Hjälp att välja mellan två skidor

MarkusPalsson

Ny medlem
Hej!

Nu har jag åkt på hyrskidor i två säsonger och tänker köpa mig ett par egna skidor till nästa säsong. Har googlat skidor så ögonen blöder, men i slutänden känns det inte som att man blir så mycket klokare för det när man inte kan testa dem, så därför skulle jag vara tacksam för lite input från folk som faktiskt vet något om dem.

Jag är 36år, väger 65kg och är 178cm lång. Har de senaste två åren åkt en full vecka + några strödagar per säsong. Jobbar för fullt med carving-tekniken som sakta börjar komma, men det är en bit kvar tills den sitter 100. Gillar att jobba ordentligt i backen och föredrar något snävare svängar framför långa. Har hittils endast åkt på välpreparerade backar i Romme Alpin, och har inga planer att åka något annat än pist de närmsta åren.

Som det ser ut nu så står valet mellan ett par Rossignol pursuit 400 ca, 170cm, och ett par Atomic vantage x 75 cti, 170cm. Den förstnämnda saluförs som en ren pistskida med en träkärna utan metall, den sistnämnda saluförst som en all-mountain skida med träkärna plus metall. Prisklassen är typ densamma. Jag kan inte själv se vad som skulle vara den stora skillnaden på dem gällande pist/all-mountain, men det verkar ju som att den inre konstruktionen skiljer lite.

Så, vad säger ni som vet någonting? =) Vad tror ni förresten om längden, blir 170cm bra eller ska jag gå ner till 163cm?

Senast ändrad:
Hej!
Det finns hur mycket pistskidor som helst i den här klassen och det är svårt att identifiera skillnaderna genom att läsa specifikationer. Det bästa är utan tvekan att teståka. Romme Alpin har varje säsong ett antal testskidor i olika kategorier och en bra början är att testa runt så du vet mer exakt vad det är för skida som passar dig ...

Men av de här två skidorna får jag känslan av att Atomic Vantage x75 cti är den mest avancerade och den skida som du sannolikt kommer att bli mest nöjd med på sikt om du har ambitionen att förbättra dig som skidåkare. Generellt ger metall i skidan en styvare skida med bättre dämpning vilket framförallt är en fördel då pisten är lite hårdare och i vissa fall även slagig, något som inte är alldeles sällsynt i svenska anläggningar.

Men ... vad är det för skidor du hyrt och hur har du upplevt dem. Hur ser din budget för skidköp ut, dvs. vad får det kosta?

/MM

Hej och tack för svar!

Jag testade en del den här säsongen i Romme. Började med ett par dynastar nybörjarskidor, men upplevde dem lite sladdriga när man började få till att åka på kanterna. Bytte då till ett par dynastar speed zone 7 (tror jag), 165cm, och upplevde att dessa svarade lite bättre. Testade även ett par Atomic redster XT 170cm de sista dagarna och tyckte till en början att de var lite svårare, vet inte om det var för längden eller för att de var annorlunda på något annat sätt, men när jag fick till åkningen med dem sista dagen så kändes det riktigt bra.

Budget ca 3-4000kr, tänkte köpa ett par nu när det är rea, även om det är surt att inte kunna testköra dem förrän nästa säsong. Men viktigare än budget är väl egentligen att hitta rätt skidor känner jag. Kollade även lite på Atomic redster xti som verkar vara snäppet mer avancerad, men det jag är rädd för är inte att den är för dyr, utan att den är för avancerad för mig för att kunna lära mig åka på ett bra sätt. Samtidigt vill jag ju få tag på ett par som man kan utvecklas i under en lång tid. Svårt det här =/

Snödjup

Tillbaka
Topp