga av dom är så kunniga. Åker bräda på vintern och anser mig själv va duktigt så helt nybörjare är ja inte. Är ute efter en bräda som är +/- 1 meter long.
Skulle uppskatta lite hjälp så här en regnig sommardag.

Tack, Anton

Senast ändrad:
tack, men eftersom att ja inte har någon koll alls på vad man ska ha för bräda och vad som finns, tips på modeller för olika bruk skulle uppskattas!

Lånar tråden lite:)

Är det mycket skillnad på en longboard mot en cruiser?
Mer än att cruisern är en kortare bräda.

Vad är skönast att glida omkring på i stan och så typ?
Longboard lär väl gå fortare men äre så jävla stor skillnad?

PEace!

FilleJ sa:
Lånar tråden lite:)

Är det mycket skillnad på en longboard mot en cruiser?
Mer än att cruisern är en kortare bräda.

Vad är skönast att glida omkring på i stan och så typ?
Longboard lär väl gå fortare men äre så jävla stor skillnad?

PEace!
asså en cruiser är ju typ mer som man kan åka i stan men jag skulle rekomendera en longboard om du ska åka backe, för de blir så sjukt ostabilt me en cruiser i en meegabacke!:D

FilleJ sa:
oskar_bergsman sa:
lånar tråden och frågar om en santa cruz crusier är bra ?
Finns det inte många olika Santa Cruz crusiers?
Jag har bara hittat en.. men ja tänkte på däcken. har läst och hört att vissa däck har ett speciellt hölje över sig som gör att man kan "slida" lättare och bromsa så. Hörde att orangatangs däck tex var så. det har väl en stadsåkare och nybörjade som jag inte nån annvändning av!?

waase sa:
FilleJ sa:
oskar_bergsman sa:
lånar tråden och frågar om en santa cruz crusier är bra ?
Finns det inte många olika Santa Cruz crusiers?
Jag har bara hittat en.. men ja tänkte på däcken. har läst och hört att vissa däck har ett speciellt hölje över sig som gör att man kan "slida" lättare och bromsa så. Hörde att orangatangs däck tex var så. det har väl en stadsåkare och nybörjade som jag inte nån annvändning av!?
Ok för jag antog att det var just typen av bräda som heter cruiser:P Enligt vad jag såg men jag tror jag vet vilken jag ska köpa nu iaf:) Får nog bli en cruiser bräda för känns mycket smidigare att bära runt på m.m.:)

Finns ingen bräda som heter cruiser. Alla longboards är en typ av skateboards och de finns i längder alltifrån typ +/-70cm - 200cm+.

Mitt tips är att ni kollar trådarna på longboard.nu så ni inte får en massa missvisande info här på freeride. Dra igenom nybörjarforumet där så får ni en hum om vilka grejer som är bra.

Kort sagt bra grejer:

Truckar: Randall, Paris, Holey
Hjul: Abec 11, Retro (del av abec 11), orangatangs m.fl.
Kullager: Alla runt ~200kr funkar hur bra som helst, kan rekommendera kahalanis egna lager t ex.

Brädan är en smaksak vad man gillar men försök att köpa något som inte är allt för billigt och går sönder direkt, man får vad man betalar för när det gäller longboards.

Senast ändrad:
jonathan_chips sa:
Finns ingen bräda som heter cruiser. Alla longboards är en typ av skateboards och de finns i längder alltifrån typ +/-70cm - 200cm+.

Mitt tips är att ni kollar trådarna på longboard.nu så ni inte får en massa missvisande info här på freeride. Dra igenom nybörjarforumet där så får ni en hum om vilka grejer som är bra.

Kort sagt bra grejer:

Kullager: Alla runt ~200kr funkar hur bra som helst, kan rekommendera kahalanis egna lager t ex.

Brädan är en smaksak vad man gillar men försök att köpa något som inte är allt för billigt och går sönder direkt, man får vad man betalar för när det gäller longboards.
hahah de finns visst nåt som heter cruiser.
Santa cruz gör city cruisers!
du e fett vilseledande:O

StraightAir sa:
jonathan_chips sa:

Kort sagt bra grejer:

Men snälla mr trött, en citycruiser är ingen specifik kategori utan något som santa cruz myntat själva, det är en typ av longboard, right? Eller du kanske hävdar att det är två olika saker? Kan du säga vad det är i det jag sagt som är vilseledande eller felaktigt?

jonathan_chips sa:
StraightAir sa:
jonathan_chips sa:

Kort sagt bra grejer:

Men snälla mr trött, en citycruiser är ingen specifik kategori utan något som santa cruz myntat själva, det är en typ av longboard, right? Eller du kanske hävdar att det är två olika saker? Kan du säga vad det är i det jag sagt som är vilseledande eller felaktigt?
de vilseledande va att du sa att de inte fanns en bräda som heter cruiser. och nu säger du att de finns? Haha loel

Sen är de inte bara santa cruz som gör bräor som heter city cruiser eller cruiser.
Och dom heter city cruiser för att dom passar bättre i stan än backar för de blir ostabilt. rppecis som jag skrev , och det är det fillej frågade ? :) vad är det som är fel i det jag skriver?

Stort tack för all hjälp.. köpte i måndags en seismic bräda från kahalani med randal II 180 truckar och Abec 11 däck. Funkar verkligen finfint för mig och är precis det ja sökte!

Tillbaka
Topp