Hjälp en nooby att köpa bindningar

Nordli

Medlem
Hej hej, jag är lite vilse i det här att välja bindningar och kan väldigt lite om utrustning över lag.

Lite kort om mig. Åkte skidor för första gången vinter 2014 - 2015. Har åkt snowboard hela mitt liv men provade att hyra ett par twintips och blev helt såld. Köpte ett par begagnade skidor förra vintern och åkte flera gånger i veckan. Jag har lärt mig snabbt och anser mig ligga mellan medel och avancerad åkare. Jag åker över hela berget, allt ifrån pist till park. Jag åker väldigt lekfullt och flänger runt. Jag är 184cm lång och väger ca 83kg.

Bindningarna jag köpte förra året gick åt skogen i slutet av vintern och jag beslutade därför att köpa nya skidor på vårean. Nu behöver jag ett par bindningar till skidorna, jag har tänkt mig runt 2000kr.

Skidorna är ett par k2 sight i längen 179cm och 85mm i midjebredd.

Någon som kan ge mig lite råd och tips i bindningsdjungeln? Jag har kollat lite på ett par Look SPX 12. Skulle dom funka?:
https://www.xxl.se/look-alpine-bindings-spx-12-dual-wtr-b100-16-17-alpinbindning/p/1124543_1_style

Vad brukar du ställa bindningarna på? Skruvar du dem hårdare än DIN 10 så kolla på bindningar som går lite högre än 12, det är för att bindningar funkar bäst i mitten av fjäderns "skala", så att säga.
I övrigt så finns det inte så många fallgropar, alla de stora bindningstillverkarna har vettiga prylar i den kategori du verkar leta i.

Tack för svar! Tror jag körde 9 på mina gamla bindningar. Då borde 12 funka men tänkte även kolla på ett par Marker Jester 16 med DIN skala till 16. Kanske kan vara bra med lte högre DIN skala så man inte "växer" ur bindningarna när man blir bättre. :)

Finns väl inget som säger att man måste ställa bindningarna på ett högre DIN-tal bara för man är "bättre"?
Ett tips är att kika på begagnade bindningar, finns många kronor att spara där!

Ja, en budget på 2000 för bindningar låter högt, om du inte ska ha nåt allt för avancerat för turande.

Jag tänkte att "bättre" = hårda körning = mer tjuvsläpp. Men som sagt så vet jag inget om hur DIN skalan funkar. Tror ni jag klarar mig på DIN 12?

Har varit inne på begagnat men väljer nog bort det pga. tycker det är svårt att hitta med rätt stopper storlek och om jag köper nya så kan jag få dom monterade på samma affär.

Nej ska inte köra något turande.

Kolla in tyrolias bindningar, prisvärda och tror att de har några som går till DIN 14.

Senast ändrad:
Förstås helt upp till dig men nöjer du dig med din 12 gick det rätt snabbt att hitta några alternativ som tom är under 1000 spänn. När det gäller montering brukar man kunna få det gjort på de flesta skidanläggningar för typ 200 spänn, om du inte vill pilla lite själv. Det är en del jobb men det går.

(Och när det gäller stopper behöver den ju förstås inte passa exakt. Har du en stopper som är jättejätte för stor kan det förstås bli lite bökigt, och på samma sätt om du har väldigt för små. Men däremellan är det ganska lugnt)

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=136201
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=135842

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp