"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Hjälp Bräda nu gärna nyss | Freeride

Hjälp Bräda nu gärna nyss

geedngrgg

Ny medlem
Heysan! Jag ska iväg och bo nere i en by i de franska alperna denna vintersäsong, och behöver lite råd om vilken typ av bräda jag ska investera i!

Jag är skitlång (~190), ligger runt 87 stabila kilogram viktmässigt, och är medel på skalan dålig-grym åkare.
Brukar tvingas köra om folk i pisten, tycker om när det går fort och man känner att man inte har full kontroll. För en två år sedan fick jag testa på lite puder i off pist och blev frälst. Jag har MYCKET liten erfarenhet från park (några enstaka hopp, rakt fram).

Alltså, mitt sikte just nu på att ha off pist i fokus, men man vet ju aldrig. Kanske jag älskar park om jag ger det en chans? Mina blivande vänner där nere kanske är helt solda på park??

Så har ni något tips på bräda? Finns det någon allround bräda med liiite mer inriktning på off pist? En på jobbet snackade om "banan" form.

Bor inte allt för långt ifrån göteborg, fall bästa är att kliva in på hollywood och be dom sälja en bräda åt mig

PS: aldrig ägt en bräda, behöver alltså bindningar och boots med!

tack på förhand!

tack för svaren grabbs!

Primary, hellre din vänliga kommentar än ett diplom!

kungmartin, Tack för rättningen! Kan finnas mer gömt både i trådstarten och i denna kommentar! Budgetmässigt är det ganska stabilt! Inget mig emot att lägga ut lite extra om det betyder jag får en jävligt schysst bräda! Även boots vill jag vara seriös med, då jag planerar att bo i dom i nästan 6 månader.

jag la inte märket till titeln. vad hände? hahaha

on-topic: ett bra allround märke är lib tech. flesta av deras brädor funkar utmärkt i både puder/off-pist och park. speciellt birdman, om du vill lägga lite extra. eller banana magic. båda är något drygare än parkbrädor och kanske inte 100% optimalt för just park, men funkar absolut.

annars funkar väl skate banana eller attack banana. dom är mest pist/parkbrädor men en del säger att dom fungerar ok även i puder.

till bindningar borde du köra forum eller union. union force brukar vara en favorit.

Senast ändrad:
Hehe ingen aning om titeln! Haft ont i magen ikväll, så inte hundra i fokus!

Men alright! Verkligen TACK för tipsen, får kika runt själv då utifrån ditt inlägg! Tack igen kungMartin! Uppskattas verkligen

Kan du tänka på när du går till kojs senare, att du verkligen hjälpte någon helt okänd snubbe och att han uppskattade de till max!

Senast ändrad:
haha, det var så lite :) tack själv! ;D

kolla boardstore,se, bluetomato.com/sv, junkyard osv. blue tomato har utan tvekan störst utbud. men junkyard har ofta bra erbjudanden. skate bananen låg på hälften ursprungliga priset för en stund sen, får mig att önska att jag väntade tills denna säsong me att köpa min bräda:p aja!

lycka till! kommer säkert många fler fina förslag från andra användare. jag är lite av en libtech fanboy, hehe :)

nu måste jag vart sen för hittade aldrig något erbjudande! Men skitsamma, redan stött på betydligt värre problem: jag är ju på tok för lång! På mina nästan 190cm borde jag ha en bräda runt 170-ish? dvs ~Hakan right?

jävla typsikt, för vad jag läste om bananen så verkade den jävligt schysst!

Aja, skam den som ger sig! Tack igen kungen!

Och absolut (!!), inget mig emot att få ännu mer tips!

edit: bryr mig inte vilken års modell det är

Senast ändrad:
Nja, vikten är viktigare än längden och du väger ju inte speciellt mycket så det kommer funka fint med nått runt 160

Senast ändrad:
tack för svaren!

googlade upp skunk ape, och av de lilla jag läste fick jag känslan att det är en bräda för ett skåp! Mina fötter ligger runt 42-43, så någon bräda som är extra bred behövs ej!

Men okey, tack snowflake! Då ändrar jag mitt brädspann en 10cm!

Jag skulle rekommendera en GNU Billy Goat. En styv rackare och den längsta varianten skulle nog sitta som en fläskläpp under dina dojjor. Den har samma rockerprofil som Travis Rice's pro modeller, och en rad andra Lib Techbrädor för den delen. De är nämligen tillverkade i samma fabrik som Lib Tech - Mervin Manufactoring, . Jag har aldrig åkt på denna men läst mycket om den med unisona lovord och sedemera beställt den i splitboardutförande. Jag själv är av lite plusmodell, >85kilogram iaf.

Annars kan jag slå en home run för Jones Mountain Twin. Den ersatte min Burton Custom Flying V (som var är rätt hygglig bräda) när den blev stulen förra året och jag har aldrig varit gladare över att bli bestulen. Jag är lite förälskad i den. Det är en true twin med generös rocker från under bindningarna och utåt. Mella bindningarna har den vanlig camber och längs sidorna finns det en liten touche av Magnetraction. Både tip och tail är förhållandevis breda och med trubbiga slut. Tillsammans gör det en fenomenal bräda som flyter fantastiskt fint i puder utan att man behöver åka i baksätet, jag åkte knäpdjupt och stod i stort sett mitt på. Samtidigt är den väldigt lekfull och lättmanövrerad och funkar bra i park och egentligen över allt. Höga farter hanterar den också på ett föredömligt sätt. Dessutom är det den snyggaste brädan på marknaden (tätt följd av förra säsongens Billy Goat, tätt följd av denna säsongs Billy goat) samt även fantastiskt billig i jämförelse med Libtech, Burton etc. Nämnde jag att även denna finns i split? För det gör den!!!!

Gå i frid, arrivedöörchi!

http://www.mervin.com/
http://www.gnu.com/snowboards/billy-goat/
http://www.jonessnowboards.com/index.php/product/overview/moutain-twin

Senast ändrad:
geedngrgg sa:
nu måste jag vart sen för hittade aldrig något erbjudande! Men skitsamma, redan stött på betydligt värre problem: jag är ju på tok för lång! På mina nästan 190cm borde jag ha en bräda runt 170-ish? dvs ~Hakan right?

jävla typsikt, för vad jag läste om bananen så verkade den jävligt schysst!

Aja, skam den som ger sig! Tack igen kungen!

Och absolut (!!), inget mig emot att få ännu mer tips!

edit: bryr mig inte vilken års modell det är
ska du köpa nytt blir det nog den senaste årsmodellen du måste köra på :)

om du har svårt o välja, som sagt. det beror på hur mkt pengar du vill lägga ner, och vad du tror att du kmr göra mest. tror du att det blir mest puder och off-pist borde du definitivt köra på dom lite dyrare och styvare brädorna som t.ex birdman eller skunk ape. tror du att du kmr köra lika mycket av park och puder, borde du kanske köra på typ banana magic. annars skate banana som är den billigaste och mest allround. alla bananer har reverse camber vilket är optimalt för puder.

nu har väll jag dödat tråden med min frånvaro, men tack för svaren endå konungarna!

Och inte så att jag slutat leta, letar febrilt! Känner mig inte ett skit klokare! Får man smaka fan för sin dumdristighet att man aldrig löst egen bräda tidigare.. Bara hyrt och gnällt på brädorna jag fått!

Men jones brädan verkade jäkla trevlig, tack för tipset kungbore! Verkar dock svårt att hitta nån till min längd/ vikt!

Och martin, jag är rätt säker på att jag har puder som prio ett under min säsong! Hehe, fan, jävla djungel jag gett ut mig i!

ps: Reverse camber säger inte mig ett skit! Rockers kanske jag fått ett litet hum om

På hollywood i göteborg verkar de inte ha Lib tech, jones eller gnu som ni tipsat om! Känns mer som det är märken som K2 och burton som gäller här i europe (om man ser på leverantörer) ??

Även oneoff verkar inte ha så mycket utav dessa märken! Så ifall jag glider upp hos dom och de försöker sälja en bräda till mig, har de mer vanliga märkena några schyssta brädor?

Kanske smidigast att köpa någon nere i Frankrike? Risk för att man blir lurad när man försöker förklara vadfan man vill ha på knackig engelska? eller de har sten koll? lite dyrare kanske?

nätet?

som sagt,

bluetomato.com/sv
junkyard.se
boardstore.se

osv!

Ja klart! men då missar jag även den lyxen att snacka med någon säljare. Känns som lite enklare att få svar på sina frågor irl än över internet. Har lite svårt att uttrycka mig i text (kanske ni redan märkt). Kan bli jävla luddigt när jag ska försöka förklara mig själv i text!

Men kort och gott om brädan och rubbet:

43 sko storlek
87kg
prio ett puder off pist
franska alperna, hel säsong.

Helt hjärndöd, och stressad pga annat...

Senast ändrad:
du kan verkligen inte hamna bättre än libtech birdman för puder. den är dyr dock. asså, så länge du har pengarna kan du verkligen inte hamna fel med den. den ska vara en gud på puder.

bindningar, eftersom du ej kan välja själv så säger jag union asadachi eftersom pengar ej spelar roll :p (om jag förstått rätt). det är en flashigare version av union force, och bättre än så blir det inte kan jag nästan garantera.

för boots spelar märke ingen roll, så länge dom passar bra på fötterna. så det kan du lika gärna köpa i butik så du får testa innan du köper.

