Hjälp brädköp

Superweirdo

Ny medlem
Hjälp brädköp
Hej där ,

Det är dags för mig att köpa en snowboard och bindningar till den.

Jag har nästan bestämt mig för att köpa en Skate Banana 156w, jag vill ha en park/allround bräda.

Frågorna är då,

Vilken storlek ska jag ha på brädan? eller är den storleken bra?
Ska jag ha Wide eller inte Wide?
Vilka bindningar ska jag ha till brädan som både passar brädan och bootsen.?
Och lite annat smått och gott om ni hittar på något mer
Har ni andra förslag på brädor?

Jag har 43,5 på Burton Ruler bootsen
Är ca 180 lång och väger ca 65kg

Tack på förhand

Hjälp brädköp
Först och främst: Vad har du tänkt åka? Park, Pist eller allround?
Tror dock inte att du behöver ha en wide, fast det beror på hur
stort yttermått din sko har. Men vad jag vet så har Burton Ruler
väldigt små yttermått. Så tror du klarar dig med en en med vanlig bredd.
Är ingen expert direkt, så vill du ha säkrare svar invänta Doughboy :)

Hjälp brädköp
Park/allround som i små jibbar lite i pisten och kör boxar? Då passar skatebananen perfekt.
Eller park/allround som i att du kör stora snurrar i hopp och bombar i pisten? Då kanske du ska tänka på att köpa en annan bräda. tex är mer allround TRS, om du vill ha liknande egenskaper som skatebananen

På gränsen till att en wide bräda behövs. Midwide kanske skulle vara något? Kör du och carvar väldigt hårt och kör puder så är ju wide en fördel... leker och jibbar du runt i låg hastighet så är det en nackdel.

Hjälp brädköp
combatspenat sa:
Park/allround som i små jibbar lite i pisten och kör boxar? Då passar skatebananen perfekt.
Eller park/allround som i att du kör stora snurrar i hopp och bombar i pisten? Då kanske du ska tänka på att köpa en annan bräda. tex är mer allround TRS, om du vill ha liknande egenskaper som skatebananen

På gränsen till att en wide bräda behövs. Midwide kanske skulle vara något? Kör du och carvar väldigt hårt och kör puder så är ju wide en fördel... leker och jibbar du runt i låg hastighet så är det en nackdel.
Asså, jag har börjat gilla parken mer och mer hela tiden, men jag håller ju fortfarande på i pisten och försöker åka snabbt ovs....skulle vilja ha en bräda som är allround (som kan åka i pisten, i offpisten, is, man kan hoppa,jibba,ovs..) så en allround med inriktning på park är vad jag vill ha.

Jag skulle säga att jag gör båda de grejerna både småjibbar i låga hastigheter och kör hårt.

Hjälp brädköp
Du behöver inte en wide!!!

Burtonbootsen bygger lite överlag. Jag har 10,5 (44) och kör på vanlig bredd. Wide är bara en nackdel (förutom i pudret kanske). Speciellt i höga farter! Varför? Eftersom brädan är bredare blir den också svårare/tyngre att ställa på kant och ett rent skär. Med "vanlig" bredd får du betydligt mjukare övergångar från kant till kant. En wide-bräda blir också givetvis något tyngre och större vilket också gör den lite trögare att leka med. Satsa på en vanlig bredd!

Gällande längden på brädan så är du rätt ute. Det som är viktigt när du väljer längd på din bräda är INTE din längd utan din vikt. Med dina 65 kg skulle du kunna köra på 154 likväl som en 156. Men eftersom du verkar vara lite inne på Rocker så hade jag valt den längre. Rockern gör att brädan känns något kortare...

Över till brädval! Jag skulle vilja tipsa dig om Burton Custom Flying V. En sjukt bra bräda i alla kategorier!!! Jag var uppe och provkörde den under julen och jag blev kär direkt. Jag stod på i 85 knyck och den var lika stabil som ett tåg. Många klagar och menar på ett en rockerbräda blir mer fladdrig. Oftast är det fel och oftast beror det på att man inte kan göra en riktig skärande sväng. Faktum är att rocker hjälper en in i en skärande sväng.

Brädan är också mycket lekfull och "poppig" i låga hastigheter. Sjukt skönt att bara surfa runt och jibba och göra butters med. I parken är den en gud! Mycket bra popp. Rockern gör också att det blir svårare att få hugg på boxar och "fel-landningar"!

Jag skulle vilja säga att det här är den perfekta allround-brädan! Pist, park, puder U name it! Den äger!

Lycka till med ditt köp!

Hjälp brädköp
Köp vanliga Skate Banana 156. Den är 25,5 cm vilket räcker med din skostorlek!

Med din vikt kommer den att funka klockrent som allroundbräda!

Senast ändrad:
Hjälp brädköp
Superweirdo sa:
Tack för svaren igen, men om jag nu tar Burton Custom Flying v vilken binding passar då till den om jag har Burton Ruler 10,5 i boots?
Alternativt Burtron Mission EST. Cartelen ä ju riktigt fin med. Men jag gillar Mission och den är något billigare med... :)

jag har som sagt 44. Kör med M. Funkar perfa om du ställer om basplattan till maxstorlek! L-bindning blir nästan för stort skulle jag tippa. Beror ju iof på varumärke. Men om vi snackar Burton (som sig bör;))

Senast ändrad:
Hjälp brädköp
btw om du kör burton bindning: ta en cartel restricted!! (est för customen) eftersom du tydligen ville köra pist också, den har bredare heelstrap så lite skönare och bättre stabilitet. eller malavita om du skulle vilja ha den där flex-makkapären, men känns lite onödigt.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp