Hjälp en nybörjare.

Z0egas

Medlem
Hjälp en nybörjare.
Hej skidåkare! Jag är en fet 38 åring som testade åka utför för första gången i fredags, tre timmar kvällspass i Alvesta (hanaslöv) efter tips från kompisar att det var en bra nybörjarbacke.. Sagt och gjort så hyrde jag pjäxa och skidor, men nu till frågan, eller frågorna.
1, Vad är skillnaden på att spänna pjäxan eller låta bli? Jag mitt nöt fick ont i vaderna efter ungefär 3 sekunder och fick tipsen av min fina flickvän att släppa på spännena i liftkön. Jag upptäckte sen när jag skulle lämna tillbaka pjäxorna att dom varit ospända under tre timmar hahaha, jag tyckte det var lite svårt att hålla skidorna fast från att fladdra. Kanske hade hjälpt med pjäxor som satt fast..
2. Jag har 45 i vanliga skor och stora vader som lår.. Behöver tips på stora pjäxor för nu ska det köpas egna grejor! Jag är helt såld!
3. Jag fick ett par skidor som var 180cm långa, (jag är 192cm) ska man handla lite kortare? Tyckte det var svårt att skatea med så långt utskjut. Tacksam för hjälp!

Hjälp en nybörjare.
Vad kul! Härligt med skidpepp.

1. Som mellan att knyta skorna eller inte. Pjäxorna är länken mellan dig och skidorna vilket innebär att det är genom dem som all kraft överförs. Spänner du dem inte så blir det galet mycket svårare att åka. Med rätt pjäxor så är det inga problem att ha dem spända hela dagen.

2. Gå till en seriös bootfitter som hjälper dig med att få till ett par pjäxor som fungerar för dig och dina fötter. Pjäxorna är den viktigaste delen i din utrustning. De är även den del av utrustningen du kommer att behålla längst så det finns ingen anledning att spara på dem. Berätta var du bor så kommer det tips på någon duktig bootfitter i närheten.

3. Lämplig längd på skidorna beror på vad du väger och vilken typ av skida du åker på. Som nybörjare, innan du börjar få till carvingen, så kan det vara enklare att ha vad som sedan blir för korta skidor. När du investerat i pjäxorna så köp ett par begagnade pistskidor med bindningen på skena. Du kommer antagligen att byta ut dem kanske redan nästa säsong till några som är både längre och bredare.

Tillbaka
Topp