Alright, då ställer jag om siktet på en birdman! Haha, nu är jag inte ekonomiskt oberoende eller något! Bara jag lägger stor vikt vid att jag verkligen får en jäkla bra bräda! Kommer förhoppningsvis få en jäkla massa timmar på den!

Men birdman, kan jag svänga på en femöring med den i pisten, kommer funka om man testar på parklivet en halv timme etcetc..?

Men bindningarna får jag väll ta och spana in också! Fan jävla schysst av dig att du orkar hjälpa mig martin!

i o med att det främst är en puderbräda kommer den va klumpigare (i parken alltså) och styvare, dessutom brukar det ju rekommenderas långa längder på puderbrädor. så den kommer va kass i jämförelse med t.ex en skate banan som är grym i parken, men bara duglig i puder. (vissa säger dock att den funkar jättebra i puder).

du kan helt enkelt inte ha en puderbräda som är bra för park. däremot kan du definitivt skaffa en bräda som funkar bättre i parken, men sämre i puder jämfört med birdman (som t.ex banana magic). däremot förmodligen bättre än en skate banan i puder, men, som du säkert kunde gissa, något sämre för park. du ser mönstret här va?

det handlar om vad du vill ha :) det är klart det funkar i parken med en lång och styv puderbräda, men det är betydligt klumpigare.

Lib Tech Jamie Lynn ska också vara en bräda ungefär som Banana Magic som SKA klara av både puder och park (tänk på att lagarna fortfarande gäller här, så birdman e fortfarande i en annan league när det gäller puder). Jag sa SKA eftersom jag ej sett nån praisa eller betygsätta den.

för att göra det så enkelt som möjligt: vill du ha en av dom bästa puderbrädorna så kör på birdman. vill du också ha kul i park, men inte samma flyt (men ändå dugligt) i puder, kör på banana magic, eller Jamie Lynn (som är billigare).

ni får gärna rätta till mig grabbar om ni tycker jag har fel vad det gäller rena puderbrädor i parken. har aldrig testat en ren pudermästare, överhuvudtaget. men om jag förstått rätt så stämmer det jag sa :)

Senast ändrad:
Jaja, är med på det spåret att en puder bräda inte är opti i park! Är som i vindsurfing, wave bräda är knappast opti för freestyle! Därav jag kör på en freestyle/wave, funkar ju kanon i våra svenska förhållanden! Tänkt lite i detta spåret, fall de finns nån bräda som passar bättre för vad fjällen har att erbjuda etc.. Eller snö som snö kanske? Bara längre pister om man drar neråt i europa?

Men fan.. Jag tar och kikar på dom lite mer allround brädorna, som: Jones all mountain (tyckte jag verkade jäkla nice). Men får lägga lite extra fokus på Jamie Lynn och någon av bananerna!

Aja, vi får se vadfan som händer! Känns som jag skulle nöjt mig att bara köpt första bästa och försökt intala mig att denna bräda är som skräddarsydd för mig!

Men mer allround bräda runt 160-170 då?!

Lib-tech TRS är ju ett alternativ.
Sen kan du ju fundera på skunkape ändå, känner ingen större skillnad fast den är bredare. Du får ju mer bäryta med en skunkape och kan gå ner i längd.

Eftersom du verkar vilja ha en mer allroundbräda menar jag..

Thomsson sa:
Lib-tech TRS är ju ett alternativ.
Sen kan du ju fundera på skunkape ändå, känner ingen större skillnad fast den är bredare. Du får ju mer bäryta med en skunkape och kan gå ner i längd.

Eftersom du verkar vilja ha en mer allroundbräda menar jag..
har för mig att man får mer brädyta på flesta lib techs.

Om du har en bräda som är 156 lång och 24.9 i midjan och en bräda som 156 lång och 26 i midja med likadan rocker och profil så flyter den bredare bättre i puder.

Så nein! Your argument is invalid! :D Sen var det bäryta inte brädyta ;)

Ride Manic wide 160 eller 164, billiga och bra! Jag har 164, för jag har också en kortare bräda. Jag tror du kan hitta dom för under 250 euro nya!

Thomsson sa:
Om du har en bräda som är 156 lång och 24.9 i midjan och en bräda som 156 lång och 26 i midja med likadan rocker och profil så flyter den bredare bättre i puder.

Så nein! Your argument is invalid! :D Sen var det bäryta inte brädyta ;)
ojj läste fel :)

Köp något från Rossignols Allmountain freestyle serie. Sjukt bra brädor till mkt bra pris.

Rossi OneMag 163 - bäst allround
Rossi Krypto 163/168 - bäst off pist.
Rossi Angus 161 - bäst i park men funkar off pist.

Läs och se mer om Rossignols brädor här:
http://boardinsiders.com/

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp